A3, B3 och BC2 från Vagnverkstaden

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
Geranium84

A3, B3 och BC2 från Vagnverkstaden

Inlägg av Geranium84 » fre 14 sep 2018, 09:57

Hej Alla!

Jag har saxat följande ur Vagnverkstaden senaste nyhetsmail.
Jag ersätter den med B3 med helsicklad korg, samt BC2. Dessa vagnar är ju i princip lika, förutom detaljer och att BC2 är högre.
.
.
.

Nu håller jag tummarna att detta blev bättre, och att dessa vagnar blir intressanta.

.
.
.

Göran N

--
S-30270 Halmstad
Sweden
Phone +463530631
De vagnar Vagnverkstaden säljer är byggsatser med gjuten korg och med smådeltajer som monteras av köparen själv. Allt är omålat. Dekaler medföljer.

Av Vagnverkstadens nyhetsmail framgår inte att A3 kan byggas utifrån B3, dekaler för detta ingår.

/Geranium84

Geranium84

Re: A3, B3 och BC2 från Vagnverkstaden

Inlägg av Geranium84 » fre 14 sep 2018, 10:31

Jag glömde att skriva att det beror på orderingången om modellerna kommer att förverkligas. Så slå ett slag för Vagnverkstaden och gör en egen beställning. Gjuttekniken är ganska ny för Göran men utfallet har varit över förväntan och de gjutna modeller som tillverkas säljer bra.

Vagnverkstaden kommer att upphöra så Göran avslutar sin verksamhet och nu ett sista ryck med att ta fram intressanta modeller med gjutteknik.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » fre 14 sep 2018, 12:50

Om man vill ha koppelkulisser på sina vagnar får man beställa Symoba kitt för detta ändamål. Brukar erbjudas som tillägg artiklar från Vagnverkstaden.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » fre 14 sep 2018, 22:52

Färg, MS-tråd och material till fönsterglas ingår inte!

vid beställning av Vagnverkstans vagnsatser

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » ons 14 nov 2018, 17:46

Och här är länken.

http://www.vagnverkstaden.eu/

Stöd detta projekt genom inköp.

Ovanstående vagnar är den felande länken mellan SJ's 60-talsgeneration och dito 80-tal. Vagnarna var ett resultat av omkorgning av 40-talsvagnar. 40-talsvagnarna rostade vilket inte de motsvarande vagnarna ur 30-talsgenerationen gjorde. Man hade olika teorier varför vagnarna rostade. 30-talsgenerationen var nitad och 40-talsgenerationen var svetsad. Kanske berodde det på att den svetsade konstruktionen var tätare vilket ledde till att fukt inte ventilerades bort. Kanske var stålet som vagnarna av dålig kvalitet på grund av kompromissen att det gå att svetsa. Kanske trafikerade en större andel av 40-talsvagnarna Norrland jämfört med 30-talsvagnarna. Ja det finns nog ett antal teorier till men de kommer jag inte ihåg. SJ-hade alltså ett behov av rostfria vagnar i sitt bestånd. Man hade att välja mellan att förlänga 60-talsserien, mer eller mindre modifierad, eller omkorga befintligt bestånd. Ekonomiskt gick det nog på ett ut. Man valde det sistnämnda för att man då inte behövde gå till regeringen och söka tillåtelse. Järnvägstrafik ansågs vara omodernt och tillåtelsen att bygga 60-talsgeneratioenen ansågs vara ett undantag.

Hur blev då utfallet av omkorgningen? Vagnarna var komfortmässigt sämre än 60-talsvagnarna. De omkorgade vagnarna förvisades snabbt till sekundär trafik. Den tekniska prestandan kan jag inte uttala mig om men elinstallationer och ventilation måste ha haft minst samma standard som 60-talsvagnarna samtidigt som ramen var av äldre konstruktion.

Se till att fylla luckan i ditt fordonsbestånd på personsidan samtidigt som du kan stödja svensk MJ-industri genom en liten beställning. Nöj dig inte med en vagn utan köp ett antal även om priset är högt något som inte är mer än en byggsats.

/Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"