Modelldatabasen - September 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - September 2019

Inlägg av Sweden » fre 13 sep 2019, 19:42

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar/
SJ - Statens Järnvägar m.fl. litt Z6/Z64

Rubriken för produktbeskrivningen korrigerad. Omfattande uppdatering av hela faktarutan. Artikelnummer
är nu tillagt, vilka delar som ingår samt vilka skyltar och dekaler som medföljer. Ett stort "tack" till Kenneth
Iltén för hans generösa bidrag till modelldatabasen. Den korta historiken är uppdaterad med samtliga av de
förebilder som man kan bygga med denna konverteringssats. Jag har också länkat till mina favoritsidor som
tar upp förebilderna även om foton saknas. Modell kontra förebild är något justerad.

HNJ Verkstad Godsvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Kö/Udg/Fkkpp/Ugkkpp

Då denna modell dök upp på Tradera med bra bilder så kunde jag uppdatera faktarutan rätt så rejält samt
att jag har justerat rubriken för produktbeskrivningen. Jag har denna gång lagt upp en lista över vad som
ingår i byggsatsen samt påtat ihop en kort historik från ett antal källor. En kort men intressant notis är nu
också upplagd under modell kontra förebild.

Roco Personvagnar

Till skillnad från vad den självutnämnda svenska MJ-eliten har försökt att påstå och pådyvla folk så har det
mellan september 2013 och september 2019 hänt en himla massa saker i till exempel denna avdelning. Den
är dock "inte" helt och hållet färdig ännu för "mer" kommer någon gång i framtiden. Enligt nedan så går jag
igenom det "senaste" som jag har uppdaterat. Jag har också "putsat" lite i denna avdelning men det är dock
ingenting som är värt att nämna här och nu.

SJ - Statens Järnvägar litt A7

I modell kontra förebild så har jag lagt till en intressant "notering" om Rocos modeller av A7 och B7 som den
kända forumsignaturen och MJ-profilen "LYR" alias Lars Ryderberg hade och säga om dem borta på Svenskt
MJ-forum. Den ligger i slutet innan festliga fakta om restaurangvagn SJ litt R4 som Roco aldrig gjorde.

SJ - Statens Järnvägar litt B7

Artikelnummer 45291 och 45291.1. I Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" så
anges ett helt felaktigt individnummer för 45291. I "rättelserna" för boken som finns på Internet så anges
det två individnummer för artikelnummer 45291 vilka båda är "rätt" men den andra utgåvan kom ut först
2004 eller tre år efter att boken kom ut. Så den rättelsen är tvetydig och felaktig i förhållande till "boken"
och ger ingen ledtråd om den övriga skillnaden mellan de två utgåvorna av 45291.

Jag har dock nu "benat ut" alla utgåvor av 45291 och 45291.1 i så kallad InterRegio-målning så faktarutorna
för dessa "tre" modeller är nu uppdaterade. Nu kan de som vill ralla och samla på samtliga tre utgåvor alltså
klart och tydligt se skillnaden mellan dessa modeller och de förpackningar de skall ligga i. Tack vare att den
första utgåvan dök upp på Tradera så kunde jag nu färdigställa detta.

Vi får se hur mycket jag gör denna månad

Jag mår som en kratta. De senaste fem dagarna så har jag bara sovit 1-2 timmar per natt. Rucken värker
som om någon har gått lös på mig med ett baseball-trä. Så mycket jag vill göra men så j***a mycket jag nu
ligger efter med. Med tanke på hur otroligt mycket visningar som det är i projektet med "modelldatabasen"
som Jonas och jag har så kämpar jag dock vidare. Roligt är också att så många följer och läser våra "små"
uppdateringar om vad som händer i den.

Steve önskar tack och god natt för denna gång. Over and out och in i dimman med värktabletter. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"