Modelldatabasen - Oktober 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - Oktober 2019

Inlägg av Sweden »

Piko Godsvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Q19

Vilken märkning modellen har i form av hur mycket tanken rymmer är uppdaterad i alla tre faktarutorna.

Artikelnummer 426/121 från 1988

Vilken typ av förpackning denna utgåva kom i är nu förtydligat.

Inte mycket i september

Hade jag att bjuda på. Det var tänkt att bli mer. Men hälsan sviktar och jag ligger efter med precis allting.
Privatlivet samt Modelldatabasen och jag har inte orkat mycket. Får se vad som händer nu i oktober.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Oktober 2019

Inlägg av Sweden »

Inte mycket att bjuda på

På grund av sviktande hälsa den senaste tiden så har jag inte mycket att bjuda på denna gång men lite blir
det i alla fall. Håller på att arbeta ikapp lite andra grejer dessutom.

Piko Personvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Bo14a

Här har det skett en liten uppdatering.

Statens Järnvägar litt Bo14a utan belysning

Jag har nu kunnat ange vilken insats utgåvan från "Original PREFO Modellbahnwagen" har i förpackningen.

SMJ Lok & Motorvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Oa

Avdelningarna för den modellproduktion som Stockholms Modelljärnvägsklubb har i sitt sortiment har länge
varit tomma men nu har jag brutit den trenden. Då färdigmodellen av SJ litt Oa dök upp på Tradera till salu
så passade jag på att smida medans järnet var ljummet.

Att dessa avdelningar länge har varit tomma beror mest på andra prioriteringar som till exempel att jag har
försökt att uppdatera och färdigställa andra tillverkaravdelningar. Klubbens modellproduktion är dock inte så
där speciellt omfattande så det kommer inte att bli svårt att få upp resten av den här framöver.

Först ut blev alltså färdigmodellen av SJ litt Oa som nu ligger upplagd i modelldatabasen.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

SMJ Lok & Motorvagnar/
BJ - Bergslagernas Järnväg m.fl. litt H3 (SJ litt A6)

Så har en modell till som SMJ har tagit fram hittat in i modelldatabasen. Denna gång så är det den "första"
byggsatsen som de tog fram i samarbete med Kai Nilssons Dekaler & Etsat. Faktarutorna för byggsatserna
är dock inte 100% kompletta då information saknas på SMJs hemsida. Därför är det enbart "rubriker" i den
korta historiken då jag inte kan se vilka individnummer som finns i byggsatserna. Modellhistorik finns med
samt en liten början på modell kontra förebild.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

SMJ Lok & Motorvagnar/
DJ - Dals­lands Järn­väg m.fl. litt H3/P7 (SJ litt A7)

Ännu en modell som SMJ har tagit fram finns nu i modelldatabasen. Den andra byggsatsen som de tog fram
i samarbete med Kai Nilssons Dekaler & Etsat. Även i detta fall så är inte faktarutorna för byggsatserna 100%
kompletta då det saknas information på SMJs hemsida. Jag har petat ihop en kort historik men då jag har
hittat andra förebildsuppgifter har jag dock valt att gå på SMJs. En liten början på modell kontra förebild är
också upplagd.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

SMJ Lok & Motorvagnar/
SWB - Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernväg litt M3 (SJ litt E6)

Den tredje modellen som SMJ har tagit fram ligger nu upplagd i modelldatabasen och även denna har tagits
fram i samarbete med Kai Nilssons Dekaler & etsat. Faktarutan är inte 100% komplett då det saknas en del
information på SMJs hemsida. Kort historik är skriven samt att modell kontra förebild är påbörjad.

SMJ Lok & Motorvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Sb/S2

Denna snubblade jag på av en händelse när jag gjorde research om SMJ och deras modeller. Man är inne på
slutfasen av framtagandet av denna modell men exakt när den ska komma är i skrivande stund okänt. Den
ligger i alla fall upplagd i modelldatabasen som en kommande modell.

SMJ Lok & Motorvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Oa

I Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" så anges det att dessa modeller ska ha
kommit ut 2001. Vad jag har kunna hitta så aviserades dessa modeller redan 2000 och under samma år så
fick SMJ tre prototyper av de kommande modellerna. Leveranserna av dessa modeller ska ha skett mellan
2004 och 2008 till de som hade förbokat. Jag har därför ändrat release-år i faktarutorna till 2004-2008.

SMJ Lok & Motorvagnar/
BJ - Bergslagernas Järnväg m.fl. litt H3 (SJ litt A6)

Här har jag gjort en korrigering av faktarutorna över modellerna. Då jag än så länge inte har sett vilka av
de förebilder som finns som man kan bygga så har jag ändrat fakta om tidsperioderna.

En massa på gång

Men det gäller att hitta kraft och tid. Jonas och jag håller dessutom på att spåna om modelldatabasen och
så har vi livet, universum och allting.

"I think. Therefore I am."

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar

Tre rälsbussläp som HNJ Verkstad tog fram ligger nu upplagda i modelldatabasen. Jag har haft "lite" ork att
rota runt i de källor som jag har men inte riktigt har gått igenom ännu. Det kommer dock "med tiden" att
hända en hel del med avdelningarna för HNJ Verkstad. Jag håller dessutom på att uppdatera det befintliga i
just denna avdelning. Bara det att det tar en massa tid att rota runt i de källor som "jag" har och dessutom
så gör jag rubbet på egen hand. Observera dock att dessa tre avdelningar än så länge "inte" har modellerna
sorterade enligt utgivningsår men det kommer i framtiden. Tills vidare så ligger fokus på att lägga upp de
modeller som HNJ Verkstad tog fram samt de som var planerade men aldrig såg dagens ljus.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar

Fem ånglok som HNJ Verkstad tog fram ligger nu som ni säkert har sett upplagda i modelldatabasen och mer
kommer när orken finns och jag har arbetat ikapp andra saker. Det som i sedvanlig ordning tar rätt lång tid
är att göra research och särskilt i fallet med HNJ Verkstad.

Roco Godsvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Habins, Habbins & Habbillns

Artikelnummer 76486 SJ litt Habins "NTS Nordisk Transport Rail" har kommit i lager hos Roco så faktarutan
för denna modell är något uppdaterad. Individnummer och tillgänglighet är uppdaterad men information som
till exempel ägare och hemstation är tyvärr oläsligt på Rocos bild.

Sista uppdateringen för oktober

Men mer kommer i november. :tummeupp:

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"