Några olika frågor om Rocos lokmus; är det stenålder?

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Björn J.
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 jan 2022, 14:06

Några olika frågor om Rocos lokmus; är det stenålder?

Inlägg av Björn J. »

Hej!

Ni kan väl se mig som återfallsrallare.
Jag bytte från 3-r ac till 2-r dc redan på tidigt 80-tal.
Jag gillar Roco skarpt!
Jag gillar också spårvägar och spårvagnar (jag bor ju i Göteborg!) i skala 1:1 och i H0!

Jag har börjat att gå igenom mina lok och vagnar.
Jag finner att jag har tre lokmöss som jag tror är generation två(?) samt en äldre mus (generation 1?) som man bara kan välja sex adresser på, med ett skjutreglage.
Är detta någonting att bygga vidare på? Är den senaste lokmusen kompatibel? Ja till jag den jag kallar för ”generation 2”.

Till ”generation 2” finns två svarta lådor, förstärkare eller booster? En gick sönder under mina tester, ser att det bara är ytmonterade kretsar på det kretskortet och det är ingenting jag kan reparera.
Är det någon idé att få den felsökt och reparerad?
Kan jag koppla två sådana svarta lådor till samma block?

Om jag vill satsa på något modernare digitalsystem som inte kostar en förmögenhet från början, utan kan byggas ut efterhand, vad skall jag då satsa på?

Jag har en hel del lok, ungefär hälften är digitaliserade, bland annat har jag Rocos VT 11.5 med extra mellanvagnar, alltså TEE dieselmotorvagnståget (jo jag gillar Kraftwerk). Skall sätta in en ljuddekoder i drivenheten, och funderar på en ljuddekoder även i den icke motoriserade enheten. Men där behöver jag ingen fullvärdig dekoder, kanske bara en funktionsdekoder med ljud? Om det finns sådana?

Tacksam för svar och diskussion.