Märklin 39150 nytt verktyg?

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.
Pilet

Märklin 39150 nytt verktyg?

Inlägg av Pilet » tor 07 mar 2019, 22:07

Hej

Märklin kommer ut med en ny variant av sin 103/E03 som de påstår utförs med nytt verktyg nr 39150.
Är det någon som vet vad det innebär jämför med exempelvis den fullt moderna 37576. Är det värt att köpa ett exemplar. Vad är det för konkreta skillnader förutom att det är olika lokindivider vid olika tidsepoker. Jag har inte kunnat lista ut det.

Erik

Geranium84

Re: Märklin 39150 nytt verktyg?

Inlägg av Geranium84 » fre 15 mar 2019, 11:53

37576 driver på tre axlar i en boggie. 39150 har en centralt placerad motor med svänghjul som via kardaner driver 2 axlar i respektive boggie. Jag har en uppfattning om att kulören skiljer, 37576 är nog lite rödare och gulare i tonen medans 39150 är mer blek. 39150 har en mer sofistikerad dekoder (fler fartsteg?, förarplatssimulering, mer och bättre ljud?, mm). Vad som sedan menas nykonstruktion är svårt att definiera. Kan det betyda att kåpan är mera detaljerat utförd eller är det kardandriften som avses?

/Geranium84
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:

Pilet

Inlägg av Pilet » ons 27 mar 2019, 16:40

Tack så mycket för svar.
OK det är alltså kardandrift. Inte säker på att det är en förbättring i sig. Men en del synliga kugghjul vid boggien borde försvinna.
Vad föredrar ni på Forumet? Vad har kardandriften för fördel? Jag tycker det verkar minska driftsäkerheten men det blir kanske snyggare. Är det en prisfråga som gör att Märklin går över till kardandrift mer och mer eller är det en kvalitetsfråga?
Du har nog rätt om kulören också men det var inte det viktiga.
Gjutformen till exempelvis 37576 är nog ganska ny med Märklinmått sett. Den har ju inte skruvarna som man kommer in i loket på taket utan på undersidan. Så har loken bara sett ut när de har haft artikelnummer som börjar på 37. Den tidigare serien med soft drive sinus börjar på 39 och har skruvarna på ovansidan och det är ju ganska nya lok. Men vad vet jag kanske Märklin fixar till verktyget också.

/Erik

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » tor 28 mar 2019, 18:10

Kardandrift med svänghjul som jag förstår det är ett tekniskt framsteg. Drivning på flera axlar och jämnare gång. Jag har uppfattningen att andra MJ-tillverkare haft denna form av teknologi under ett antal år. Jag har fått en signal om att kardandrift är tystare än en motor som är placerad i boggin men det kanske beror på att kardandrift innebär fler plastkugg i stället för metall (ren spekulation).

/Geranium84
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras.
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:

Skriv svar

Återgå till "Lok & motorvagnar"