Modelldatabasen - December 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Modelldatabasen - December 2019

Inlägg av Sweden »

B-models Lok & Motorvagnar/
STAB - Svensk Tågkraft AB 1802

Som Jonas har skrivit under nyheter så är denna modell framflyttad till 2020 vilket är noterat i faktarutan i
denna produktbeskrivning.

Märklin Personvagnar/
SNALL - Snälltåget litt Bmpz

Faktarutorna är nu uppdaterade med vilka individnummer som setet innehåller. Den korta historiken har nu
fått ett mindre fel korrigerat samt innehåller nu en länk till på bilder på förebilderna. Modell kontra förebild
innehåller nu en länk till Jonas artikel där han monterar belysning i modellerna.

NMJ A/S Topline Godsvagnar/
SJ - Statens Järnvägar litt Gre/Gbs typ 611

Några små uppdateringar av följande artikelnummer.

Artikelnummer 608.201

Jag har nu sett vilken typ av förpackning som denna modell levererades i och har noterat detta i faktarutan.

Artikelnummer 608.101

Då denna modell kom ut samtidigt som ovan så kunde jag dra slutsatsen att även denna modell levererades
i samma typ av förpackning som 608.201 vilket är noterat i faktarutan.

Årets sista månad

2019 närmar sig sitt slut med stormsteg och mycket har hänt i Modelldatabasen som jag på senare tid mer
korrekt kallar den för. Jag har mycket, mycket, mycket mer på lager och att bjuda på i detta projekt som
Jonas och jag pysslar med. En hel del har länge varit klart att lägga upp, som till exempel "Rimbo Grandes"
alla smalspåriga modeller, men saker och ting tar tid av flertalet skäl.

Det som i särklass tar allra mest tid är att göra research om modeller och förebilder samt skriva eventuella
recensioner särskilt när Jonas eller jag inte själva har modellerna. Som det är och har blivit så har jag som
bekant tagit på mig att göra rubbet på egen hand då jag är av åsikten och den tråkiga erfarenheten av att
"ju fler kockar desto sämre soppa" är vad som gäller här i världen.

Det är dock inte speciellt komplicerat att skriva i Modelldatabasen när all research väl är gjord och klar men
det hänger som också är bekant på tid och på ork. Oftast så improviserar jag helt när jag arbetar med vår
Modelldatabas, organiserat kaos kan man kalla det för, men det är bara bra för min del då jag får variation
i arbetet med den. Och så hittar jag ofta små bitar av information om det jag skriver om etcetera.

Avdelningen med HNJ Verkstads normalspåriga lok och motorvagnar ska jag färdigställa inom kort men vad
som sedan händer får bli en överraskning. En hel del är som sagt färdigt att lägga upp i tomma avdelningar
samt kommande sådana när Jonas och jag har tid. När en uppföljare på Jan-Erik Heikefelts bok kom på tal
"over there" så gjorde jag ett uttalande som jag fortfarande står för.

"Modelldatabasen är en guldgruva och ultimat samlarguide över svenska modelltåg i skala 1:87/H0."

Say no more, say no more, say no more. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - December 2019

Inlägg av Sweden »

En paus i arbetet och livet

Det är den stora galenskapens tidevarv nu. Jag vet inte hur många av er som hänger med i den fysiska
verkligheten men precis allting i denna existens är upp och nervänt. Eftersom sjuk-vården helt tycks ha
upphört så får man ingen hjälp när man är sjuk. Jag har haft f-bannat ont i ryggen på senare tid och mitt
högra knä bråkar. En märkbar skillnad i muskulatur mellan mitt vänstra och högra lår. Så jag har tagit lite
time off från Modelldatabasen och forumet. "Det är inte meningen att alla", ska få vara friska, som en del
så charmant brukar vräka ur sig inom svensk MJ-hobby.

Men nu över till en liten men viktig uppdatering i Modelldatabasen.

Piko Godsvagnar

I år så kom jag som ni har sett att uppdatera denna avdelning med Pikos hela produktion av godsvagnar.
Varför jag inte gjort detta redan från början får jag som vanligt bortförklara med en så kallad hjärn-fjärt.
Tanken var från början att bara lista Pikos produktion efter 2001 och vad det gäller produktionen före så
hänvisa till Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001". Då Piko dock fortfarande är
aktiva så kom jag på bättre tankar och listade rubbet.

Dessutom så är den boken slutsåld sedan länge och tingar "ibland" löjliga priser på samlarmarknaden.

SJ - Statens Järnvägar litt Gsu

Daterad "Fri 22 Feb 2019, 17:47" råkade av misstag bli en dubbelpost vilket nu är korrigerat och modellen
som fanns där finns under ovan produktbeskrivning daterad "Wed 20 Feb 2019, 22:05".

Denna har nu ersatts av:

SJ - Statens Järnvägar litt G1

Då jag från början inte hade någon information om litterat på modellerna i detta vagnsset så låg då dessa
under produktbeskrivningen för SJ - Statens Järnvägar litt G3. Då båda vagnarna dök upp på Tradera med
bra bilder så kunde jag se litterat på dessa och korrigera detta. Denna post är daterad "Fri 22 Feb 2019,
17:47" och ersätter alltså dubbelposten av SJ - Statens Järnvägar litt Gsu enligt ovan.

Osorterad avdelning

Som det tyvärr är just nu så ligger inte modellerna i denna avdelning sorterade efter utgivningsår av ovan
nämnda skäl. Någon gång i framtiden så ska jag åtgärda detta så att avdelningen blir sorterad men det
blir ett framtida projekt då en massa annat är på tapeten.

Bits n' pieces

Att i text-form lista all den information som Jonas och jag har i faktarutorna i Modelldatabasen är inte alls
det allra lättaste då både tillverkare och återförsäljare inte ens har den själva. Det blir då för att fylla alla
faktarutorna ett rätt så långt och utdraget detektivarbete att hitta all information. Ibland så hittar jag den
med en enkel sökning på Internet och ibland så tar det åratal att hitta den. Särskilt om inte Jonas och jag
själva äger alla modellerna i Modelldatabasen.

Så var till exempel fallet med SJ litt G1 och G3 som båda såldes av Piko som 2-pack.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Rivarossi Godsvagnar

Justering av faktarutorna men inget av vikt värt att nämna i detalj.

Specifik uppdatering enligt nedan.

SJ - Statens Järnvägar litt Kbis typ 971 (Kapell)

Artikelnummer HR6423. Ytter och innerförpackningar samt artikelnummer på dem är angivet.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Piko Godsvagnar

Vad som är gjort generellt sett. Faktarutorna är justerade men inget värt att nämna i detalj. Textrader som
dragits ut på bredden vid en forumuppdatering har dragits ihop manuellt för lättare läsning.

Specifika uppdateringar enligt nedan.

SJ - Statens Järnvägar litt Eaos typ 036

Tillgängligheten på modellen ändrad till slutsåld.

VTGD - VTG Aktiengesellschaft litt Zacens "VTG/LKAB"

Tillgängligheten på modellerna ändrade till slutsålda.

Artikelnummer 54768(.02). Prisuppgift hittad och korrigerad.

En ny utgåva med ett tredje individnummer kan vara på gång.

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"