Digitalt

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
karpati

Digitalt

Inlägg av karpati » tor 18 feb 2016, 21:55

Hej alla vänner.En fråga,jag kör Märklin måste man använda vippskarv på rälsen mellan centralstation-boster-boster.är lite irriterad ljudet från lok tystnar då det passerar vippskarven.Har tre rälssektioner på anläggningen,en går till centralstation dom andra går med varsin boster.

MVH karpati

Användarvisningsbild
fernis

Re: Digitalt

Inlägg av fernis » tor 18 feb 2016, 22:19

På Sid 28 i den här PDF filen står det att mittledaren måste avisoleras i mellan blocken.
Men det står inget om att man måste använda vippskarvar.
Nu har jag ingen boster själv så jag är inte säker.

PDF
https://static.maerklin.de/media/72/79/ ... 542313.pdf

Med vänlig hälsning Anders,F

karpati

Inlägg av karpati » tor 18 feb 2016, 22:38

Tack för ett snabbt svar.Ja har sett detta eftersom jag har bruksanvisningen på bostern.Jag undrar om vippskarven ska lyfta släpskon bara för att det blir kontakt mellan rälsavsnitten,kanske något händer i bostrarna en tanke bara.

Användarvisningsbild
fernis

Inlägg av fernis » tor 18 feb 2016, 22:49

Ja.
Klok tanke.
Men vad händer om du provar?
Kan bostern gå sönder tro.
Eller går lokdekodern sönder.
Jag skulle fråga någon kunnig handlare.
Om du inte får svar här.

karpati

Inlägg av karpati » fre 19 feb 2016, 16:28

Hej Anders.Nu har jag fått svar om vippskarv,måste vara där för att två strömkretsar möter varann.Pratade med Peter i TÅG 1 i Forserum.Hur gick det med Viessman loket som du skulle ändra adress på,jag har tre stycken som jag har ändrat adress på fungerar perfekt.

MVH Börje i Sundsvall alias karpati.

Användarvisningsbild
fernis

Inlägg av fernis » fre 19 feb 2016, 16:31

karpati skrev:Hej Anders.Nu har jag fått svar om vippskarv,måste vara där för att två strömkretsar möter varann.Pratade med Peter i TÅG 1 i Forserum.Hur gick det med Viessman loket som du skulle ändra adress på,jag har tre stycken som jag har ändrat adress på fungerar perfekt.

MVH Börje i Sundsvall alias karpati.
Okej då vet vi att man måste använda vippskarv.

Nja det var inte mitt Viessman lok utan en bekant som jag skulle hjälpa.
Tror inte han fick till det då jag gick bet.
Hur gjorde du?

karpati

Inlägg av karpati » fre 19 feb 2016, 17:10

Hej Anders.Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta,det var min son som fixade detta jag är klarade inte av det(gammal).Det enda som jag vet är det som han skrev på stinsen.

MVH Börje

Peking

Inlägg av Peking » fre 19 feb 2016, 21:34

Hej jag använder mig av 2 st boostrar som du , Fernis länk illustrerar hur du ska koppla jag har isolerat med märklins röda plast mellan sektionerna. Jag förstår inte vad du menar med vippskarv?
Det har funnits olika typer av boostrar från märklin jag bytte kostnadsfritt till den nya sorten för några årsedan.
den nya booster har gemensam nolla i de olika sektionerna alltså isolerar du inte nollan. Jag har inte några ljud när tågen passerar rälssektionerna.

Med vänlig hälsning, Ola

karpati

Inlägg av karpati » fre 19 feb 2016, 21:53

Hej Ola.Jag använder 2 st boster nr.60174 + Centralstation 3 slingor.Vippskarven används för lyfta släpskon i skarven på skenan.nr 204595 för C räls,det finns också för M o K skena också.Hoppas jag kan ta bort dem gillar dom inte,
ljud och belysning försvinner en halv sekund,det är värre med Discovagnen.

MVH Börje

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » sön 21 feb 2016, 20:03

Jag har läst om behovet av vippskarv jag också och kan bara bekräfta att Märklin rekommenderar dessa mellan olika strömkretsar. Detta är oberoende av om man har gemensam nolla (vilket jag antar också är nödvändigt). Finns det ingen möjlighet att spara in på de extra bostrarna. All belysning som tillexempel växellanternor, stoppbocks lampor och lampor i signaler av vissa märken kan drivas med separat transformator och gemensam nolla. Kanske kan man lägga upp bostermatningen så att skarvarna hamnar på sådana spår som sällan används. Det finns någon form av antydning att de nya CS3'orna skulle vara effektstarkare. Kan det vara en lösning? Om man har problem med spänningen kan man prova att ha flera matningspunkter på samma strömkrets så att man täcker in hela banan.

Hälsningar
Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"