RUSH - Rush Rail AB

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 834
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

RUSH - Rush Rail AB

Inlägg av Sweden » sön 20 okt 2013, 19:25

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Rush Rail AB litt BR 185.2:

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 410-9 "Bashful" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 410-9 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 411-7 "Doc" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 411-7 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 412-5 "Dopey" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 412-5 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 413-3 "Grumpy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 413-2 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 414-1 "Happy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 414-1 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 415-8 "Sleepy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 415-8 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Ellok RUSH litt BR 185.2 loknummer 185 416-6 "Sneezy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
Bombardier Traxx 2 F140 AC2/BR 185.2.
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 416-6 S-RR.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 21,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Pikos originalförpackning.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Pikos BR 185.2-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Bild
De sju dvärgarna. Foto: Berne "Da 915" Carlson.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om Rush Rail litt BR 185.2

För de som vill ha mer ingående information och historik kring denna loktyp och andra moderna ellok som är tillverkade i Europa så kan vi på modelltag.se varmt rekommendera tyska Simon Wijnakkers mycket fina och helt fantastiska hemsida "Railcolor.net". Förebildsentusiaster kan där botanisera bland en enorm mängd data om just förebilderna samt att för rallare och samlare som önskar göra andra individnummer eller en hel flotta av Rush Rails littera 185.2 så är denna sida en riktig guldgruva.

Rush Rail AB litt BR 185.2
Information och historik om loktypen.
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1409767&lang=1

Direktlänkar till vart och ett av Rush Rails litt BR 185.2.

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 410-9 "Bashful" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 410-9 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 411-7 "Doc" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 411-7 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 412-5 "Dopey" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 412-5 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 413-3 "Grumpy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 413-3 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 414-1 "Happy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 414-1 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 415-8 "Sleepy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 415-8 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

RUSH - Rush Rail AB litt BR 185.2 loknummer 185 416-6 "Sneezy" Svart & ljusgrå "RUSH RAIL"
EVN - European Vehicle Number: 91 74 0185 416-6 S-RR.
Tidsperiod: 2012-2016.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: Rush Rail litt BR 185.2

Vad det gäller Bombardier Traxx 2 F140 AC2 så finns denna loktyp i modell från flertalet olika tillverkare som inte bara varierar en del i detaljeringsgrad och elektronik utan även i prisklass. Beroende på vilken detaljeringsgrad och elektronik man vill ha samt vilken prisklass som man vill lägga pengarna på så ger nedan länkar i guiden med andra svenska modeller från de stora "drakarna" en fingervisning om vad man får för pengarna.

A.C.M.E.

Har de i särklass mest och finast detaljerade modellerna av denna loktyp med t.ex. genombrutna fotsteg samt fint detaljerat chassi och boggi-sidor men då ligger dessa i den högre prisklassen. Vill man ha just denna modell som bas för ommålning och ommärkning så finns det ett flertal versioner i produktion som man kan använda sig av.

Dessa finns för både DC likström och AC växelström.

A.C.M.E. Lok & Motorvagnar
viewforum.php?f=62
De svenska färdigmodellerna av Green Cargo, HectorRail och TX Logistiks lok.

Brawa

Kommer under 2017 också att ge sig in i "leken" med helt nya modeller av denna loktyp som verkar kunna bli en konkurrent till modellerna från A.C.M.E. vad det gäller detaljer och elektronik men även dessa blir i den högre prisklassen.

Dessa kommer att finnas för både DC likström och AC växelström.

Brawa Lok & Motorvagnar
viewforum.php?f=149
Den svenska färdigmodellen av ett av Green Cargos lok.

Märklin

Har denna loktyp i modell men då rör det sig om en "Hobby-version" med en förenklad detaljering särskilt på chassit. Trots detta så ligger dessa modeller i en en högre prisklass än Pikos versioner som faktiskt är mer prisvärda för en något billigare penning. Under 2014 så kom en färdigmodell av Rush Rail litt BR 185.2 loknummer 185 415-8 "Sleepy" som Trainshop AB tog fram i samarbete med Rush Rail AB och Märklin.

Dessa finns enbart för AC växelström förutom Trainshops modell av Rush Rails lok då några exemplar har byggts om och anpassats för DC likström.

Märklin Lok & Motorvagnar
viewforum.php?f=59
De svenska färdigmodellerna av HectorRail, Green Cargo och Rush Rails lok.

Piko

De absolut billigaste modellerna av denna loktyp har Piko men då handlar det om "något enklare" modeller i deras "Expert-serie" som man kan säga motsvarar Limas senare produktion av färdigmodeller som t.ex. det svenska Rapid-loket. Idealet för de med mindre "tjockt läder" som knall-korkarna i den självutnämnda svenska MJ-eliten brukar säga och mycket prisvärda modeller.

Dessa finns för både DC likström och AC växelström.

Piko Lok & Motorvagnar
viewforum.php?f=84
De svenska färdigmodellerna av Green Cargo, HectorRail och MGW Services lok.

Roco

Modellerna av denna loktyp från Roco är vad man kan säga någonting av ett "mellanting" mellan A.C.M.E. och Piko då dessa inte har genombrutna fotsteg utan solida sådana samt har något förenklade boggi-sidor och dessa ligger i ungefär samma prisklass som modellerna från A.C.M.E..

Dessa finns för både DC likström och AC växelström.

Roco Lok & Motorvagnar
viewforum.php?f=46
De svenska färdigmodellerna av HectorRail, Green Cargo och DB Schenker Rails lok.

Trix

Något av ett stort mysterium är åtminstone de svenska färdigmodellerna av denna loktyp då deras modell av HectorRail litt 241 har ett mer detaljerat chassi än Green Cargo litt Re som har den "enklare" typen av chassi som Märklins modeller har. HectorRail litt 241 är en Trix-modell med plastkåpa och mer detaljerat chassi medan Green Cargo litt Re är en Märklin-modell med metallkåpa och mindre detaljerat chassi så här har Trix rört ihop det rätt så rejält. Förutom att Trix har en plastkåpa och Märklin har en metallkåpa så har de också två helt olika konstruktioner av chassin eftersom Green Cargo litt Re har den enklare typen av chassi som Märklins modeller har. Efter sanslöst många om och men så har eder skribent till slut lyckats "bena ut" virrig-varvet med Trix och Märklins olika konstruktioner av Traxx 2 F140 AC2.

Märklin Hobby-versioner

Märklin metall-kåpa och Märklin metall-chassi.

Trix Hobby-versioner

Samma som Märklins Hobby-versioner fast anpassade för DC likström. Alltså t.ex. Green Cargo litt Re.

Trix Classic-versioner

Trix plast-kåpa och Trix metall-chassi. Alltså t.ex. HectorRail litt 241.

Märklin Classic-versioner

Samma som Trix Classic-versioner fast anpassade för AC växelström.

Tillsammans har alltså Märklin och Trix två helt olika konstruktioner av modellerna av Traxx 2 F140 AC2 vilket nu förklarar varför det är en skillnad mellan modellerna av Trix HectorRail litt 241 och Green Cargo litt Re som eder skribent faktiskt inte riktigt kände till. Man har alltså "lånat" varandras gjutformar och gett ut varandras modeller under sitt eget namn varpå det har uppstått en förvirring åtminstone för eder skribent. På nedan bild "lånad" från Stummis Modellbahnforum så ser man helt klart och tydligt skillnaden mellan ett Hobby-chassi och ett Classic-chassi.

TRAXX by TRIX and Märklin with plastic housing på Stummis Modellbahnforum

Bild

Märklin/Trix Hobby-chassi till vänster och Trix/Märklin Classic-chassi till höger.

Vill man använda Trix modeller som bas för ommålningar och ommärkningar så ska man alltså i det längsta undvika de enklare "Hobby-versionerna" som t.ex. Green Cargo litt Re som i grund och botten är specifika Märklin lågbudget-modeller. Vill man nu inte "slakta" modellen i Classic-version av HectorRail litt 241 som endast finns i tågsatsen med godsvagnar så ska man använda sig av någon av de andra Europeiska loken i Classic-serien av Traxx 2 F140 AC2 som finns i Trix sortiment. Värt att notera är att det nu tydligen också finns Classic-versioner, alltså Trix modeller, i Märklins sortiment för AC växelström men i skrivande stund så har eder skribent inte utforskat dessa modeller ännu.

Dessa finns enbart för DC likström.

Trix Lok & Motorvagnar
viewforum.php?f=91
De svenska färdigmodellerna av HectorRail och Green Cargos lok.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Rush Rail AB litt T66:

Diesellok BRLL litt T66 loknummer 713 Ljusblå, gul, ljusgrå & svart "RUSH RAIL"
EMD 20008212-1 2000.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 713-9 S-BRLL.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder/och ljuddekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 24,5? cm.
Vikt: 496? gram.
Tidsperiod: 2012-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Mehanos originalförpackning.
Från 2014.
Pris vid releasen 2014: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Mehanos Class 66-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Bild
Foto: Berne "Da 915" Carlson.

Diesellok BRLL litt T66 loknummer 405 Svart, röd & ljusgrå "RUSH RAIL"
EMD 20018352-5 2002.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 405-2 S-BRLL.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder/och ljuddekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 24,5? cm.
Vikt: 496? gram.
Tidsperiod: 2011?-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Mehanos originalförpackning.
Från 2014?.
Pris vid releasen 2014?: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Mehanos Class 66-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Bild
Foto: Berne "Da 915" Carlson.

Diesellok BRLL litt T66 loknummer 406 Svart, röd & ljusgrå "RUSH RAIL"
EMD 20018352-6 2002.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 406-0 S-BRLL.
Med 8-pin digitalplugg (NEM 652)/och digitaldekoder/och ljuddekoder beroende på artikelnummer.
Längd: 24,5? cm.
Vikt: 496? gram.
Tidsperiod: 2011?-2016.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Förpackning: Mehanos originalförpackning.
Från 2014?.
Pris vid releasen 2014?: Kontakta Berne för dagsfärska priser.
Tillgänglighet: Kontakta Berne.
Baserad på Mehanos Class 66-lok för DC likström eller AC växelström. Modellen är ommålad och ommärkt.

Bild
Foto: Berne "Da 915" Carlson.

__________________________________________________________________________________________

MainlineDiesels.net

Att MainlineDiesels.net som fokuserar på europeiska diesellok, ser ut som Railcolor.net som fokuserar på europeiska ellok, är ingen som helst slump då den har sitt ursprung i Simon Wijnakkers Railcolor.net som han beslutade skulle fokusera på just ellok. I och med att projektet med ellok hade blivit så enormt stort så kom projektet med diesellok att tas bort och Maxime Bonnier fick erbjudandet att ta över detta varpå MainlineDiesels.net startades upp som en egen hemsida.

Precis som i fallet med Railcolor.net så kan vi på modelltag.se varmt rekommendera Maxime Bonniers lika fina och fantastiska hemsida "MainlineDiesels.net" för de som vill ha minst lika ingående information och historik kring dessa och andra moderna diesellok som också är tillverkade i Europa. Även i detta fall så kan förebildsentusiaster botanisera bland en enorm mängd data om förebilderna och är en guldgruva för de rallare och samlare som önskar göra andra individnummer eller en hel flotta av Rush Rails littera T66.

Kort historik om Rush Rail litt T66 loknummer 713

EMD 20008212-1 2000
http://www.mainlinediesels.net/index.ph ... n=portrait

TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt T66 loknr 713 Grön & mörkgrå
HSBC Rail Ltd. -> TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar.
Tidsperiod: 2000-2005. Uthyrd till NSB?/CN? 2001-2003?.
TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt T66 loknr 713 Grön, blå & mörkgrå "Viggen"
HSBC Rail Ltd. -> TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar.
Tidsperiod: 2005-2009.
TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt T66 loknr 713 Grön, blå & mörkgrå "Viggen"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar.
Tidsperiod: 2009-2010.

GC - Green Cargo AB litt T66 loknummer 713 Grön, blå & mörkgrå
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> GC - Green Cargo AB?.
Tidsperiod: 2011-201?. (2011 Grön, blå & mörkgrå utan littera, nummer och namn).
GC - Green Cargo AB litt T66 loknummer 713 Ljusblå, gul, ljusgrå & svart
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> GC - Green Cargo AB?.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 713-9 S-BRLL.
Tidsperiod: 201?-2012?.

RUSH - Rush Rail AB litt T66 loknummer 713 Ljusblå, gul, ljusgrå & svart "RUSH RAIL"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> RUSH - Rush Rail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 713-9 S-BRLL.
Tidsperiod: 2012-2016.

Kort historik om Rush Rail litt T66 loknummer 405

EMD 20018352-5 2002
http://www.mainlinediesels.net/index.ph ... n=portrait

CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 405 Grå & svart "CargoNet"
HSBC Rail Ltd. -> CN - CargoNet AS.
Tidsperiod: 2002-2009.
CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 405 Grå & svart "CargoNet"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> CN - CargoNet AS.
EVN - European Vehicle Number: 92 76 0309 405-7 N-CN.
Tidsperiod: 2009-2011?.

RUSH - Rush Rail AB litt T66 loknummer 405 Svart, röd & ljusgrå "RUSH RAIL"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> RUSH - Rush Rail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 405-2 S-BRLL.
Tidsperiod: 2011?-2016.

Kort historik om Rush Rail litt T66 loknummer 406

EMD 20018352-6 2002
http://www.mainlinediesels.net/index.ph ... n=portrait

CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 406 Grå & svart "CargoNet"
HSBC Rail Ltd. -> CN - CargoNet AS.
Tidsperiod: 2002-2009.
CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 406 Grå & svart "CargoNet"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> CN - CargoNet AS.
EVN - European Vehicle Number: 92 76 0309 406-5 N-CN.
Tidsperiod: 2009-2011?.

RUSH - Rush Rail AB litt T66 loknummer 406 Svart, röd & ljusgrå "RUSH RAIL"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> RUSH - Rush Rail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 406-0 S-BRLL.
Tidsperiod: 2011?-2016.

HCTOR - HectorRail AB litt T66 loknummer 406 Svart, röd & ljusgrå
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> HCTOR - HectorRail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 406-0 S-BRLL.
Tidsperiod: 2016-.

Som bonus övriga loknummer:

Kort historik om Rush Rail litt T66 loknummer 401

EMD 20018352-1 2002
http://www.mainlinediesels.net/index.ph ... n=portrait

CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 401 Grå & svart "CargoNet"
HSBC Rail Ltd. -> CN - CargoNet AS.
Tidsperiod: 2002-2009.
CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 401 Grå & svart "CargoNet"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> CN - CargoNet AS.
EVN - European Vehicle Number: 92 76 0309 401-6 N-CN.
Tidsperiod: 2009-2011?.

RUSH - Rush Rail AB litt T66 loknummer 401 Svart, röd & ljusgrå "RUSH RAIL"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> RUSH - Rush Rail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 401-1 S-BRLL.
Tidsperiod: 2011?-2016.

Kort historik om Rush Rail litt T66 loknummer 402

EMD 20018352-2 2002
http://www.mainlinediesels.net/index.ph ... n=portrait

CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 402 Grå & svart "CargoNet"
HSBC Rail Ltd. -> CN - CargoNet AS.
Tidsperiod: 2002-2009.
CN - CargoNet AS litt CD66 loknummer 66 402 Grå & svart "CargoNet"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> CN - CargoNet AS.
EVN - European Vehicle Number: 92 76 0309 402-4 N-CN.
Tidsperiod: 2009-2011?.

RUSH - Rush Rail AB litt T66 loknummer 402 Ljusblå, gul, ljusgrå & svart "RUSH RAIL"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> RUSH - Rush Rail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 402-9 S-BRLL.
Tidsperiod: 2011?-2016.

HCTOR - HectorRail AB litt T66 loknummer 402 Ljusblå, gul, ljusgrå & svart "RUSH RAIL"
BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd. -> HCTOR - HectorRail AB.
EVN - European Vehicle Number: 92 74 0066 402-9 S-BRLL.
Tidsperiod: 2016- (2017).

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: Rush Rail litt T66

Efter att ha haft ekonomiska svårigheter i c:a 10 år så ansökte Mehano om konkurs i November 2008, men trots detta så är företaget aktivt än idag vilket märks på utbudet av produkter då fokus ligger på leksaker för barn och inte på "riktiga" modelltåg som man på senare år tog fram.

Modeller under Mehano "Train Line" samt "Speed Trains", som är det enda som Mehano själva säljer idag, är leksakståg för barn, Mehano "Hobby Line" motsvarar modeller från Lima och Piko, Mehano "Prestige" är mer detaljerade och tekniskt avancerade modeller i klass med t.ex. Märklin och Roco.

En del av Mehanos modeller säljs nu mera av "Lemke Collection" men utbudet är mycket sparsamt och i skrivande stund, i början på mars 2017, så är inte Class 66 (CD66/T66) med i utbudet varför just dessa modeller är allra lättast att hitta på samlarmarknaden. Observera att alla modellerna som säljs utav just "Lemke Collection" har uppgraderats med 21-pin digitalplugg (NEM 660) samt att de "alla" är förpackade i en mindre låda än vad Mehanos modeller ursprungligen var.

Vill man ha riktiga supermodeller av Rush Rail litt T66 med otroligt hög detaljrikedom och den nya senaste tekniken vad det gäller drivning och elektronik så ska man välja ESU Class 66 som bas för ommålning och ommärkning då dessa är ett strå vassare än Mehanos modeller.

Vad det gäller färdigmodeller av Rush Rail litt T66 så aviserade Trainshop AB 2016 att de i samarbete med ESU skulle ta fram en modell av individnummer 401. I skrivande stund, i början på mars 2017,så har denna modell ännu inte kommit ut på den svenska marknaden.

ESU Lok & Motorvagnar
viewtopic.php?f=68&t=1883
RUSH - Rush Rail AB litt T66.

Det bör dock påpekas att det är en prisskillnad på hela c:a 2500 kronor mellan modellerna av Class 66 från Mehano och ESU vilket beror detalj- och elektronik-skillnader emellan dessa. Mehanos modeller är relativt fina men är något enklare varför de är billigare medan ESUs mer avancerade modeller därför är dyrare.

Heljan "hade" också för något år sedan modeller av Class 66 (CD66/T66) men dessa har nu försvunnit ut ur deras sortiment förmodligen på grund av Mehanos äldre och ESUs nyare modeller. Dessa modeller kan man säga var något av ett "mellanting" mellan Mehano och ESUs modeller och låg i prisklassen c:a 2500 kronor.

Värt att notera är att de norska och svenska förebilderna av CD66/T66 har specifika detaljer som övriga lok i Europa inte har, de norska och svenska färdigmodellerna från ESU har alla dessa detaljer, varför alla modeller från Mehano "saknar" dessa då de aldrig har gjort färdigmodeller av just de norska och svenska förebilderna med deras specifika detaljer.

BeneluxSpoor.net forum - Recension av Class 66-modellerna från ESU, Mehano och Heljan
https://translate.google.com/translate? ... 3a6huc3933
Översatt från nederländska till svenska via Google translate. Byt till engelska för bättre översättning.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Da 915 Lok & Motorvagnar"