Sudexpress Ed 9002 GC - Så har jag förbättrat! [KLAR]

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3698
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Sudexpress Ed 9002 GC - Så har jag förbättrat! [KLAR]

Inlägg av jonas_sth »

Sedan tidigare modell Euro 4000 så skulle man inte kanske köpa någon ny då man läst om alla problem div forum och tydligen är en del barnsjukdomarna kvar även på denna modell.

Här är då delarna man får med i godispåsen och när det gäller luftslangarna så har kran handtaget hamnat på rätt sida om man kör hängande slangar men här hemma så hänger man upp dom och då blir handtagen felvända nedåt.
sudexpress_ed_9002_gc_slangar.jpg
Min tidigare lösning som använts för andra fabrikat där man inte häller har klarat av att få till rätt avstånd för normal kortkoppel Märklin eller Roco.
sudexpress_ed_9002_gc_koppel.jpg
Så därför går inte koppel lyftaren frit förbi plogens mitt punkt.
sudexpress_ed_9002_gc_koppel2.jpg
Här ser man att handtagen på slangarna måste avlägsnas så att koppel armen kan gå fri. Fästhållen till plogarna är bedrövlig (vitrin) klena och det gäller att klistra dessa för dom ramlar av direkt. Kopplen NEM303 går inte i sitt låsläge när man lägger till mellandistansen så man får fixa med en låshaken av löd pinnarna från ett motstånd som är mjukt för att böja.
sudexpress_ed_9002_gc_problem.jpg
Rekommanderende använd ett fylligare klister som bygger upp lite runt sidorna av de klena plogfästena.
sudexpress_ed_9002_gc_pologar.jpg

En sak jag noterat vid körning är att den kortsluter ibland åt ena lokets färdriktning igenom böjda C-kurv växlar. Sedan händer det att kort kopplen hakar i och låser sig mot buffertar och specielt om man har vagn med äldre koppel typ med den högre bygeln i kombination med den nya NEM303.

I övrigt går modellen bra och många funktioner blev det rättare sagt 31 stycken å vem har tid med dessa även rörliga fläktar kunde man vart utan.
Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.15.0.10 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls