60883 och 60881 (L88 och S88)

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
jorwes
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 20 aug 2014, 16:23
Ort: Stockholm, Sverige, Jorden, Universum

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av jorwes » tor 12 maj 2016, 18:41

Geranium84, själv har jag snabbt provat memory funktionen och några av mina vänner har lagt betydligt mer tid på att prova detta.
Kan man enkelt säga som så att via memory funktionen kan man få en automatiskt körning, men om man kopplar in L88 & S88 så får man en betydligt större exakthet?
Det är min tolkning iaf. Kanske fel?
Har förstått av mina kompisar att memory funktionen för exvis ett stopp vid en perrong lätt ändrar sig så att stoppet nästa gång är några mm framåt och nästa gång ytterligare några mm vilket kan leda till problem till slut.


// Jorwes, Jörgen W

En återuppväckt nybörjar rallare

Geranium84
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tor 12 maj 2016, 20:27

Geranium84 skrev: - Mer exakt och komplex hantering av pendlande tåg
:ängel:



jorwes
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 20 aug 2014, 16:23
Ort: Stockholm, Sverige, Jorden, Universum

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av jorwes » fre 13 maj 2016, 09:26

Geranium84 skrev:
Geranium84 skrev: - Mer exakt och komplex hantering av pendlande tåg
:ängel:

:tummeupp:


// Jorwes, Jörgen W

En återuppväckt nybörjar rallare

EJS
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 16 aug 2013, 12:53

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av EJS » sön 15 maj 2016, 20:10

Tack för alla svar. jag ska ta till mig alla tips och försöka reda ut det hela.
Tillönskar er alla en bra vecka



Geranium84
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tis 17 maj 2016, 12:18

Ett litet tips

Kontaktskenor med isolerade räler säljs i par. Ett par kan känna av en delsträcka. Om man köper man två par kan dessa kombineras så att man kan känna av 3 delsträckor. Med tre par kan man känna av 5 delsträckor osv. Obs inga växlar kan ingå i isolerat avsnitt.

Kom bara ihåg att vända skenorna rätt (alla plastpluppar på samma sida) och att klippa metallblecket, på mellanliggande rälsbitar, så att rälerna isoleras från varandra. Läs instruktion, ha skyddsglasögon samt ha skarp men smidig tång innan man går till verket med metallbitsklippningen.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » tis 17 maj 2016, 16:38

Här är länken till en mer grundläggande bok om hur man styr med S88'an. OBS bara en mindre del av boken handlar om S88. Boken beskriver den äldre versionen av S88 i kombination med ålderstigna digitalsystem. Man får dock ta detta för att kunna se hur faktiskt man skall koppla ihop saker och ting. Boken är med engelsk text.

Boken är funnen på Eskader men även de har postorder.

http://www.eskader.se/en/model-trains/4 ... 74214.html

Boken finns även på FV-Electros hemsida men då endast på tyska.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: 60883 och 60881 (L88 och S88)

Inlägg av Geranium84 » sön 10 jul 2016, 20:27

En liten guide till vilka ?88 som kan anslutas till vilka CS?.

L88 kan anslutas till CS2, CS3 och CS3+ via CAN-bussen
Gamla S88 kan anslutas direkt till CS2 och CS3, kan även anslutas till CS3+ via L88 och CAN-bussen
Nya S88 kan anslutas direkt till CS3+, kan även anslutas till CS2 och CS3 via L88 och CAN-bussen

Som tidigare nämnts är L88 en ganska dyr historia så är man ekonomiskt lagd finns det en anledning till att undvika den.

Nackdelen med gamla S88 är att den arbetar med lägre spänning vilket innebär att den är mindre driftsäker.

/Geranium84



Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"