SJ - Statens Järnvägar litt L

Användarvisningsbild
Sweden

SJ - Statens Järnvägar litt L

Inlägg av Sweden » sön 30 sep 2018, 01:50

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Ånglok SJ litt L - Modellen som aldrig kom

Innan Brimalm Engineering AB 2014 kom att uppdatera sin hemsida så fanns faktiskt SJ litt L med på den "gamla versionen" av denna så som den såg ut enligt sparad bild på archive.today. Då det från början inte alls var tänkt att lista deras mässingsmodeller här i guiden på modelltag.se så gjorde aldrig eder skribent några anteckningar om denna modell.

Bild

När jag under våren och sommaren 2018 försökte att uppdatera all modelldata över Brimalm Engineerings alla mässingsmodeller så snubblade jag på denna arkiverade version av den gamla hemsidan. Som det var då så kunde man klicka sig igenom menyn och läsa det mesta som fanns på den gamla hemsidan men idag 2018-09-29 så fungerar inte längre detta.

Istället för att komma till de olika delarna i den gamla versionen av hemsidan så kommer man "nu" istället till det nuvarande utseendet på hemsidan som trots konkursen under vintern 2017 ännu finns kvar och som grädden på moset kan man läsa ett felmeddelande. Jag skulle tippa att det var Brimalm Engineering själva som sparade denna och att den endera har blockerats eller raderats från deras server.

Dum som jag var så kom jag dock aldrig att spara vare sig informationen om modellen och fotografiet på förebilden utan enbart länken till den arkiverade gamla hemsidan med menyn ovan. På grund av detta så minns jag inte riktigt vilket av alla lok med littrat L de hade tänkt göra men minns jag inte helt galet så rörde det sig om en variant med öppen hytt.

Eftersom modellen aldrig kom så är modelldatan högst rudimentär och är mer av ett dokument över en av många utlovade svenska modeller som flertalet tillverkare har aviserat men som aldrig såg dagens ljus.

Då det tyvärr inte längre går att navigera i den sparade versionen av den gamla hemsidan så sökte jag av Internet för eventuell information om modellen. Det enda som "jag" kunde hitta på svenska MJ-forum var att modellen tycks ha varit aviserad/planerad/utlovad sedan runt 2000. Om nu någon rallare eller samlare sitter inne på mer information om denna modell så hör av er till mig via PM.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt L:

Ånglok SJ litt L loknummer ? Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: *.
Vikt: *.
Tidsperiod: *.
Koppel: *.
Godispåse: *.
Minimiradie: *.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad för 20?? (aviserad redan 2000?). Hade förmodligen blivit en begränsad upplaga i 100-250 exemplar.
Pris: Hade med allra största säkerhet landat på runt 10000,00-13000,00 kronor.
Tillgänglighet: Kom aldrig i produktion.
*Okänt eftersom modellen aldrig kom i produktion. Brimalm Engineering AB försattes i konkurs 2017.
Försvann från Brimalm Engineerings gamla hemsida 2014?.

Kort historik om SJ litt L

Kommer vid ett senare tillfälle.

Modell kontra förebild: SJ litt L

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"