Ärligaste intervjun i Svensk MJ-historia

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
Sweden
Inlägg: 2150
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Ärligaste intervjun i Svensk MJ-historia

Inlägg av Sweden »

Järnvägar.nu intervjuar HNoll alias Rickard Nordström

Under mitt utforskande av det ena och det andra på Internet så snubblar ibland undertecknad på små, små
guldkorn lite här och där och detta är ett av dem. Vad åtminstone "jag personligen" vet så har jag inte sett
någon blänkare om detta på svenska MJ-forum eller sociala medier. Vilket som så snubblade "jag" på denna
intervju av en slump för några veckor sedan och den var en positiv och ärlig överraskning. Särskilt med allt
svammel och nonsens som rapas upp på svenska MJ-forum och sociala medier.

Innan jag länkar till denna intervju så ska jag dock kommentera innehållet.

Ja. Marknaden för modelltåg är idag sannerligen inte vad den brukade vara en gång i tiden. Några faktafel
har dock smugit sig in i intervjun då MJ-marknadens fall började redan på tidigt 1980-tal med rullskridskor,
skateboards och Nintendo Game & Watch-spel med mera som började att fylla hobbyavdelningar och butiker.

Annars så stämmer beskrivningen av världen och MJ-hobbyns, egentligen all modellhobby, nedgång till det
så kallade skymningslandet som nämns i intervjun. En sak som förmodligen inte nämns i intervjun av rätt
förklarliga själ är alla de maffialiknande metoder och skumraskaffärer som en del tillverkare och handlare
har hållit och håller på med och som svenska rallare och samlare korkat nog har godkänt.

Men åtminstone jag kan leva med det så åter till intervjun med HNoll.

Nej rallare och samlare behöver inte komma dragande med meningslösa klassiker som "I-landsproblem, när
jag gosse på 1950-talet fanns minsann inte och det finns massor med svenska modeller nu". Visst finns det
mer svenska modeller idag men är de gratis och skänks de bort? Nope. Inte i detta liv. Just dagens svenska
modeller kostar pengar och med dagens priser så lockar man inte in Kalle och Berra, och inte heller lilla Lisa
för den delen, in i hobbyn med gubbar i stickat med stinsmössa och spade. Någon enorm tillväxt är inte att
räkna med för "dagens barn och ungdomar" får ut mer av en mobil, surfplatta, Xbox och Playstation för hur
länge är en startssats a la lågbudget från Piko roligt? Inte länge och jag ger det 30 minuter till 2 timmar.

Ja hobbyhandel och import eller tillverkning av modeller blir man inte direkt rik på. Been there, done that.
Undertecknad har prövat på samtliga alternativ men gav upp på grund av den svenska mentaliteten men
det är en annan historia. I princip alla med lite ambition och back up vad det gäller Dollars kan ge sig in i
hobbyhandel och tillverkning av modeller men om man nu lyckas och om det varar en hel livstid är en helt
annan historia vilket framkommer i intervjun om än med andra ordlag.

Själva biten med tillverkningsprocessen och modellerna är så där lagom informativ så jag siar inte om det.

Jag citerar:

"I Sverige har det funnits en handfull idealister som försökt sig på tillverkning av modeller av svenska lok
och vagnar. De flesta har tröttnat efter några år av oerhört mycket jobb, oerhört lite pengar och ett antal
rekonstruktioner."

Slut citat.

Om än en "förenklad" version av den fysiska verkligheten så den ärligaste intervjun i svensk MJ-historia.

Verkligheten i skala 1:87
https://jarnvagar.nu/verkligheten-i-skala-187/
Intervju med HNoll alias Rickard Nordström.

Lasse alias Sweden - In the Twilight Zone of reality.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."