CS3 Låg spänning

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
Hjalle

CS3 Låg spänning

Inlägg av Hjalle » mån 01 jan 2018, 16:24

Hej,

Jag är en återfallare... Packade ner min anläggning runt 1980. Har funderat ett antal år att sätta upp den igen och för ett drygt halvår sedan uppstod möjligheten i.o.m. att en av mina döttrar flyttade och ett rum blev ledigt :-)
Jag påbörjade bygget och efter ett antal månader tog jag beslutet att digitalisera anläggningen...
Sagt och gjort. Jag införskaffade en CS3 och allt tycktes funka som det skulle. Men efter ett tag insåg jag att mina elmagnetiska artiklar hade svårt att slå om, detta gällde även sådana som är i nyskick. När jag mätte spänningen som CS3'an gav så låg den på ca 12V. Det finns några som säger att man inte kan mäta strömmen eftersom det är digitalt, vet inte om jag tror på det. Faktum är ju att det ska fungera med den gamla m-rälsen med tillhörande elmagnetiska artiklar.
Om jag mäter strömmen direkt när jag startat CS3'an utan att först ha startat ett lok så ger den bara ca 4V, när jag sedan har startat ett lok så ökar den till ca 12V - även när jag stannat loket så ger den ca 12V.
CS3'an anger själv spänningen till 19V i displayen, men jag antar att det är spänningen från trafon.
Givetvis har jag även testat detta med bara några få skenor anslutna utan några övriga strömförbrukare.
När jag kollar med butiken jag köpt den så har de inte riktigt koll, de är för övrigt bra att ha att göra med, men kan inte ge mig några bra råd angående detta.

Någon här som kan ge mig lite tips och råd?
Tack på förhand

/Hjalle

Återgå till "Digitalt & elektronik"