Logik och CS3 = sant

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
Geranium84

Logik och CS3 = sant

Inlägg av Geranium84 » tis 12 mar 2019, 23:11

Fick nyss en hint om att Märklin impementerat ett antal logiska opperationer (and, or, if, else, loop).

Dessutom har man programmerat upp en subrutin för inbromsning av tåg utan bromsmodul. Det går i stället åt 3 S88-kontaktsträckor. Nackdel - man måste hålla reda på vilken lokindivid man vill bromsa och ha en förutfattad mening om att den befinner sig på rätt ställe (ungefär).

Följ länken till nyhetsbrevet.

https://www.maerklin.de/fileadmin/media ... -02_en.pdf

Som utbyte mot denna information. Vet någon hur man kan spegla CS3'ans funktioner/användargränssnitt på en Windows-PC?

/Geranium84
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:

Geranium84

Re: Logik och CS3 = sant

Inlägg av Geranium84 » tis 12 mar 2019, 23:58

Jag antar att jag hittade lösningen på fjärrmanövrering i form av att man helt enkelt använder webbläsaren. Man letarrätt på CS3 IP-adress. Den finns under systemmenyn, markera editering, letar upp fliken IP. Adressen som står där matar man in i webbläsarens adressfält och så skall man få upp en spegling av CS3'ans skärm. Jag har provar detta på en CS2'a, och då kommer man in på en webbaserad meny där det finns en del intressant. Man kan bland annat få upp ett snapshot av SC2'ans skärm, men där är det stopp.

/Geranium84

Geranium84

Re: Logik och CS3 = sant

Inlägg av Geranium84 » fre 15 mar 2019, 20:56

Nu har jag fått Webbläsar-funktionen testad åt mig. En besvikelse. Funktionen är helt inriktad på att köra tåg. Kanske att hårdra det lite. Har någon en kommentar till detta sätt att köra CS3'an. Nu står hoppet till senast versionen av PC-gränssnittet för CS2/CS3.

Använd Webbläsaren och gå in på adressen nedan-

https://www.maerklin.de/en/service/down ... 2-updates/

bocka för ”Ich have read the ……

Ja, äkta tyskengleska. Tihi...

Välj att ladda ner/köra filen: CS2-4-2-1-setup.exe

Om jag förstår saken rätt skall det programmet/versionen kunna fungera med CS3’an

Även detta har jag fått ut testat och utfallet är negativt. Gränssnittet stänger ned sig. Jag vet inte om det beror på just den datorn eller om det beror på programmets kontakt med CS3'an. Jonas kommentar till PC-programmet 2014 var att version 3.8.1 fungerade om man bortsåg från Layoutfunktionen. Den version som kan laddas ned nu är 4.2.1 (som framgår av filnamnet). Märklin påpekar att man alltid skall ha senaste version av CS3'ans operativsystem inladdad för att garantera funktion. Någon som har några erfarenheter kring detta?

/Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"