NMJ Y1 / YF1 - Så har jag förbättrat! [KLAR]

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Här så ett youtube klipp...
Ursäkta modellen har kvar sin original högtalare i dessa sekvenser...
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

LUFTFILTERLÅDA
Luftfilterlådan kan beställas hos shop.winterzone.se

Jag körde Humbrol 27 med någon droppe av vit 34... Det funkar för mig! 8-)
lada_kylintag4.jpg
lada_kylintag3.jpg
Ju mer man tittar på belysningen i kupen så undrar jag om man inte skall ha tre LED lampor i vardera.... :?:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
StefanE

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av StefanE »

jonas_sth skrev: fre 30 jul 2021, 09:19 Morgonsol har guld i mun :)

Fått till CV inställningarna för motorn och den glider igång behagligt och tyst så man kan försöka koncentrera sig för att höra motorljudet ur högtalaren :tummeupp:
NMJ-Y1-YF1-CV-inställningar-v12-210731.jpg
Skall finjusteras något med motorljudet också...
Hej jonas_sth!

Först lite bakgrund. Jag försöker hjälpa min far som har ett YF1 1325 på sin DCC-anläggning. Vagnen har alltid gått ryckigt vid låg hastighet, men nu händer det att motorn inte startar överhuvudtaget. Jag har skruvat isär hela vagnen och kopplat av axeln som driver hjulen så motorn har absolut inget motstånd. Trots det så startar inte motorn ibland när jag vrider upp hastigheten. När problemet har inträffat (motorn låst sig) så kan jag endast få igång den genom att putta lite lätt på skaftet som kommer ut ur motorn (då börjar den rotera). Det hjälper inte att öka hastigheten. Motorn är originalversion som följde med vagnen.

Nu till mina frågor:

1. Jag har testat CV-inställningarna som du listade för "NMJ KINA M381C 10155 & N333C 10155" (enda skillnaden var att jag ökade CV 52 från 0 till 10). Det gjorde att vagnen gick jämnare vid låga varvtal, men dock löste det inte problemet. Vet du ifall någon annan CV-inställning skulle kunna göra skillnad?

2. Du har bytt till en annan motor "Faulhaber". Vad var anledningen till det? Har du råkat ut för liknande bekymmer?

Tacksam för all hjälp som jag kan få!

MVH
Stefan
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

StefanE skrev: sön 01 aug 2021, 11:29 Först lite bakgrund. Jag försöker hjälpa min far som har ett YF1 1325 på sin DCC-anläggning. Vagnen har alltid gått ryckigt vid låg hastighet, men nu händer det att motorn inte startar överhuvudtaget. Jag har skruvat isär hela vagnen och kopplat av axeln som driver hjulen så motorn har absolut inget motstånd. Trots det så startar inte motorn ibland när jag vrider upp hastigheten. När problemet har inträffat (motorn låst sig) så kan jag endast få igång den genom att putta lite lätt på skaftet som kommer ut ur motorn (då börjar den rotera). Det hjälper inte att öka hastigheten. Motorn är originalversion som följde med vagnen.
Tjena Stefan

Finns många olika okontrollerade kvalitetsbrister som tillverkaren lyckades stoppa huvudet i sanden för på modellen men för mig låter det som något galet med motorn.

Men det skulle också kunna vara ett kugghjul på någon av hjulaxlarna som inte sitter rätt och när dessa rör sig så kan det låsa sig...

Ta en mejsel och försiktigt knäpp bort locket på driv boggin och kolla axlarna rörlighet och se så mässingskugget inte hakar i något....

Man skall väl inte rekommendera att fixa själv utan egentligen återlämna modellen och hävda kvalitetsbrister... 8-)

Men så har modellen stått högt på mångas önskelistan under ett antal år men eftersom tillverkare är "nonchalant" utan konkret information och reservdelar så borde vi egentligen inte beblanda oss med just denna fabrikant framledes :tummened:


Skicka mig ett PM med post adress så kan jag skicka en motor till dig så kan du utesluta 8-)
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

HÖGTALARHÅLLARE
Högtalarhållaren kan beställas hos shop.winterzone.se

Kommande högtalarhållaren för ESU 50321.
högtalarhållare.jpg
Då har modellen fått ESU högtalare med bl.a. bättre ljud lite CV ändringar :tummeupp:
högtalarhållare2.jpg
OBS! ESU har två utförande av högtalaren och den som passar har korta anslutnings öglor.
esu_50321.jpg
Man kan också passa på att borra upp hålen....
högtalarhållare3.jpg

Här några CV för att öka ljudet
NMJ-Y1-YF1-CV-inställningar-hogtalare-v12-210731.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

När man granska boggin så tycks efterkontrollen ha vart dålig för delarna sitter inte ihop.

Man har inte putsat rent gjutskägg och därför sitter inte boggi sidorna riktigt på plats :roll:
boggi.jpg
På den ljusgrå har jag skurit bort hörnorna då dessa kläms som man även ser märkena av på den mörka.
boggisida.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Det har blivit ett litet uppehåll med Y1 då jag väntar in delar som säkert löser väsentligt oljudet från drivningen....
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

I helgen kom så en laddning av nylon brickor just från Kina men det var då inte från modell tillverkaren...

När nu motorn är ljudlös så blev ljudet från driv boggin obegripligt och när man öppnar och tittar närmare så glappar allt stort i sidledes :shock:

Tror nog att det främre kugghjulet som tar ned kraften från snäckskruven har alldeles för stort spelrum och skapar bra med vibrationer oljud när den rör sig.

På samtliga av mina modeller får man plats med två nylon brickor på den främre samt en på vardera små och ändå spelrum kvar...

Så hur tänkte man här skrammel å pling och man förstår att alla modeller blir rätt individuella driftmässigt om man istället pressar väldigt mycket fett :roll:
drivboggi_nylonbrickor.jpg
Liten korrigering sätt bara en bricka på samma sida även för stora kugghjulet till snäckskruven :!:
drivboggi_nylonbrickor2.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Jogan54
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 10 okt 2021, 16:33

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av Jogan54 »

Hej Jonas!
Jag undrar hur det går med kretskortet och om du har något pris klart?
// Jerry
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: NMJ Y1 / YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Hej

Har inte hört något ännu men återkommer så snart livstecken igen kommer 8-)

mvh Jonas
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Skriv svar