Piko Vossloh G6 uppgraderad med ljuddekoder [KLAR]

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Piko Vossloh G6 uppgraderad med ljuddekoder [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

En enkel manöver om nu inte 5.1 dekodern var defekt med skrovligt ljud speciellt på bl.a. signalhornen F8-F9-F10 :x

Piko 56564 SmartDecoder XP 5.1 S MTU

Här kommer ändå snabbgenomgång av min montering.

1. På undersidan sitter tre skruva som måste avlägsnas.

piko_g6_1.jpg

2. När man lyfter upp kåpan va försiktigt och sära gång räcken på vardera sida så att lådorna på kåpan kan passera.

piko_g6_2.jpg

3. Börja med att ta en skalpell och tryck den emellan (se gul pil) högtalarlådan och stödet där den är klistrad emot. För det blir betydligt mycket mer utrymme vid lödning för kablarna och lättare montera högtalaren i hållaren...

piko_g6_3.jpg
piko_g6_4.jpg

4. Högtalarhållaren klistras tillbaka med super lim efter provkörning...

5. Vid återmontering av kåpan så tänk på att kodningen inte får komma utanför den blåa linjen (se bild 3) så därför lutar kretskortet något. För det är när kåpan nästa kommit i botten den tar emot något uppe i hytten och samtidigt tänk på räcken som måste pressas utåt för lådorna 8-)


Ja då fick jag tillbaka dekodern och jag hade nog skruvat upp förväntningar lite väl mycket för det skall inte låta bättre än vad ljudet på videoklippet :shock:

Gjorde ett tappert försök att täta högtalarlådan med tejp för lite bättre bas.

piko_g6_5.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls