TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt Mss1/M1 av 1886 års modell

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt Mss1/M1 av 1886 års modell

Inlägg av Sweden » tis 13 nov 2018, 18:17

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

TGOJ litt Mss1/M1 av 1886 års modell:

3602 Malmvagn TGOJ litt Mss1/M1 vagnsnummer 3001-3200, 3201-3218 av 1886 års modell
Komplett byggsats. Ritad av forumsignaturen "KOLO".
Etsplåt, gjutdelar, ekerhjul med mera samt TGOJ-dekaler.
För spårvidd H0 16,5 mm (1:1 1435 mm).
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Märkning: Kommer senare.
Koppel: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Ja. Mer kommer senare.
Från 2011 (aviserad redan 2010).
Pris vid releasen 2011: 545,00 kronor (Pris 2011).
Tillgänglighet: I lager hos Rimbo Grande AB (2018).

Rimbo Grande själva om modellen:

S&NJ (Sveriges och Norges Järnvägar) beställde 325 treaxliga malmvagnar av Birmingham Railway and Wagon Builders Co Ltd i Smethwick. Vagnarna tillverkades mellan år 1886 och 1888. Vagnen vägde ca 10 ton och var byggd för att kunna lasta 25 ton av den storstyckiga järnmalmen. Man fick senare bygga på en ca 380 mm hög påbyggnad på korgen för att kunna få i 25 ton malm. Påbyggnaden sattes dit av SJ under åren 1894-1895.

På sin tid var vagnarna en av de mest tekniskt avancerade i drift. De var redan från början utrustade med Westinghouse tryckluftbromssystem med enkelverkande bromsar på ytteraxlarna, de var de första vagnarna med detta system i Sverige. Vagnarna utrustades även med bottentömning och det systemet kom att användas på svenska malmvagnar framöver. Axlar och hjul var tillverkade av malm från gruvorna i Sverige och påstods vara de mest tåliga på marknaden. Ett annat utmärkande drag hos vagnarna var att de saknade balanser vid leveransen.

Anläggningsbygget av malmbanan gick långsamt och malm levererades inte i den utsträckning som S&NJ hade planerat och bolaget gick i konkurs. Svenska staten tog över driften av banan och vagnarna 1891. Vagnarna fick littra M1 vid övertagandet och blev 1922 omlittrerade till Maä. Under åren 1915-1925 såldes eller slopades de flesta M1/Maä-vagnarna varav ett 50-tal såldes till TGOJ. Under åren 1915-1925 såldes eller slopades de flesta SNJ / SJ M1/Maä-vagnarna varav ett 50-tal såldes till TGOJ. Artikel 3602 är ovanstående byggsats fast försedd med TGOJ dekaler.

Vagnsnummer
TGOJ Mss1 3001-3200, 3201-3218
TGOJ M1 3001-3200, 3201-3218
3001-3200 kom från OFWJ och 3201-3218 kom från FLJ.

TGOJ litt Mss1/M1 av 1888 års modell:

3604 Malmvagn TGOJ litt Mss1/M1 av 1888 års modell
Komplett byggsats. Ritad av forumsignaturen "KOLO".
Etsplåt, gjutdelar, ekerhjul med mera samt TGOJ-dekaler.
För spårvidd H0 16,5 mm (1:1 1435 mm).
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Märkning: Kommer senare.
Koppel: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Ja. Mer kommer senare.
Från 2014 (aviserad redan 201?).
Pris vid releasen 2014: ?,00 kronor (Pris 2018).
Tillgänglighet: I lager hos Rimbo Grande AB (2018).

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om TGOJ litt Mss1/M1

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: TGOJ litt Mss1/M1

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2019.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Rimbo Grande Godsvagnar"