60883 och 60881 (L88 och S88)

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
EJS
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 16 aug 2013, 12:53

60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av EJS » sön 08 maj 2016, 15:14

Hej alla
Är det någon som vet om det finns någon utförlig beskrivning (manual) för hur man kopplar, använder och monterar L88 och S88 förutom den manual som finns med i kartongen. En beskrivning som allmänt förklarar var man sätter alkännarna etc etc.
Tycker inte jag kan hitta någon bra beskrivning för oss som inte föddes med elektronikgenen. Tacksam för alla förslag, råd och tips.
Tack på förhand.



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tis 10 maj 2016, 15:40

Hej

Jag har själv haft problem med att koppla in en S88 av äldre modell (jag har fått till det). Vad har du för styrcentral (CS, CS2 eller Memory (den allra äldsta generationen av digitalstyrning))?

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » ons 11 maj 2016, 09:28

Nu har jag läst på lite.

L88 är spindeln i nätet. På vänster sida har den två kontakter. En strömmatningskontakt som skall anslutas till separat transformator samt en databusskabel (CAN? någon form av mindin?). databusskabeln kan anslutas direkt till CS2'an eller via en förgreningsdosa (terminal) artikelnummer 60125 om man behöver ansluta fler saker till bussen på CS2'an. Som transformator kan en 66361 användas.

I överkant sitter tre utgångar för att ansluta kjedjor av nya och/eller äldre S88. Du har den moderna formen av S88 och då är det de två RJ45-uttagen som är det intressanta. RJ45 är den standard som använts för att koppla ihop lokala trådbundna datanätverk i både hem och kontorsmiljö. I mitten sitter en kontakt för att anluta äldre generationer av S88-moduler. Den är inte aktuell i ditt läge. Den äldre kontakten är inte till för att anluta till CS2'ans S88-port utan enbart för att hänga på ytterligare S88-moduler. Varje kjedja kan bestå av 31 S88. Det betydet att du kan maximalt kan ansluta 62 moderna S88'or och 31 S88'or av äldre modell.

För dig gäller att du har en kjedja bestående av en modern S88'a. Jag tror att RJ45 uttagen på L88-an är märkt med ett och två. I sådana fall borde du ansluta din S88'a till det uttag som är märkt ett. En vanlig RJ45-nätverkskabel borde räcka för att koppla ihop L88'an med S88'an. På S88'an anluter du till det RJ45-uttag som är märkt med en pil som pekar utåt (riktning på signal?). Om du hade en längre kjedja skulle de tillkommande S88'orna anslutas till RJ45'an med en pil som pekar in mot modulen.

I underkant av L88'an och S88'an sitter 16 ingångar för givare. Det vill säga att du med nuvarande uppsättning har kapacitet för att hantera 32 givare. Givarkontakterna är markerade med 1 till 16 på respektive modul. Dessutom finns det två ingångar på både L88 och S88 som är märkta med ett upp och ner vänt T. Till dessa skall systmets jord anslutas. Oftas har man någon kopplingsplint för systemjord på lågströmssidan och då är det bara att anluta till denna.

Vilken kontakt och modul man ansluter sina givare till har betydelse för vilken anropskod givaren har i SC2'an. Här gäller det att tänka efter så att kabeldragningen minimeras samtidigt som struckturen på givarkoden blir den bästa.

Vad som är nytt med den nya modulerna är att drivspänningen är 12 volt via separat transformator i stället för 5 volt via CS2'an. Detta skall ge högre driftsäkerhet.

/Geranium84

edit: lite redigerad om 60125-databuss

edit: ingår verkligen databusskabeln i L88-kittet eller måste man köpa den separat?
Senast redigerad av 5 Geranium84, redigerad totalt 0 gång.



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » ons 11 maj 2016, 09:38

Ett litet tillägg. Med en CS3+ som skall dyka upp från Märklin inom några månader borde man kunna skippa L88 samt separat matande transformator. Detta beroende på att den kan hantera en S88-kjedja direkt via ett inbyggt RJ45-uttag.

Dessutom skulle jag vara glad om någon med större erfarenhet kunde vidimera mina tankegångar då det mesta grundar sig på ganska lite erfarenhet (om ändå inte obefintlig) samt mina försök till översättning av Märklinlitteratur skriven på tyska.

/Geranium84

edit:

Om jag har tolkat saken rätt är L88 inriktad på riktigt stora anläggningar. Med adapterkabeln 60884 kan man ansluta S88'an (60881) direkt till CS2'ans S88-buss. L88 är en ganska dyr pryl.

edit igen:

Blev lite osäker om det sista påståendet. Det är Märklinkatalogen som är källa till detta uttalandet men texten i katalogen är tvetydig.
Senast redigerad av 2 Geranium84, redigerad totalt 0 gång.



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » ons 11 maj 2016, 21:15

Bifogar länken till den bok som är mest aktuell när det gäller Märklin-elektronik. Det är från denna bok jag hämtat de kunskaper som jag skrivit om ovan. Boken är på tyska och är lite konstigt fokuserad. Men utvecklingen går framåt och datamässiga tar över på det elektroniskas bekostnad. Vill du gräva på djupet om S88'or finns bättre litteratur men de böckerna är i princip föråldrade. Att jag nämner att dessa böcker ändå finns är att de trots allt ger en inblick i arkitekturen runt S88'an.

http://www.trainshop.se/productinfo.php?product=5221

/Geranium84

PS. Jag har försökt och hitta länkar till den föråldrade litteraturen men inte lyckats.



jorwes
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 20 aug 2014, 16:23
Ort: Stockholm, Sverige, Jorden, Universum

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av jorwes » tor 12 maj 2016, 08:10

Hej
Spännande tråd, precis sådana funderingar jag har smått fått i huvudet.
Är också intresserad av vad man kan göra med dessa maskiner, tips på användning. Spåravkänning för vad? Etc...

Är ju kul att lära sig mera och utveckla sin bana.


// Jorwes, Jörgen W

En återuppväckt nybörjar rallare

Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tor 12 maj 2016, 10:43

Oj, skall nu göra ett försök att öppna Pandoras ask på ett kortfattat sätt.

Allt bygger på att man skapar sekvenser av aktiviteter i sin CS2'ans memorymodul. I det allra äldsta digitala systemet från Märklin hade man en fristående memoryenhet. Principen är den samma men CS2-lösningen ger betydligt fler möjligheter.

Möjliga aktiviteter är omläggning av växlar, signaler, ändrad belysning från fasta objekt. Sedan några år kan man även aktivera ljud som man lagrat i ett ljudbibliotek i CS2'an. Man kan även påverka lok med mfx-dekoder (start, stopp, riktningsändring, hastighetsändring, ljud från den interna högtalaren i loket). Alla dessa aktiviteter kan lagras som sekvenser som kan anropas i memory-modulen. Anropet kan ske på två sätt. Dels som ett enkelt knapptryck eller som en signal från en givare via en S88-modul som lägger till en adress som gör det möjligt för memory-modulen att fastställa vilken/vilka/ingen sekvens som sakall utföras. Om man skulle vilja aktivera en aktiviter som finns i keybord-modulen så får man nöja sig med att lägga in aktitern som en ensam aktiviter i en sekvens i memory-modulen. För varje knapprad i memory-modulen väljer man om S88-anrop är tillåtet. Adressen till S88-kontakt anges manuellt under inställningar för varje inspelad stegfrekvens.

Möjligheterna är oändliga.
- Tändning av plattformsbelysning och högtalarutrop vid ett tågs ankomst.
- Egen reglering av järnvägsövergång
- Simulerad bromsmodul (måste dock veta vilken lokindivid som är aktuell för åtgärd)
- Automatiska blocksträckor
- Automatisk hantering dold bangård
- Mer exakt och komplex hantering av pendlande tåg
- Automatisk övergång till rött i signal vid tågpassage

/Geranium84
Senast redigerad av 3 Geranium84, redigerad totalt 0 gång.



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tor 12 maj 2016, 10:52

Från Märklin finns det tre givarartyper som original från Märklin. Alla typer bygger på att respektive givarkontakt på S88 jordas av att givaren aktiveras.

Nu kommer ett citat från boken "Mer elektronik för modelljärnvägen - 2:a boken DIGITALTÅG" skriven av Rutger Friberg år 1988. Boken kan hittas på Tradera och är trots sin ålder intressant att läsa om man är novis och vill veta grundederna för hur Märklins digitalsystem fungerar. Varnar dock för att mycket ändrats och att boken på det stora hela är inaktuell. Det är i det här fallet andemeningen som är viktig.

"Den vanligaste kontaktgivaren är kontaktskenan. I Märklins sortiment finns två grundalternativ. Den ena har ett stycke isolerad räls som kortsluts till andra rälen så fort ett hjulpar kör över den. Den reagerar för både lok och vagnar, och känner inte av riktningen. (obs reagerar inte på likströmshjul eftersom dessa är isolerade med en plastplugg vid den ena hjulskivans infästning. Den andra har en liten fjädrade plastbit som står upp vertikalt mellan rälerna. Den trycks ned i färdriktningen endast av lokets släpsko och således både riktningskännande och funktionsrelaterad till rullande materiel med släpsko (t ex en vagn med innerbelysning)."

Sedan boken trycktes har en tredje variant av givare kommit från Märklin. Den kallas readkontakt eller tungelement. Den reagerar på magneter som av användaren själv monteras under lok och vagnar. Den är i sin grundform inte riktningsbestämmande men med kreativ koppling av två givare kan denna funktion uppnås.

För den händige finns möjligheten att bygga en givare som består av elektronikkomponenter som generar en infraröd stråle tvärs över rälsen och samtidigt avläser om strålen bryts av passerande tåg.

En nackdel är att olika givare har mer eller mindre problem med felindikering. Kontaktskena med vippa är sämst och då speciellt i kombination med K-rälssystemet. Kontaktskena med isolerat spåravsnitt är något bättre.

IR-stråle och tungelement bedömer Rutger Friberg som bäst.

IR-stråle och tungelement har den fördelen att de kan placeras var som helts på banna. Kontaktskenor är begränsade av vilka rälselement de byggts in i. Kontaktskena finns endast som raksträcka men kan å andra sidan åtminstone i C-rälssystemet förlängas med valfritt val ut c-skenssortimentet (växlar och korsningar oräknade). Kontaktskena med vippa finns som raksträcka och radie 1 och 2.

Kontaktskenor med isolerat spåravsnitt kan inte kombineras med detekteringssträka för järnvägsövergång. Då jordas jvg-övergångsdetekteringen och bommarna fälls. Däremot går det bra att kombinera bromsmodul med isoleringsindikering.

Kontaktskenor med isolerade räler består av två 94 mm raksträckor med avbrottsisolering av ena rälen mitt på skenan. Det är viktigt att vända de båda skenorna åt rätt håll. Plastpluppar på skenorna ger vägledning. Plastplupparna skall vara på samma sida av rälsen för att det skall fungera. Valfria rälssegment kan komplettera isoleringsavsnittet genom att man klipper bort två metallbitar på undersidan av rälssegmentet i respektive ände. Se manual hur detta går till. Skarp avbitartång och skyddsglasögon är att rekommendera. På undersidan av C-rälselement finns fyra tungor, två i varje ände. Anslut den tunga som står i elektrisk förbindelse den isolerade rälen. Anslut inte till pluspol. Flathylsor finns i Märklins sortiment (74995). Klämtång får man låna av en kompis. Klämtången hade tidigare artikelnumret 603361 men jag tror att den utgått.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tor 12 maj 2016, 15:17

Normalt väljer man att utlösa aktivitet i memory-modulen vid tillslag från givarmodulen. Med kontaktskenor med isolerade räler kan man även agera vid frånslag från givaren.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 393
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tor 12 maj 2016, 15:48

Kontaktskenor med vippa har ett litet kretskort på undersidan. På kretskortet sitter två tungor, en för varje körriktning. Även här använder man flathylsor till respektive tunga. Om man inte vill klämma flathylsorna själv kan man använda anslutningsgarnityr 74040. Dessa har två poler och är markerade med rött och brunt. Om man är lite försiktig kan man separera polerna med intakt isolering. Om man vill ha indikering av körriktning ansluter man respektive tunga via enkelpoligt garnityr till två olika givaranslutningar på S88'an. Vill man bara ha passagerapportering ansluter man de båda tungorna till samma kontakt på S88'an.

Readkontakterna (tungelementen) har redan anslutningskablar i bägge ändar. Den ena skall anslutas till jord och den andra till en givaranslutning på sin S88'a. Man kan gjorda tungelementet i jordningsterminalen på S88'an.

/Geranium84



Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"