Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll [Ongoing]

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll [Ongoing]

Inlägg av jonas_sth »

Tänk tiden har gått sedan 15år som Heljan presenterade pressbilder och förhoppningarna var stora inför lanseringen av nya F ångloket.
Heljan F 1200.jpg
Heljan F 1200 2.jpg
Jag funderar nu på att försöka plocka ned en av modellerna för att kolla genom bl.a. gångegenskaperna och byta till ESU med Br18 ljud och powerbackup.

Man har gjort tappra försök innan men nu känns det som limmet mognat för demontering 8-)
2010-03-07 Heljan F-ånglok skräp = JAaaa!
2010-02-16 Heljan F-ånglok hjulbyte
2009-02-24 Heljan F-ånglok 1202 eftermontera ljuddekoder
2009-01-24 Heljan F-ånglok Så har jag förbättrat!

Motorer
FAULHABER 1331 T 012 SR 12V (Guldversionen enligt Heljan)

Alltid bra att först hitta lite bilder hur modellen är uppbyggd så man inte behöver bryta sönder för mycket av troligt klistrade delar.
heljan-f-drivning.jpg
Tyvärr så försvinner allt fler hemsidor och forum med bra information med problem och lösningar... :(

Länkar till andras förbättringar
Modifiering av Heljans F-lok F1207 (Malmö Modelljärnvägsklubb)
Ånglok F1200 Heljan (Matts Hobbysida)

Tanken är att göra följande punkter.

TENDERN
  • Rengöring o smörjning, nya slirskydd
  • Ny motor
  • Byte till ESU LS micro V4.0 ljuddekoder med PowerPack Mini
  • Förbättrad strömupptagning från samtliga hjul
  • Kabel byte (Kina kvalitet ramlar i småbitar)
LOKET
  • Rengöring o smörjning
  • Ny ESU högtalare
  • Montering av ett Seute Nr. 20 rökaggregat
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

Först blir det att plocka ned tendern i sina beståndsdelar utan att ta sönder något :roll:

Har tidigare tagit isär drivboggin när extra AC hjul kittet kom som tillbehör..

När jag nu tittar närmare så är den röda kabeln till blecket av och det förbryllar då modellen endast tar strömmen via dessa hjul förutom släpskon på loket.

Som man nu också ser är att smörjfettet har övergått till olja och sipprar ur konstruktionen så långt att slirskydden måste bytas.

heljan_f_tender.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
dm3
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 19:27

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av dm3 »

Det ska bli intressant att följa det här arbetet. Jag vågar knappt ens röra mitt lok....
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

Inväntar lite delar men blev rätt sur på firman sb Modellbau som jag har köpt en del Faulhaber motorer genom åren bl.a. konstruktionen för Y1or.

Liten exklusiv tysk firma som fräser och svarvar delar men deras tid är nog förbi med 3D utskrifter och micro motorer.

Tydligen så får det inte längre sälja Faulhaber motorer till slutkund då det inte är CE märkta så bara företag med moms nummer. Man blir ju lite fundersam eftersom man kan tydligen hoppa förbudet med att sälja till en hobby handlare och sedan komma förbi regeln till slutkund :roll:

Så det kommer upp med en ersättnings motor (micro) och man blir ju lite fundersam när den kostar 800kr med frakt och så extra €15 för att kapa ena utåtgående axeln :shock: Ställde frågan om det var av samma gång kvalitet som Faulhaber motorer och fick ett otrevligt svar om att det inte var intresserad och stängde offerten.

Började titta runt på webben och tro det eller ej samma 12V motor för under 200kr :x

Heljan är också en story för sig som säger att modellen skall va bestyckas med en 13mm (1331) motor men så är inte fallet om man nu inte gjutit blocket i tendern annorlunda mellan Guld och den enklare varianten :tummened:

Rätt motor skall va 12mm (1230) men någon sådan har jag inte hittat som 12V och någon Kines nämnde att det var problem med så hög volt i den motor typen. Samtidigt känns det som att sätta ditt samma motor som konstruerades för 15år sedan inte är så smart val nu när man tar sig tiden att plocka ned.
heljan_f_tender_motor.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

När jag öppnade upp kraftöverföringen till drivhjulen i tendern så upptäckte jag något väldigt suspect.

Mässingen av lagret och skruvkugghjulet har slitit mot varandra och metallen byggt på mot innerväggen så det skrapar emot.

Behövdes rätt mycket kraft för att avlägsna den slitna mässingen när det satt som berg i plasten... :roll:

I övrigt efter rengöring så ser delarna helt okej ut så hittade inga sprickor varken i kugghjul eller drivaxlar.

heljan_f_tender_kraftoverforingen.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

Man kan nu förstå varför den röda kabeln till hjul blecket för drivboggin var kappad för då hade det blev kortslutning med släpskon på samma krets :shock:

Mina farhågor besannas också av att loket hjulbleck bara leder på ena sidan tillbaka till tendern :x

heljan_f_tender_kretskort.jpg

Att det alltid skall fuskas och hur kan man som tillverkare/beställare av en produkt låta den gå igen eller var det limmet som torkat :tummened:
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

Besöket av Bankalaset igår bar frukt med en ny motor 8-)
heljan_f_motor_konding.jpg
Ger också plats för ESU konding.
heljan_f_motor_konding2.jpg
Fler hjulaxlar med kontaktbleck behövs allraminst om man skall ha slirskydd på dom som har.
heljan_f_tender_boggibleck.jpg
Något man noterar när tendern är nedplockad är att hjulflänsen går emot och skrapar mot underredsbalkar. Så fram med dremeln och avlägsna en del och sedan måla över. Trodde detta hade något med 3räls hjulen att göra men har noterat någon 2räls användare som gjort något liknade.
heljan_f_tender_hjul_utrymme.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

När nya motorns axel är kortare så behövs en längre kardanaxel mellan svänghjulet och boggi drivlåda. Något oroväckande är att plastinstatsen i svänghjulet (kardanknuten) lossnade och tycktes inte vart klistrad så krumte den med tiden så kommer allt fler få problem.
heljan_f_tender_motor_kardanaxel.jpg
Kondingen placeras bakom motorn men på bilden stöttar den upp för bildtagning.
heljan_f_tender_motor_kardanaxel2.jpg
Först tänkte jag placera powerpack kretskortet ovan kondingen inklämd under huvudkretskortet men ändrade iden. Kan tillägga att jag har bytt och lödigt om alla kablarna på bl a dekoder när originalen smälter av värme. Det blev bara LED belysningen som fick behålla kablarna som smälter och innehåller knappt tre koppartrådar.
heljan_f_tender_dekoder_powerpack.jpg
Passade även på efter kabelbytet att klistra fast anslutningskontakten till loket med riktigt lim.
heljan_f_tender_dekoder_powerpack2.jpg
Tänk på att el installationen inte följer genes standard utan här har man nog följt Uhlenbrock special :tyst: Så man måste byta plats på gröna och den blåa kabeln.
heljan_f_tender_dekoder_powerpack3.jpg
När det gäller hjulen så leder inte hjulskivorna med axeln så fick komplettera med individuella kontaktbleck. Som det små pilarna pekar och visar så har jag även gjort utrymme för 3räls hjulflänsen så att axlarna rullar fritt. JA JUST DET, VI UTLOVADE 3-RÄLS MODELL MEN TOG INTE HÖJD FÖR DET :roll:
heljan_f_tender_hjul_strombleck.jpg
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av jonas_sth »

Så dags för demontering av loket vars hytt och instrument sköld inte var någon svårighet att avlägsna.

Avlägsnade tidigare UR högtalaren vars låda jag själv modifierad för att passa under taket.
heljan_f_lok_demontering.jpg
Klart nyfiken att få se hur man gjort med kabeldragningen då man fuskat så mycket med tendern.

Ser man också skarvningen för släpskon och krympslang så lär väl knappast det stå rätt till med kabeln som blev över :x
heljan_f_lok_krympslang.jpg
Personligen skulle man skämmas ögonen ur sig att bara leverera något sådant om man har stolthet värna varumärke.

Fortsättning följer....
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls
dm3
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 19:27

Re: Heljan F-ånglok revidering bl.a. digitalt & underhåll

Inlägg av dm3 »

Snyggt jobbat Jonas!
Skriv svar