Digitalt

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
Geranium84

Re: Digitalt

Inlägg av Geranium84 » tis 23 feb 2016, 20:28

Hej igen!

Jag har försökt att gå till botten med vippskarvarna. Jag kan inte hitta dessa som artikel i Märklinkatalogen (varken gammal eller ny). Jag har försökt att hitta något om dessa i Märklins halvgamla litteratur om digitalstyrning men inte funnit något annat än att det duger med de röda plaststrumpor som man använder för att isolera ledare på C-räls. På M-räls skall det räcka med de vanliga isoleringsbitarna som läggs mellan pluspolernas respektive tunga i skarvarna på rälsen.

På ett ställe har jag hittat benämningen vippskarv och det är i Rutger Fribergs bok "Mer elektronik för modelljärnvägen - Digitaltåg" på sidan 6. Där beskrivs åtgärden som nödvändig om man blandar digitalt och analogt på samma spårlayout. I Märklins litteratur beskriver man detta som en otillräcklig åtgärd och avråder bestämt från att blanda analogt och digitalt.

Detta är i alla fall vad jag kommit fram till. Jag kan inte lova att detta är sista ordet utan du bör få det bekräftat av någon annan. Glöm inte att isolera bägge pluspolspiggarna i aktuella C-rälsskarvar.

/Geranium84

Användarvisningsbild
fernis

Inlägg av fernis » tis 23 feb 2016, 20:38

Intressant.
Jag personligen tycker att Märklin borde nämnt vippskarvarna i bruksanvisningen till bostern.
Om man nu måste ha dessa.

Med vänlig hälsning Anders,F

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » tis 23 feb 2016, 20:43

Jag har inte läst bruksanvisningen till boostern utan bara annan mer generell litteratur om digitalstyrning men det borde ha nämnts där också om det var aktuellt.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » ons 24 feb 2016, 09:01

Jag har hittat följande stycke i alldeles nya boken "Einstieg in Märklin Digital" på sidan 28

Först min översättning till Svenska

Den som vill tillåta ytterligare tåg, kan dela enkelt spårnätet i flera kretsar, varje betjänas av en extra booster. I praktiken löses detta genom att dela upp spårområdet i olika sektioner. För varje avsnitt ansluts en röd ledare till avsedd strömkälla (CS2, booster1, boster2,….). Avsnitten separeras med mittledarisolering art. 74030.

Sedan den tyska originaltexten

Wer zusätzliche Züge fahren lassen will, kann sein Streckennetz problemlos in weitere Stromkreise unterteilen, die jeweils von einem zusätzlichen Booster versorgt werden. In der Praxis unterteilen wir für den Fahrbetrieb deshalb den Gleisbereich in verschiedene Abschnitte. In jedem dieser Abschnitte wird ein rotes Kabel an den Bahnstromanschluss eines der Gleise angelötet. Getrennt werden die einzelnen Abschnitte durch aufgeschobene Mittelleiterisolierungen (Art. 74030) auf den Verbindungslaschen.

Hoppas att någon som är bättre på tyska kan bekräfta min tolkning och därmed fullständigt bekräfta att vippskarv inte behövs.

/Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"