Nytt i Modelltågs guide - Januari 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - Januari 2019

Inlägg av Sweden » fre 04 jan 2019, 21:07

Det har redan hänt saker och ting i guiden

Fyra dagar in på det nya året så har det redan hänt saker och ting i guiden. Ibland så går det snabbt och ibland så tar det tid men jag passar på att smida medans järnet är varmt med en tidig uppdatering. ;)

HB Janna Godsvagnar

Började i guiden i september 2013 med två DB litt Sdkms typ 707 med en svensk container och ett svenskt lastbilssläp vilket överraskande nog kom att bli mer. Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" listar inte denna typ av modeller då de har ett tyskt littera men han listar inte heller de andra modellerna som jag med åren kom att upptäcka att HB Janna hade tagit fram.

Precis som Enbor International HB, som Jan-Olof Engqvist tidigare var delaktig i, så tog han också själv fram under "HB Janna" omgjorda modeller baserade på redan befintliga produkter. Kanske mest känd för sina dekaler så tog Jan-Olof Engqvist alltså även fram de två vagnarna med Roco-basis men vad jag upptäckte med åren var att han också tog fram olika Lgjs/Lgjns med containrar som var baserade på UGJ/Lokstall1s modeller.

Första gången som jag upptäckte detta var då en större svensk säljare på Tradera hade ett gäng av dessa Lgjs/Lgjns till salu i begagnat skick. Tyvärr så var dessa auktioner fruktansvärt kort beskrivna och tyvärr så lämnade de dåliga bilderna mycket att önska. Jag skrev ner den information som då fanns och all den modell-data som jag ville ha med och som jag kunde se och utläsa från de dåliga bilderna och jag listade dessa tillsammans med de två Roco-vagnarna.

Vi spolar klockan framåt några år...

Det är inte så värst ruskigt ofta som jag har hittat dessa modeller till salu på Tradera sedan 2013 men runt november-december 2018 så snubblade jag på en del av just dessa modeller igen för att inte tala om årets första dag 2019. En drös av dessa modeller hade då kommit upp på Tradera och auktionerna var så pass bra beskrivna och hade så pass bra bilder att detta var ett fynd i kartläggandet av HB Jannas produkter.

Jag upptäckte hela 6 nya varianter av Lgjs/Lgjns med containrar och kunde uppdatera 2 som redan fanns i listan så det var en riktig höjdare. I och med detta så kunde jag "bryta ut" dessa modeller ur listan med DB litt Sdkms typ 707 och lägga upp dem i en egen produktkategori. Sedan denna lista lades upp bara för en dag sedan så är den redan uppdaterad med mer modell-data samt att upplägget är justerat så kolla igen.

De nya varianterna av Lgjs/Lgjns är med containrar för ICA handlarna (med Maxibox), RAMLÖSA, ALCRO, COLDSPED, green cargo och Dagab. Nästan alla övriga modeller med årsangivelser är uppdaterade medan de under rubriken "Lgjs/Lgjns" i början "inte" är det. För de sistnämnda så saknas det en fruktansvärt massa modell-data men det beror på att de var de första jag upptäckte som jag skrev om ovan.

Någonting som är värt att påpeka är att trots att HB Janna tog fram många av dessa Lgjs/Lgjns mellan 1998 och 2000 så listar "inte" Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" dessa av någon underlig anledning. Detta råder dock eder skribent bot mot genom att dessa modeller nu för första gången i svensk MJ-historia har kartlagts och kartläggs för svenska rallare och samlare.

Påståendet att "ingenting" har hänt i guiden sedan 2013 är alltså ännu en gång "debunkat". :mrgreen:

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar

Som en överraskning så kunde Michael "mikath" Thörning komma att bidra till denna avdelning så redan tidigt på nyårsdagens morgon så kom ångloken SJ litt L8 & L21 upp i guiden. Michael kunde bidra med en senare prislista från HNJ Verkstad och Filialen som innehöll en hel del matnyttigt. Fler modeller från den ursprungliga listan/tråden med korta anteckningar i denna avdelning kommer tillbaka men som separata produkter här framöver. :tummeupp:

Hultmans Industri/Roco Godsvagnar

Förmodligen allra mest känd för sina "reklam-vagnar" på Märklin-basis så tog denna tillverkare även fram en hel del modeller av trailer/containervagnar med "svenska" lastbilssläp. Baserade på någon av de redan befintliga modellerna av DB litt Sdkms typ 707 från Roco så fick själva vagnarna behålla det tyska litterat och märkningen medan lastbilssläpen målades och märktes om helt och hållet.

I skrivande stund så har jag inte en endaste susning om dessa svenska lastbilssläp har någon förankring i verkligheten eller om det är renodlade "reklam-släp" för berörda företag och inte heller om vagnar är tänkt att föreställa SJ litt Sdms/Sdgmns/Sdgms typ 832 UIC typ 1b. Förutom eder skribents dokumentation av dessa modeller så finns lika lite att hitta om dem på svenska MJ-forum som med HB Jannas Lgjs/Lgjns.

Denna avdelning började också "klent" men har vuxit till sig sedan september 2013 men tyvärr så minns jag inte i skrivande stund exakt vad jag lagt till men det är en historia liknande den med HB Janna i alla fall för så pass mycket minns jag. Det har dock tillkommit en helt ny variant som jag upptäckte i onsdags på Tradera i form av en DB litt Sdkms typ 707 med lastbilssläp för "kartongfabrikerna ab".

Behöver jag påpeka att det "har" hänt någonting i guiden sedan 2013?! :mrgreen:

Mer kommer under januari

Arbetet med att lägga upp SV&LVs produkter kommer att fortsätta. Mer lok från HNJ Verkstad kommer att läggas upp. En helt ny tillverkare för guiden kommer läggas upp. Ibland så snubblar jag på modell-data som saknas och gör jag det så lägger jag upp denna. Vi får se exakt vad som händer och sker.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Nytt i Modelltågs guide - Januari 2019

Inlägg av Sweden » ons 09 jan 2019, 04:50

Mer nytt i guiden

Ja det puttrar vidare med mer nytt i guiden. Hälsan är dock inte den allra bästa men skrivandet skingrar tankarna och värken i kroppen. Det gäller att "smida medans järnet är varmt" som det gamla uttrycket säger. Läkarvetenskapen har gjort enorma framsteg och läkemedelsindustrin drar in ofantliga miljard-belopp men ändå är folk sjukare än någonsin. Hilarius so go figure. :roll:

Skultorps Vagn & Lok Verkstad Personvagnar

Alla "normalspåriga" personvagnar är nu i alla fall upplagda i guiden. Vad det gäller de "smalspåriga" så kommer de senare men då i en egen produktkategori. Detta för att hålla isär det hela och för att guiden ska vara mer klar och tydlig.

Vad det gäller modell-datan så saknas uppgifter så som till exempel längd och vikt men sådana detaljer kan ibland saknas hos olika tillverkare men är egentligen "överkurs". Sådana "filigrana" detaljer kommer när dessa uppgifter framkommer eller hittas. Tidsperioder kan också saknas vilket leder oss in på den korta historiken om förebilderna.

Då förebilds-data oftast är utspritt över hela registret och få känner till allt samt samlat allt i en databas så har mitt syfte med den korta historiken varit att folk ska få en överblick om fordonens historia. Då jag personligen inte äger all intressant litteratur så är det ibland hinn håle att skriva just kort historik.

Jag är en perfektionist och gör inga slarvjobb och den korta historiken är vad jag har sett att rallare och samlare frågar sig om olika modellers förebilder. Jag har själv ett intresse för just detta och därför tillkom den korta historiken i guiden.

Men man ska ta den korta historiken för vad det är: "Ett annat sanslöst stort projekt". Den kanske aldrig kommer att bli "komplett" men jag kommer att "försöka" att göra den det. Jag tror dock att modelltågs läsare förstår "kontexten" av det hela och vad det är som Jonas och jag vill få fram.

Eftersom min och många andras plånböcker inte direkt är så feta så äger jag tyvärr inte någon eller några av Michael "mikath" Thörnings fina modeller. Det finns så ofantligt mycket modeller från olika tillverkare och tittar man inte bara på normalspår utan också på smalspår och kringtillbehör så finns det en ocean av en massa fina produkter.

Det är därför omöjligt att skriva recensioner men jag önskar att jag kunde. Dock så har jag sonderat de svenska MJ-forum som finns efter byggtrådar. Direkt eller "indirekt" så har jag länkat till dessa eller så har jag hänvisat med vad man kan söka efter på till exempel Google.

Jag uppdaterar naturligtvis så fort uppgifter framkommer eller hittas.

Skultorps Vagn & Lok Verkstad Godsvagnar

Den "enda" normalspåriga godsvagnen är nu också upplagd i guiden. Några "smalspåriga" godsvagnar har Michael "mikath" Thörning inte i sitt sortiment.

Även i detta fall så uppdaterar jag naturligtvis så fort uppgifter framkommer eller hittas.

Skultorps Vagn & Lok Verkstad Lok & Motorvagnar

Jag måste här göra ett "förtydligande" av uppdateringen för december 2018 då dessa produkter lades upp. Michael "mikath" Thörnings alla produkter för normalspår är upplagda. De smalspåriga kommer att läggas upp senare men då (också) i en egen produktkategori. I övrigt som med personvagnarna ovan.

Mer kommer

Jag fortsätter att kräla mellan datorn och dumburken, ett litet skämt, och fortsätter att lägga till det jag nämnde i föregående post. Jag arbetar allra oftast relativt snabbt med "pekfingervalsen" men det som tar en "förblånat" massa tid är att göra research om förebilder och att hitta byggtrådar.

Over and out från Kapten Whoopi Banana för denna gång. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » ons 09 jan 2019, 21:48

Två uppdateringar på en dag

Ja idag så gick det fort. :tummeupp:

Skultorps Vagn & Lok Verkstad Byggnader

Så kom även denna produktkategori upp till slut.

Rensa inkorgen & vila

Nästa projekt blir att rensa min inkorg. Måste få ändan ur vagnen och få det gjort så att meddelanden kan komma fram. Men det blir imorgon. Har sådana j***a kramper nu i höger arm, axlarna och ryggen att jag måste ta smärtstillande och vila. Känns som om jag smakat på baseball-trä. :shock:

Over and out. Synes och höres hälsar Steve af Lloyden. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 13 jan 2019, 22:21

Beat the brat with a baseball bat

Så lyder texten till en av Ramones mer kända låtar och nog fan känns det som om jag har behandlats med ett baseball-trä. Fram tills i fredags så blev det en hel del sittandes vid datorn men det kostade "dyrt" och de senaste dagarna har varit minst sagt smärtfyllda. Svåra smärtor, nervryckningar, spasmer och kramper och inga av medicinerna hjälper speciellt länge. Allt jag vill och ska göra blir inte gjort. Aja. Jag har lite uppdateringar att skriva om även om det gör ont som fan.

Skultorps Vagn & Lok Verkstad Tillbehör

I fredags så kom Michael "mikath" Thörnings "Miljödetaljer" upp och idag söndag så kom "Detaljer till lok och vagnar" upp. Mer kommer att läggas upp i denna tillverkarkategori så fort orken finns.

HNJ Verkstad Godsvagnar

Fyra vagnar har tillkommit i denna tillverkarkategori i form av litt Hz, He, Gm och F1. Jag kom ihåg några byggtrådar som forumsignaturen "Stinky" hade gjort och så kunde forumsignaturen "K. Ilten" bidra med lite matnyttigt.

En hel del modell-data saknas i denna avdelning men jag har snyggat till den en hel del. Eftersom jag alltid skriver i forumet och sparar efteråt så ligger det i slutet på listan "stödanteckningar". Dessa kommer från en gammal nyhetsnotis på "Modellrallaren" och får ligga kvar tills vidare. Om ni undrar alltså.

Mer piller & under täcket

Nu fixar jag inte mer för ikväll. Ska ta smärtstillande och parkera lekamen under täcket. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » ons 16 jan 2019, 18:05

När kroppen inte orkar

Härom dagen så var farsan och jag och såg till en av våra fastigheter vilket alltid innebär mer eller mindre arbete men som tur är så är jag fostrad att både kunna arbeta med kroppen och tänka med hjärnan vilket i dessa dagar är rätt sällsynt. Tjurig som jag är så backar jag inte för kroppsarbete men i "mitt" tillstånd med allvarlig neuropati så kostar det på men jag har lite mer nytt i guiden att rapportera om.

Jeco Fordon

Vad det gäller modell-datan över "Scania-Vabis Buss Capitol H21 C70/3" så är den till 99,9% färdig och det enda som saknas är vad det var för förpackning till byggsatsen. Vad det gäller "Scania-Vabis Buss CF76" så är en del modell-data också uppdaterad men är långt ifrån komplett. Då jag var dålig på att anteckna och flertalet nya varianter utöver grundutbudet tillkom så saknas viss modell-data.

Då Jeco AB/MJ-Hobbyexpertens hemsidor lämnar en hel del att önska vad det gäller produktinformation och bilder så har jag fått söka av mina andra kanaler för att hitta information. Vad du hittar i Modelltågs guide vad det gäller dessa buss-modeller är registreringsnummer samt bussnummer. Detta då jag inte har köpt på mig några modeller av dessa svenska bussar.

Roco Lok & Motorvagnar

Rocos nya svenska lok för 2019 som Jonas har skrivit om under "Nyheter" är upplagda i guiden. Den andra kommande modellen av HectorRail littera 243 "Vectron" finns upplagd i redan befintlig produktinformation som den första kommande modellen. Detsamma gäller den kommande modellen SJ litt Dm 968-969 som nu ligger upplagd i den redan befintliga produktinformationen som den första modellen som kom.

Roco Godsvagnar

De nya svenska godsvagnarna för 2019 från Roco som Jonas skrev om under "Nyheter" är naturligtvis också upplagda i guiden.

Art.nr. 76892 finns i redan befintliga "SJ - Statens Järnvägar litt Laes/Laekks typ 710".

Art.nr. 67318 och 76486 finns i redan befintliga "SJ - Statens Järnvägar litt Habins, Habbins & Habbillns".

Art.nr. 67075 och 67076 finns i redan befintliga "SJ - Statens Järnvägar litt Mas typ 1953 Notviken".

Grevinnan & betjänten

Precis som i alla andra år sedan starten 2013 (2012) så lägger jag "alltid" upp kommande nyheter från i guiden redan befintliga tillverkare. Märklins svenska nyheter för 2019 kommer inom kort. Bara för att forumet inte registrerar "redigeringar" och bara för att jag förut har varit dålig på att skriva om det så innebär "inte" detta per automatik att ingenting händer i guiden för det gör det. Oavsett påståenden. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"