Modelldatabasen - November 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - November 2019

Inlägg av Sweden » tis 05 nov 2019, 21:03

HNJ Verkstad Lok & Motorvagnar

Hela 17 ånglok till är upplagda i denna avdelning av modelldatabasen. Det rör sig om modeller som släpptes
samt återutgåvor av Jeco AB:s modeller och som bonus "planerade modeller" som aldrig kom att se dagens
ljus på den svenska modellmarknaden. Mer kommer då jag håller på att gå igenom "mina" källor vad det nu
gäller just "normalspåriga" lok och motorvagnar.

Piko Personvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Bo14a

Vad det gäller SJ litt Bo14a utan belysning och utgåvan från "PREFO" så har jag hittat rätt på artikelnumret
på denna modell vilket är 426/147. Jag har även gjort en intressant notering om den etikett som sitter på
förpackningen till denna modell.

Piko Godsvagnar
HNJ - Halmstad-Nässjö Järnvägar litt Gs

Jag har sett vilken märkning denna modell har vilket nu är noterat i faktarutan för modellen.

Synpunkter om Modelldatabasen

Ni vet och förstår väl att ni kan komma med synpunkter och förslag om Modelldatabasen i dessa trådar med
månadsuppdateringar?! Det är bara att skriva här om ni läsare undrar över något eller önskar något så kan
vi diskutera detta här eller i en separat tråd om ni så önskar. :tummeupp:

Lasse alias Sweden.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - November 2019

Inlägg av Sweden » mån 11 nov 2019, 06:35

Som ni har sett så har jag lagt upp tre motorvagnar och ett motorvagnssläp i denna avdelning. HHJ litt XC
(SJ litt Xb2) och HHJ litt C (SJ litt EC3c) kom dock aldrig att se dagens ljus.

SJ - Statens Järnvägar litt Np -> SJ - Statens Järnvägar litt S11 (f.d. LyJ)

Då vi framöver kommer att göra om avdelningarna för HNJ Verkstad och "separera" modeller för normalspår
och smalspår så är denna ersatt av den planerade modellen av "SJ litt S11 (f.d. LyJ)" som aldrig kom att se
dagens ljus. Denna finns nu på sida 2 där SJ litt Np tidigare låg.

SJ litt Np kommer dock tillbaka framöver men då under lok och motorvagnar för smalspår så fort som Jonas
har döpt om befintliga avdelningar för HNJ Verkstad till "normalspår" och skapat tre helt nya avdelningar för
"smalspår".

Denna avdelning är fortfarande osorterad på grund av oklarheter vad det gäller utgivningsår på modellerna
men min förhoppning är att i framtiden kunna göra det så att modellerna är sorterade efter just åren som
de faktiskt kom ut.

Åtminstone en uppdatering till av denna avdelning kommer inom kort.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » fre 15 nov 2019, 06:27

Jeco/MKT Lok & Motorvagnar 2005-2012

Som allting annat i denna modelldatabas så började denna med några få rader text i "faktarutorna" för alla
dessa modeller vilket dock kom att utveckla sig genom åren. Jag har nu uppdaterat artiklarna över alla de
SJ-rälsbussar som Jeco AB har gjort.

SJ - Statens Järnvägar litt YCo6/YBo6/Y6

Rubriken ändrad enligt ovan. Faktarutorna något uppdaterade och korrigerade. Alla nya modeller i den 2:a
generationen är tillagda. Kort historik är skriven. Modell kontra förebild är påbörjad.

SJ - Statens Järnvägar litt YBo7/Y7

Rubriken ändrad enligt ovan. Faktarutorna något uppdaterade och korrigerade. Kort historik är skriven och
modell kontra förebild är något påbörjad.

SJ - Statens Järnvägar litt UCo6/UBo6/UB

Rubriken ändrad enligt ovan. Faktarutorna något uppdaterade och korrigerade. Kort historik är skriven och
listan över övriga manöver- och släpvagnar är kompletterad och förbättrad. Modell kontra förebild är något
påbörjad.

SJ - Statens Järnvägar litt UF6/Ufv "Osten"

modell kontra förebild är något påbörjad.

SJ - Statens Järnvägar litt YCoa6/YBoa6/X16

Rubriken ändrad enligt ovan. Eftersom modellen av X16 kom till slut så är denna nu tillagd. De från början
aviserade två individnumren ligger kvar som kuriosa. Kort historik är skriven och modell kontra förebild är
påbörjad.

SJ - Statens Järnvägar litt YCoa7/YBoa7/X17

Rubriken ändrad enligt ovan. Eftersom modellen av X17 kom till slut så är denna nu tillagd. Det från början
aviserade individnumret ligger kvar som lite kuriosa. Kort historik är skriven och modell kontra förebild är
påbörjad.

NMJ Topline Godsvagnar

Det har som bekant för en del rallare och samlare varit klater med vad "vissa" modeller egentligen kommer
med för individnummer då de i kataloger och på hemsidan inte alls har stämt överens med vissa förebilder.
Jag äger inte själv alla modeller av NMJs godsvagnar men jag har i alla fall lyckats kontrollera vad verkliga
fakta är i förhållande till det som diskuterats på diverse MJ-forum. Vad som har framkommit i min research
är att NMJ i alla fall har fått rätt individnummer på en del berörda modeller medan en del modeller har haft
ett annat individnummer än vad som angetts i kataloger och på hemsidan. För de uppmärksamma rallarna
och samlarna så har dessa sett att jag har noterat detta i faktarutorna för modellerna.

SJ - Statens Järnvägar litt Gbls (Tyska)

Dessa modeller är ett sådant fall där det i NMJs kataloger och på hemsidan har angetts individnummer som
"inte" är tryckt på själva modellerna. Jag har nu sett vilket individnummer som artikelnummer 607.102 har
så nu finns det angivet i faktarutorna vilka individnummer som "samtliga tre utgåvor" har. Faktarutorna är
något uppdaterade och korrigerade.

What's next?

Ytterligare en uppdatering av HNJ Verkstads normalspåriga lok och motorvagnar.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tor 21 nov 2019, 23:16

Ingen synk

Organiserat kaos. Så är det allra oftast när jag är inne och petar i modelldatabasen och allra oftast har jag
i alla fall "110% koll" på rubbet. På senare tid har dock det mesta som jag gör i själva modelldatabasen och
månadsuppdateringarna blivit en aningen osynkroniserade. På grund av min sviktande hälsa så har jag i år
varit så "gefla" trött och slut mest 24/7 men "osynken" får ni stå ut med.

Som ni har sett så har två planerade modeller till som aldrig såg dagens ljus kommit upp i modelldatabasen.

Det kommer en produktuppdatering till och en om denna produktavdelning inom kort.

NMJ Topline Godsvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Gre/Gbs typ 611

Här har en liten uppdatering skett vad det gäller nedan produkter.

Artikelnummer 608.201

Tidsperiod uppdaterad med målningsutförande.
Märkning tillagt.

Artikelnummer 608.202

Tidsperiod uppdaterad med målningsutförande.
Märkning tillagt.
Typ av förpackning modellen levereras i tillagd.

What's next?

En uppdatering av det som först lades upp om HNJ Verkstads lok och motorvagnar.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tis 26 nov 2019, 13:15

NMJ Superline Lok & Motorvagnar

Efter rätt så många om och men så är nu denna avdelning med NMJ:s svenska modeller i "Superline"-serien
helt och hållet komplett. En hel del information om modellerna saknas dock men tillkommer så fort som jag
hittar dem. Denna lista är än så länge inte sorterad till 100% men det kommer i framtiden.

Jag har gjort lite uppdateringar enligt nedan.

SJ - Statens Järnvägar litt Dm3 1200-serien

Eftersom både NMJ och Lemaco gav ut denna modell var för sig så finns nu båda utgåvorna upplagda.
Information om koppel är uppdaterad.
Information om godispåse är uppdaterad.
Eventuell prisuppgift tillagd.
Minimala justeringar av kort historik.
Modell kontra förebild påbörjad med en notering.

SJ - Statens Järnvägar litt Da

Små justeringar av faktarutorna för modellerna är gjorda.
Modeller kontra förebilder påbörjad med en notering.

SJ - Statens Järnvägar litt T5/T42 och General Motors litt G12

Artikelrubriken är korrigerad.
Övriga rubriker är också justerade.
Information om koppel är uppdaterad.
Information om dokument är uppdaterad.
Minimala justeringar av kort historik och modeller kontra förebilder.

SJ - Statens Järnvägar litt E

Tillgängligheten på modellerna uppdaterad.

SJ - Statens Järnvägar litt E2

TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt M3b

Eftersom modellerna är digitala så är detta nu angivet.
Information om dokument är uppdaterad.

SJ - Statens Järnvägar litt Yd/Y/MTR 56

Minimal justering av modellhistorik och modell kontra förebild.

HCTOR - HectorRail AB litt 161

I och med att dessa modeller till slut kom upp i denna avdelning så innehåller den nu alla svenska modeller
som NMJ har tagit fram. Varför jag glömt att lägga upp dessa är en gåta men jag får väl nu göra som alla
andra som gör tabbar och missar och skylla på en klassisk "svensk" hjärn-fjärt. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tor 28 nov 2019, 01:07

Roco Godsvagnar

Jaha. Då får jag skylla på en klassisk "svensk" hjärnfjärt igen. :mrgreen:

Skämt och sido. Eftersom jag har tagit på mig att sköta Modelldatabasen på egen hand så händer det ibland
att jag faktiskt stirrar mig blind på saker och ting då det är en "massa" modeller att hålla koll på. Men nu är
i alla fall denna avdelning komplett med alla de svenska godsvagnar som Roco har tagit fram hittills.

Det jag av en och annan anledning hade glömt att lista var tre av de fyra godsvagnarna som inte bara fanns
med i de svenska startseten från 1978 och 1980 utan som även såldes som "separata" modeller. Tankvagnen
med artikelnummer 4337 C har funnits med sedan länge som separat modell men de andra tre har dock bara
funnits med i Modelldatabasen sedan jag lade upp avdelningen med svenska startset.

Jag har dock åtgärdat detta enligt följande.

SJ - Statens Järnvägar litt Omm 52

Upplagd som separat modell med den information som jag har och kunde hitta. Hittills alltså.

SJ - Statens Järnvägar litt Gblu

Samma här.

TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt Is

Och även i detta fall.

SJ - Statens Järnvägar litt Ub & Uh

Artikelnummer 4337 C. Längst ner i faktarutan för denna modell har jag nu noterat vilket svenskt startset
som denna också fanns i.

Osorterad avdelning

Ambitionen för hela Modelldatabasen är att den en dag ska vara sorterad i de årtal som modellerna kom ut
men så är inte fallet just nu. När allting har tagit en lite fastare och finare form så ska jag sortera alla de
avdelningar som finns. Några är dock sorterade som till exempel SV&LV.

En gefla skitdag

Som dock gick till sig. Kom hem och fick en mindre trevlig överraskning. Höll f*n på att explodera men jag
lugnade ner mig. Kan tyvärr inte berätta vad det var men säger så här. Vi lever i ett gigantiskt dårhus fullt
med en massa galningar och bängrötter styrda av gudarna ska veta "vad". Håll er friska och njut så gott ni
kan och för fasen håll er friska så länge det går.

Tur att Jonas och jag har Modelldatabasen som jag kan peta i och skingra tankarna med. Alltid trevligt att
se "antalet visningar tickar på" för det om något är "ett riktigt bra bevis" att Jonas och jag gör någonting
som uppskattas. Och eftersom jag brukar bjuda på mig själv både i verkligheten och i dessa uppdateringar
med lite livsbetraktelser så får ni se detta som lite svart sjuk humor och satir mitt upp i allt elände. :mrgreen:

Jodå. Jag har mer på gång åt oss alla. Är inte klar med HNJ Verkstads lok och motorvagnar för normalspår.

:shock: :lol: ;)

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"