Modelldatabasen - Maj 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - Maj 2019

Inlägg av Sweden » lör 18 maj 2019, 21:22

Ett kortare avbrott i arbetet med databasen

Efter ett kortare avbrott i arbetet med databasen så har Jonas och jag en del nytt att bjuda på.

Roco Startset

Helt ny produktkategori i databasen där läsare hittar Rocos svenska startsatser. Fler kommer framöver.

Det saknas en del information men detta är vad jag har lyckats pussla ihop. Hittills alltså.

Roco Reklamvagnar

En till helt ny produktkategori i databasen där läsare hittar svenska reklamvagnar som Roco gjorde.

Även i detta fall så saknas det en del information men detta är vad jag har lyckats pussla ihop. Hittills alltså även i detta fall.

Det kommer mera

Naturligtvis så kommer det mer tillskott i databasen. På grund av problem med händerna och nu även nacken av tidigare nämnda skäl så lägger jag upp nytt i databasen då och då eftersom jag sitter kortare stunder vid datorn.

Och som jag brukar skriva... Stay tuned for more.

Lasse alias Sweden
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Maj 2019

Inlägg av Sweden » mån 20 maj 2019, 04:50

Annas hobby & diversehandel Byggnader

I arbetet med att lägga upp produkter i de sedan många år tillbaka tomma tillverkarkategorierna så kom turen till Annas hobby & diversehandel. Tyvärr så kom detta att gå åt pipsvängen vilken ni kan läsa om i den nyligt upplagda artikeln om produkterna från denna tillverkare.

E.A.s Hobbyprodukter Godsvagnar

Är en ny tillverkare i modelldatabasen som kanske många rallare och samlare känner till. Produkter först ut från detta företag är de modeller av Lgjs/Lgjns med olika containrar som de tog fram med UGJ:s modeller som bas. Dessa är för första gången i svensk MJ-historia kartlagda helt eller delvis.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tis 21 maj 2019, 23:40

Jeco Fordon: Scania-Vabis Buss Capitol H21 C70/3

Jeco har precis släppt en ny upplaga av "en del" av de "Capitoler" som de tog fram under 2014 och de finns nu upplagda i artikeln om dessa. Jag har valt att dela upp dessa som den första och den andra upplagan för att hålla dem isär. Som det ser ut just nu i alla fall så är det ingen skillnad mellan dessa förutom att priset har gått upp med en "hundralapp" på vissa av dem samt att antalet tillverkade exemplar är "mindre" i den andra upplagan. Observera dock att två av varianterna samt byggsatsen "inte" är aviserade att komma i repris. Än så länge i alla fall.

Jeco Byggnader

Artikelnummer, utförande, mått och pris på de tre nya kommande färdigmodellerna för 2019 är nu tillagt då denna information har kommit upp på MJ-Hobbyexpertens hemsida.

En massa är på gång

Men jag kan dock inte längre sitta vid datorn så speciellt länge. Just nu så har jag huvudvärk och nacken värker då musklerna har försvagats och inte riktigt orkar bära upp huvudet i denna position. Händerna värker och krampar och det är svårt att skriva. Men lite blev det i denna uppdatering. För att fylla de sedan länge tomma tillverkarkategorierna så har jag något "stort" på gång. "Hela" PerlModells produktion av både svenska och utländska modeller. Det samt en massa annat kommer när orken finns.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 26 maj 2019, 04:27

Roco Startset: Svenska digitala startset 2001-2015

Nu är Rocos "svenska" digitala startset tillagda i modelldatabasen. I nedan exempel kan rallare och samlare ta del av de "mycket enkla" privata anteckningar som jag hade och som låg till grund för artiklarna. Denna information har blivit "radikalt" uppdaterad till modelldatabasen om ni jämför. All information är relativt komplett och endast ett fåtal uppgifter saknas samt "kanske" kan vara "lite" felaktiga. Skrivandet går rätt snabbt men researchen tar tid. För första gången är dessa startsatser dokumenterade detaljrikt.

41204 Digital-Startset ICE2 - X2000
Ett så kallat "försvenskat" tyskt ICE-tågset.
Från 200X?
Slutsåld hos Roco.

Innehåller:

SJ litt X2000:

Motorvagnståg SJ X2000 Vit, silver, blå, svart & ljusgrå DCC Digital
Tre delar.
Roco Motorvagn litt X2 nummer 2016
Ingen separat förpackning och artikelnummer.
Med ljuddekoder. Signal och belysning.
Endast i Roco digital startsats 41204.
Roco Mellanvagn litt UA2 nummer 2810
Roco Manövervagn litt UB2X nummer 2538

Digitalsystem Lokmus 2. Transformator. Roco Line rälsoval A 235 cm x 100 cm samt 1 stycke bro. Svensk anvisning för digitalsystemet.

Fler svenska startsatser från Roco

Eller rättare sagt i samarbete med både Jeco och NMJ. Roco stod för de digitala startseten och både Jeco och NMJ stod för modelltågen i varierande kombinationer. Alla dessa kommer också upp som två separata artiklar i modelldatabasen framöver. Exakt när vet jag inte men jag har anteckningar som ovan exempel över alla dessa. Tyvärr så är dessa från tiden "innan" jag började med detta projekt här på Modelltåg och därmed så saknas en hel del information. Det kommer att ta tid att göra "mer" research om dessa och då de flesta seten är borta med vinden idag så kanske informationen inte blir komplett.

Den som lever får se.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 26 maj 2019, 22:04

Jeco-Roco svenska digitala startset 2007-2014

Jag har börjat att lägga upp de svenska startset som Jeco tog fram i samarbete med Roco. Som jag skrivit tidigare så är mina anteckningar om dessa till stor del från tiden "före" modelldatabasen och är därför rätt så "enkla" jämfört med det jag skriver om här på Modelltåg. Då dessa startsatser är slutsålda hos Jeco och är bortplockade från deras hemsida så är det svårt att göra mina anteckningar mer detaljerade. Det enda sättet att göra det är om de är till salu med bra bilder och information på till exempel Tradera. Därför så lägger jag de kommande dagarna upp det jag har om dem pö om pö.

41264 Digital Startset - HectorRail Godståg
Från 2006/2007?. Upplaga: ? exemplar.
Slutsåld hos Roco.

Innehåller:

HectorRail litt 142:

Roco (63609) Ellok HectorRail litt 142 loknummer 142.002-5 "Calloway" Gamla Logotypen DCC Digital
ÖBB 1142.
Med digitaldekoder.
Fanns också som separat modell 63609 Ellok HectorRail litt 142 loknummer 142.002-5 "Calloway" Gamla Logotypen.
Från 2006/2007?.

NSB litt Hbikks, SJ litt Shimmns & DSB litt Hbbillns:

Roco (46454) T-Godsvagn NSB litt Hbikks vagnsnummer 21 RIV 76 NSB 237 6 192-1 Brun & silver
Version 6? från 2006/2007?.
Endast i Roco Digital Startset 41264 - HectorRail Godståg.
Roco (46776) Huvvagn SJ litt Shimmns vagnsnummer 35 74 4668108-6 Blågrön & svart
Version 4 från 2006/2007?.
Roco (46932) T-Godsvagn DSB litt Hbbillns vagnsnummer 01 RIV-EUROP 86 DSB 245 8 056-1 "DSB" Silver & svart
Version 3 från 2006/2007?.

Ovan anteckningar om det första startsetet från Jeco i samarbete med Roco är mina privata som jag dock har lyckats uppdatera en hel del och det visar också på hur enkel denna databas var från början. Just detta samarbete gav för övrigt en hel del svenska startsatser vilket ni snart kommer att kunna läsa om. Det rör sig om över ett tiotal till som jag kommer att lägga upp i modelldatabasen. Nu ska jag vila då jag blir rätt knäckt av att sitta vid datorn.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » mån 27 maj 2019, 22:50

Jeco-Roco svenska digitala startset 2007-2014

Jag har nu under kvällen lagt till 5 stycken startset i databasen som Jeco släppte under 2011 i samarbete med Roco. Jag har uppdaterat alla mina gamla anteckningar så gott det går så en del information är mer komplett och en del är mindre komplett. Rätt svårt att göra så mycket mer när de är slutsålda och allt är bortplockat från hemsidan.

Mer kommande dagar men nu smärtstillande substanser och vila.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » ons 29 maj 2019, 02:39

Roco Startset: Roco analoga startset 1978-1985

Jag har bytt rubrik och tagit bort ordet "svenska" eftersom det är uppenbart att det handlar om sådana i denna modelldatabas som avhandlar svenska modelltåg i skala 1:87/H0. Jag lade dessutom till "Roco" i början på rubriken för att hålla isär de startset som var Rocos egna från de som var i samarbete med Jeco och NMJ.

Roco Startset: Roco digitala startset 2001-2015

Samma här av samma anledning.

Hittade dessutom en prisuppgift på "Svenskt startset 2001" och lade till denna i modelldatan.

Roco Startset: Jeco-Roco digitala startset 2007-2014 etcetera

Då forumformatet har sina klara och tydliga begränsningar vad det gäller layout så kommer dessa startset att delas upp på tre trådar då de är relativt många och för att trådarna inte ska bli så långa.

Del 1 av 3 är som ni ser upplagd och del 2 av 3 är påbörjad med tre upplagda set och tre till kommer inom kort. Del 3 av 3 kommer därefter.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tor 30 maj 2019, 00:49

Jeco-Roco digitala startset 2007-2014 del 2 av 3

Tre startset till är upplagda så del 2 är nu helt färdig.

Vad åtminstone eder skribent känner till i alla fall så kom inte något startset med artikelnummer 41345-8.

Jeco-Roco digitala startset 2007-2014 del 3 av 3

Del tre är nu upplagd och i och med detta så är nu artikelserien med startset som Jeco tog fram i samarbete med Roco färdigställd. Så när som på att viss modelldata saknas alltså.

NMJ-Roco digitala startset 2010-2013

De svenska digitala startset som NMJ tog fram i samarbete med Roco kommer senare.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » fre 31 maj 2019, 23:53

Jeco-Roco digitala startset 2007-2014

Då jag hittade rätt på två stycken aviserade startset till och jag måste pussla in dessa i modelldatabasen så uppstod det problem med de olika posterna/artiklarna som inte går att sortera hur som helst på grund av forumformatet. Jag gjorde därför om dessa till två poster/artiklar istället för tre för att kunna sortera på ett vettigt sätt så jag körde en "Fråga Bertil". Ni vet Robert Gustavssons helvirriga karaktär från de korta segmenten på TV där han gjorde narr av programledare i naturprogram etcetera.

Jeco-Roco digitala startset 2007-2014 del 1 av 2

Två för 2007 aviserade startset är tillagda. Dessa två plus den tredje för 2007 har korrigerad information om innehållet i startseten. Antal skenor samt den digitala utrustningen har uppdaterats.

Jeco-Roco digitala startset 2007-2014 del 2 av 2

De tre startseten som låg i del tre är nu flyttade till del två.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 02 jun 2019, 23:00

NMJ-Roco digitala startset 2010-2013

Under epitetet "det som aldrig kom" så ligger nu den allra första startsatsen som aldrig kom upplagd i databasen. Två startset till kommer inom kort.

Artikeln "Jeco-Roco digitala startset 2007-2014 del 3 av 3" kommer att tas bort.

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"