El-F från Jeco

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
UAF6Y
Inlägg: 691
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

El-F från Jeco

Inlägg av UAF6Y »

Ja, vilken bruna kulör har det här loket fått?
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
Användarens profilbild
fernis
Inlägg: 294
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 20:35
Ort: Borlänge

Re: El-F från Jeco

Inlägg av fernis »

🤣🤣😂😂🤣🤣😂😂
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst
UAF6Y
Inlägg: 691
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: El-F från Jeco

Inlägg av UAF6Y »

Tänk om det matchar RB1'an?
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
Användarens profilbild
Sweden
Inlägg: 2150
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: El-F från Jeco

Inlägg av Sweden »

Det största problemet är dock...

...att SJ litt F nummer 631 hade en svetsad korg och inte en nitad så här har Jeco AB fått det om bakfoten.

Sweden - The One... And Only.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
Rickard95
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 28 dec 2016, 23:03
Kontakt:

Re: El-F från Jeco

Inlägg av Rickard95 »

Hej :)
Jag tror nog att dessa lok ser ut som de tidigare. Dessa lok har väl nästan 10 år på nacken och här finns inget nytt gällande design. Man har tagit fram 2 nya nummer och använt gamla design och färgmallar. Loket är i mitt tycke lite väl dyrt med hänsyn till att det är utgåva av en redan befintlig modell. Man kunde kostat på sig ett nytt kretskort med kondensator för säkrare drift. Det klassiska med att strålkastarna är (Märkbart) för små är något man får leva med. Det är väl egentligen bara Hg loket som ser ok ut med strålkastarna, men där vill jag minnas att NMJ hade ett finger med i spelet. Hg loket var en riktig fullträff bortsett från problemen med kugghjulen. F 700 lär väl gå åt mer än 631 då man gjorde ett felaktigt val av driftnummer. 631 kan ju dock användas för att ändra littera. Att sätta på nya etsade lokskyltar och nya dekaler i fronterna efter man försiktigt skrubbat bort numret så är det en fin modell. Men jag avstår köp då denna modell intresserar mig väldigt lite. Har inget som jag kan relatera till i verkliga livet.

Mvh Rickard

(Edit: Jag är dock fundersam kring att man bara skulle ha gjort 300 + 300 lok. Låter väldigt lite med hänsyn till de volymer JECO har gjort tidigare. Och att man också har 2 lok med gula siffror på buffertramen gör att jag tror att det kan komma ytterligare 2 x 300 lok med vita siffror. Vem vet??)
Användarens profilbild
Sweden
Inlägg: 2150
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: El-F från Jeco

Inlägg av Sweden »

Vidare noteringar

Den nya upplagan av el-F har nya och smäckrare strömavtagare liknande entecs till skillnad från den gamla
som hade rätt klumpiga och fula sådana.

Nu har eder skribent inte "niträknat skalenligheten" på alla modeller från Jeco AB men T44, el-F och Rapid
är de finaste modellerna som de har tagit fram trots att lyktorna inte är riktigt rätt.

Alla modeller som kom därefter och rälsbussarna som var de första intresserade inte eder skribent just på
grund av de kvalitetsproblem som Kina-produktion oftast medför.

Vad det gäller priset så håller jag med Rickard. Jeco AB fick ner priset på den nya upplagan av Rapiderna
så det är synd att den nya upplagan av el-F har samma priser som de hade 2007.

Pris spelar roll oavsett vad någon säjer om man vill sälja modeller i större kvantiteter. Och detta oavsett
vad modellerna nu må ha för detaljeringsgrad eller inte.

Vad det gäller den gamla upplagan så vill jag minnas att den låg på 300 exemplar per individnummer.

Sweden - The One... And Only.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: El-F från Jeco

Inlägg av jonas_sth »

Det får räcka med den jag har 8-)
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
UAF6Y
Inlägg: 691
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: El-F från Jeco

Inlägg av UAF6Y »

Modellen är utrustad med svänghjul. Hur var det med den gamla upplagan? Ej kardaner utan drivning via kugg vilket antagligen är naturligt eftersom att det inte är något boggi-lok. Jag tror att Märklins senaste modell av E18 har kardandrift men då är det loket på gott och ont ett maskerat boggi-lok.

Edit: Nej, senaste E18 har inte kardandrift, däremot har det drivning på två axlar, svänghjul och är ett maskerat boggi-lok med löphjul.
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
Användarens profilbild
Sweden
Inlägg: 2150
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: El-F från Jeco

Inlägg av Sweden »

UAF6Y

Vad eder skribent känner till i alla fall så har alla modeller från Jeco AB tillverkade i Kina svänghjul.

Sweden - The One... And Only.
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
UAF6Y
Inlägg: 691
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: El-F från Jeco

Inlägg av UAF6Y »

Ja visst hade modellen svänghjul. Återger texten om El-F från Jecos 2010-2011-katalog.

SJ ellok F-lok i nitat utförande och med gummilister runt fönstren. 3-punkts vit belysning (med hel och halvljus på ljudversionerna) framåt och med röd baklampa och körriktningsväxlande. Loket har plastkåpa och pressgjutet metallunderrede med drivning med kugg på alla hjul. 5-polig motor med svänghjul. Kretskort med dekoderinterface för 8 eller 21-stifts dekoder. Metallhjul med genombrytna detaljer. Hyttinredning. NEM-kopplings box och styrfjäder under löpvaggorna. MK-2 metallbyglar. Metallramsidor. Fjädrande bufferter. Vikt 370 gr. Bör köras på minst kurvradie 400mm. På de med ljud angivet är ljud laddat på en ESU-dekoder 21-stifts från en EL-F. Levereras i en stötsäker box med instruktioner och garantisedel.

Återgivet med stavfel och allt (kanske har jag tillfört några själv).

Individerna 697 och 701 avbildades

Text angående ljud

DCC Sound: Modellen levereras med digitalt ljud och med hel och halvljus
AC Sound: Modellen är för växelström och levereras med digitalt ljud och med hel och halvljus. ESU Sound 3.5
Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
Skriv svar