Märklin Da 30301 Retrolok. Fågel eller Fisk?

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.
tranan

Märklin Da 30301 Retrolok. Fågel eller Fisk?

Inlägg av tranan » ons 02 jan 2019, 00:07

Efter att varit helt borta från MJ-världen sedan 2002 började jag under våren 2018 att titta mig runt igen. Jag inriktade mig till 100 % på Märklin och fann i förstone DM-loken och det svarta Rc-loket. Efter att ha skaffat dessa (och en massa andra) kom jag till det bruna Da-loket 30301. Efter att ha blivit överbjuden på några Tradera-auktioner köpte jag ett ex. från Tyskland på E-Bay.Loket skulle vara helt "nytt" men när jag öppnade asken fann jag ett kugghjul liggande löst under detsamma. Så småningom fann jag också en liten bit av en axel i kartongen. Loket anmälde sig mycket snällt till min CS men kunde givetvis inte röra sig ur fläcken! Mycket förbryllad kontaktade jag säljaren och fick efter tag pengarna tillbaka. Jag fick aldrig någon förklaring till orsaken och tänkte att det var en engångs företeelse.

För några månader sedan fick jag tag i ett nytt lok av samma modell. Det var lika fint och aldrig använt. Jag provkörde det några gånger och det fungerade perfekt. När jag ånyo tog fram det under Julhelgen fungerade det inte. När jag skakade på det kom först ett kugghjul och sedan axeln.Dom hade jag sett förut! Vad är det detta? Är det någon annan som har samma dystra erfarenhet?

Geranium84

Re: Märklin Da 30301 Retrolok. Fågel eller Fisk?

Inlägg av Geranium84 » lör 05 jan 2019, 15:39

Jag har både 30301 och 31100.2 (det gröna) och jag har visserligen bara kört på rullbräda men där har det aldrig varit några problem. Jag har inte hört några klagomål på något forum. Retroloken generellt är ju robusta och beprövade konstruktioner. Loken är ju som sagt vad populära på Tradera men kanske inte lika heta på Tyska Ebay. Jag någon annan kanske har andra erfarenheter men från min horisont är retro-Da ett fullgott alternativ till ofta ganska slitna originallok (3030.X).

/Geranium84

tranan

Inlägg av tranan » lör 05 jan 2019, 21:54

Tack för svaret!
Jag har också letat på Nätet efter synpunkter på detta problem. Tyskarna kanske inte ligger sömnlösa på grund av problem med svenska lok?
(Jag har försökt att bifoga en bild på eländet men den var för stor.)
Jag har också tillgång till ett 3030 från sextio-talet. Jag har plockat isär det och kommer digitalisera detta. Vid en okulär jämförelse är dom ganska lika. Det nya verkar lite förenklat på någon punkt. Jag kommer att försöka sätta tillbaka det lossnade drevet och skjuta tillbaka axeln. Det verkar inte så svårt som jag trodde först. Frågan är bara om det håller? Jag antar att axeln bara sitter med någon sorts presspassning. Det kan väl inte finnas några lager? Eventuellt får jag väl använda någon form av Loctite. Loket får nog i fortsättningen stå i vitrinskåpet så får jag satsa på den gamla trotjänaren, 3030.

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » ons 09 jan 2019, 14:10

Det är lite synd att bara ge upp. I Norrtälje finns en oberoende MJ-meck som annonserar i svensk MJ-press. Hör efter med honom vad han tar för att fixa ditt lok. Det är ju i grunden en fin modell och 3000 SEK i sjön som kan räddas för någon tusenlapp är värt att fundera på.

/Geranium84

tranan

Inlägg av tranan » tor 10 jan 2019, 22:04

Tack för din omtanke!

Jag har plockat ihop loket. Det var mycket enkelt att återplacera drevet och sätta tillbaka axeln. Jag upplever dock att axeln sitter ganska löst. Trots detta provkörde jag det ett varv på min tillfälliga bana. Jag körde väldigt långsamt ett varv om ca 8-10 meter. Det gick bra men det känns inte helt OK.

Jag köpte inte det här loket som ett "körlok" utan mest av samlarskäl. Samtidigt vill jag att de lok jag har ska vara helt funktionsdugliga och inte bara vara "attrapper". Jag tog upp den här frågan för jag har blivit ganska besviken på Märklin och undrar om den gamla kvalitetsstämpeln har förändrats. Jag trodde att fler råkat ut för samma sak. Det kanske är så att många inte överhuvudtaget kört med sina lok och/eller den gröna systervarianten.

Jag kommer definitivt att lyda rådet att konsultera någon mer teknisk sakkunnig om mitt problem.

Användarvisningsbild
fernis

Inlägg av fernis » tor 10 jan 2019, 22:22

Med en minimal droppe loctite 270 eller 638 Kommer axeln att sitta som berget.
Men se till att det inte kommer på fel ställe då det kan vara svårt att få bort.

Med vänlig hälsning Anders,F

tranan

Inlägg av tranan » fre 11 jan 2019, 11:01

Kanon! Jag har ju varit inne på Loctite produkter men jag visste inte om man vågade använda det på små MJ-produkter. Hemma hade jag Loctite 2700 (grön) avsedd för permanent gänglåsning. Köpt i England för att använda på mina gamla bilar. Det verkar vara samma eller liknande produkt som Loctite 270?

Användarvisningsbild
fernis

Inlägg av fernis » fre 11 jan 2019, 14:21

tranan skrev:
fre 11 jan 2019, 11:01
Kanon! Jag har ju varit inne på Loctite produkter men jag visste inte om man vågade använda det på små MJ-produkter. Hemma hade jag Loctite 2700 (grön) avsedd för permanent gänglåsning. Köpt i England för att använda på mina gamla bilar. Det verkar vara samma eller liknande produkt som Loctite 270?
Grön loctite är den starka varianten sedan vet jag inte riktigt vad som skiljer dessa två mer än konsistensen.
638 cylindrisk fastsättning är lite flyktigare Än gänglåsning 270

Med vänlig hälsning Anders,F

tranan

Inlägg av tranan » fre 11 jan 2019, 21:14

Intressant information om Loctite 638. Ett medel jag inte kände till tidigare. Hade varit mycket användbart vid tidigare bilrenoveringar!

Jag kommer lyda rådet att använda en mycket liten droppe av gänglåsningsmedlet. Det kommer säkert att lösa felet och överskyla bristerna i Märklins konstruktion! Det kan inte vara en slump att jag råkat ut för detta två gånger i rad. En känd mediapersonlighet säger att "man ska hata slumpen". Jag delar den uppfattningen!

Stort tack till Geranium och Fernis för era synpunkter!

Skriv svar

Återgå till "Lok & motorvagnar"