Modelldatabasen - Juli 2021

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarens profilbild
Sweden

Modelldatabasen - Juli 2021

Inlägg av Sweden »

Heljan Personvagnar

Med alla stollerier runt omkring undertecknad och pågående terrorvärme från hinn håle själv så är det rätt
svårt att få någonting vettigt gjort men jag kör en liten uppdatering för er trogna läsare och följare så får
vi se om jag inte kan styra upp det hela lite mer här framöver.

Alltså, en liten uppdatering enligt nedan. :o

SNALL - Snälltåget litt Bc-t

Med den nya information som Jonas har hittat rätt på så är denna produktbeskrivning uppdaterad med lite
nytt som har framkommit om de kommande vagnsseten. Det ska komma två olika set för både DC likström
och AC växelström och alla fyra finns nu med i produktbeskrivningen.

Förebilderna köptes in i sju exemplar som var före detta DSB-vagnar. Det var dock bara 6 av 7 som kom i
drift då en vagn skrotades. Undertecknad gör en kvalificerad gissning att dessa vagnsset kommer att vara
de 6 vagnar som kom i drift. Jag har därför lagt till vilka individnummer det kommer att röra sig om men
om fördelningen är sådan när vagnsseten kommer återstår att se. Jag ändrar om det behövs.

I övrigt är själva produktbeskrivningen "något" förändrad med rubriker för vardera vagnsset samt att jag
har justerat faktarutorna för vagnsseten lite grann. Den information som saknas läggs till när väl dessa
vagnsset hittar ut på marknaden och finns hos handlarna.

Mera uppdateringar kommer så fort de är klara. :tummeupp:

Valross. Undertecknad ser ut som en valross. Sportar för tillfället en så smått fet mustasch på överläppen.
Tror jag trimmar den till nästa uppdatering då kaffe och löskokta ägg lätt fastnar där som oönskade små
mellanmål. Men å andra sidan så håller den kvinnliga beundrare på avstånd. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
Användarens profilbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - Juli 2021

Inlägg av Sweden »

NMJ Superline Lok & Motorvagnar

Trots att undertecknad är helt slut av terrorvärmen från hinn håle så kör han en uppdatering enligt nedan.

SJ - Statens Järnvägar litt Yd/Y6b/Y6g/Y/MTR 56 & Yg/Yf/YF1/UF2

NMJ fick dessa modeller i lager för en kortare tid sedan och som har hittat hem till vissa rallare och samlare
så jag har uppdaterat produktbeskrivningen för dessa. Jag har bytt rubrik för att det bättre ska framgå vilka
olika typer av förebilder det handlar om. Samtliga modeller kommer nu med en släpvagn och har därmed ökat
i pris vilket är noterat. Artikelnummer NMJSYD340 kommer med släpvagn men jag har inte hittat information
om vilket littera eller individnummer den har. Modellhistoriken med länkar till Modelldatabasen är helt ny samt
en notering om recensioner.

Observanta läsare och följare ser att de norska varianterna fortfarande finns med i produktbeskrivningen
och det kommer de att göra tills att en företagsavdelning för NMJ är skapad där den produktionen en dag
ska läggas upp likt avdelningen för Brimalm Engineering AB och deras "övriga" produktion. En bonus alltså.

Notering om övriga Superline-modeller

Eder skribent recenserar "inte" just denna typ av produkter och anledningen till detta är nu angivet under
"Modell kontra förebild" med ett undantag och lite tillägg. Observera dock att just dessa noteringar "är"
helt identiska i varje produktbeskrivning. Anledningen till detta beror på forumformatet och att det kan
vara svårt att formulera om ett budskap gång på gång samt att det är rätt så tråkigt att försöka sig på.

Reminder No. 1: Vad betyder ? och Kommer senare/Okänt

Det betyder att det är information som jag vill skriva om men som jag nu för tillfället saknar. Som jag har
skrivit tidigare så kan man i "vissa" fall hitta information om produkterna som tillverkarna själva inte ens
anger vilket är "helt unikt" i Modelldatabasen. Om jag en dag skulle hitta denna information så lägger jag
naturligtvis till denna. Att jag har denna ambition beror på att jag vill göra någonting som är annorlunda
än Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" och som dessutom är nytt och unikt.

Reminder No. 2: Vad betyder Under arbete (Uppdateras eftersom)

Det betyder och ger direkt en indikation om att produktbeskrivningarna inte är helt färdigställda ännu och
på det sätt som "jag" mer eller mindre vill ha dem. När jag anser det och har gjort vad jag kan så kommer
produktbeskrivningar som på "vissa" håll i Modelldatabasen att delas upp i flertalet poster. Det kommer i
många fall att dröja ett bra tag till men undertecknad gör vad han kan.

Över och ut från den kommunala Sundsvalls-bunkern.

Lasse alias Sweden.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Roco Lok & Motorvagnar: Del 1

Trots att undertecknad mår jävligt illa av terrorvärmen från H-vetet så kör han en uppdatering enligt nedan.

Produktbeskrivningar upplagda 2014-2015

Är nu "något" omarbetade och uppdaterade. Från och med SJ litt Rc2 till och med TGOJ litt El16. Men istället
för en massa repetitiva urtråkiga fakta så skriver jag vad som är gjort generellt sett.

Typ av dekodrar, motorer och dokumentation är tillagt i faktarutorna i de fall jag har informationen.

Dekodrarnas funktioner är tillagda och även i detta fall om jag har informationen.

I de fall godispåsarnas innehåll saknas så får det komma vid ett senare tillfälle.

Text som drogs ut onödigt långt på bredden vid en forumuppdatering för några år sedan har blivit manuellt
hopdragen för att vara vänligare för ögonen att läsa.

Den korta historiken är något omarbetad men är dock inte färdig ännu. Kommer mer i framtiden.

Resterande uppdateras de kommande dagarna

När jag dessutom sover så gefla uruselt, har lyssnat på barn som gallskriker och slår varandra utanför och
dessutom har lyssnat på byggmästarinnan ovanför som hamrar i väggar och golv så är jag slut som artist
och tar ledigt resten av natten. Rocos Rc-lok kom på tal i FB-gruppen för modelltag.se så jag slängde ett
getöga på avdelningen för att återigen bevisa min otroliga briljans och storhet. :mrgreen:

Över och ut från bombzonen i Sundsvall.

Lasse alias Sweden.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Roco Lok & Motorvagnar: Del 2

Eftersom det är relativt lugnt i dårområdet och dårhuset där undertecknad bor så "försöker" jag mig på en
till deluppdatering om vad jag har gjort i avdelningen innan det blir "Farscape" på dumburken.

Det mest uppenbara i avdelningen

Då jag som tidigare skrivet "inte" har befogenheter att redigera Jonas poster, och aldrig heller har fört någon
dialog med honom om detta, så finns nu tre "nya" produktbeskrivningar i avdelningen på undertecknads sätt.
Jonas gamla poster finns kvar som kuriosa hur det hela började.

SJ litt Rc5 är en helt och hållet ny produktbeskrivning gjord av undertecknad. SJ AB litt Rc6 och SSRT litt Rc6
de är separerade från den tidigare upplagda artikeln SJ litt Rc6 så de är nygamla.

Varför och vad är skillnaden undrar ni?

Ja en förklaring har ni fått ovan. Den andra är för att produktbeskrivningarna tyvärr blir alldeles för långa
och röriga med allt samlat i en enda beskrivning. SJ litt Rc5 representerar SJ innan privatiseringen och SJ
AB litt Rc6 samt SSRT litt Rc6 representerar SJ efter privatiseringen.

Eder skribent har skrivit, redigerat och uppdaterat dessa enligt konstens alla regler som bara jag kan göra
och som är helt unikt inom hobbyn. I del tre så kommer jag att gå in mer i detalj om exakt vad det är som
jag har gjort i avdelningen men det är ett omfattande arbete kan jag säga redan nu.

Nu "Farscape" med John, Aeryn, Dargo, Chiana, Rygel, Pilot och BDSM-kungen Scorpius ombord på skeppet
"Moya" i yttre rymden "Yotz and frell for arns and microts". :shock:

Lasse alias Gaydar Buttcrack alias Sweden.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Roco Lok & Motorvagnar: Del 1 - Revisited

Med tanke på sommaren från helvetet med terrorvärme, idioter till hyresvärdar, inbrott i förrådet, ungar
som primal- och gallskriker som de har en klyvyxa i skallen, bombardemang mot fönsterrutorna i rucklet
jag hyr och som ni alla är med och betalar via skatten så går Modelldatabasen och uppdateringarna inte
så speciellt bra. Fortsätter denna skit så får jag lägga ner precis allting helt och hållet. :evil:

Och bara när jag sitter här och försöker att skriva så börjar toka ovanför att spika igen för 6:e året på rad
och ja herre jävlar vilket dårhus. Riktigt jävla tragiskt eftersom ungarna i området för tillfället inte primal-
och gallskriker, sommarens värme har tagit på dem med, och hon har hållit på med något plåtslageri sedan
hon kom hem i förmiddags. :evil:

Aja. Jag ska försöka att skriva ner lite av vad jag har pysslat med de få minuter jag har haft om dagarna.

Produktbeskrivningar upplagda 2014-2015 - Igen

Jag har alltså tittat på dessa produktbeskrivningar ännu en gång och har uppdaterat dem ännu mer. Precis
som förra gången så skippar jag tråkiga detaljer och går in på det mer generellt sett. Det som är nytt för
DC likström är antal axlar som det är drivning på samt antal axlar med slirskydd. Detsamma gäller modeller
för AC växelström men med en viss reservation. Beroende på vilken generation av modeller det rör sig om
så varierar antalet axlar som har drivning samt slirskydd. Eftersom jag rallar (och kör) DC likström så vet
jag inte vad som är rätt eller inte för AC växelström då jag inte gjort någon djupdykning i ämnet. Släpsko
är också tillagt om jag hittat information om dessa. Den korta historiken är också något uppdaterad med
lite nytt här och där.

Speciell notering om GC litt Rc4

Modeller kontra förebilder: GC litt Rc4 loknummer 1309 & 1318 är expanderad samt att stycket om själva
antennerna är utvecklat.

Speciell notering om SJ litt Rc6

Denna produktbeskrivning avhandlar nu endast SJ litt Rc6 före privatiseringen när SJ tillhörde svenskarna.
Någon kort historik över förebilderna till dessa modeller kommer vid ett senare tillfälle.

En speciell notering om artikelnummer 43521 är helt ny och tillagd och kan vara av intresse för er läsare.

Vad gör barn på 2-3 år uppe nu?

Ute på gården sitter mammor med en hoper små barn på en 2-3 år. Borde inte sådana småttingar ligga och
sova vid den här tiden? Tydligen inte. De måste väl få skrika och springa av sig till läggdags efter midnatt
så att pappa får kolla på sporten helt och hållet ostört. :roll:

Tagit hela 4 timmar att skriva denna korta och rätt ynkliga post. :shock:

Lasse alias Sweden.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Roco Lok & Motorvagnar: Del 3

Inne på 54:e året i galenskapen och vansinnets Sverige så kör Gaydar Buttcrack en liten uppdatering. :shock:

Produktbeskrivningar upplagda 2017-2020

Allt som är gjort i produktbeskrivningarna upplagda 2014-2015 är även gjort i de som är upplagda 2017-2020
från och med HCTOR litt 143 till och med HCTOR litt 162 men jag kör en generell genomgång av det hela.

Typ av dekodrar, motorer och dokumentation är tillagt i faktarutorna i de fall jag har informationen.

Antal axlar som det är drivning på samt antal axlar med slirskydd för DC likström.

Detsamma för AC växelström men med en viss reservation på grund av oklar information.

Släpsko för AC växelström är också tillagt om jag hittat information om dessa.

I de fall godispåsarnas innehåll saknas så får det komma vid ett senare tillfälle.

Dekodrarnas funktioner är tillagda och även i detta fall om jag har informationen.

Den korta historiken är något omarbetad men är dock inte färdig ännu. Kommer mer i framtiden.

Text som drogs ut onödigt långt på bredden vid en forumuppdatering för några år sedan har blivit manuellt
hopdragen för att vara vänligare för ögonen att läsa.

Uppskrämd granne och crack-party hos Meta

Efter att ha sett till min ömma moder så tog jag en kvällstur till fashionabla "Birsta Shitty" för att inhandla
lite komplement inför helgen. Åkte bussen ut med en kille av afrikanskt ursprung som jag växlade några ord
med. Det är lustigt vad en del av dem som har blivit "tjenis" med mig. Att jag nämner deras ursprung beror
på att de verkar gilla mig till skillnad från zvennar som bara glor snett på en. :tummeupp:

Kommer hem strax efter 21. Hör ett jävla liv när jag rutinmässigt inspekterar det yttre på min lägenhet
och ifall åverkan är gjord. Ser då hur en nyinflyttad granne vägg i vägg kikar i glipan på balkongdörren.
Han/hon/den/det såg alldeles uppskrämd ut. Mitthem glömde nog berätta om crack-lägenheten. Och uppe
hos Meta var det alltså crack-fest som pågår än med falsksång och brunstvrål. :lol:

I natt ska jag natt-uggla och hoppas att de andra grannarna lider. Jag viker mig dubbel av skratt. :lol:

Lasse alias Sweden.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Roco Lok & Motorvagnar: Del 4

Gaydar Buttcrack kör juli månads sista uppdatering för mina kära läsarvänner och följare. :P

Produktbeskrivningar upplagda 2021

De tre senaste produktbeskrivningarna håller så när som på den korta historiken samma standard som alla
de andra produktbeskrivningarna i avdelningen.

Speciella noteringar om produktbeskrivningen för SJ litt Rc5

Notering om artikelnummer 44151 A/43520 (44151 A) är tillagd.

Notering om artikelnummer 43629 är tillagd.

Notering om artikelnummer 72479 är tillagd.

Notering om artikelnummer 44152 A/43927 (44152 A) är tillagd.

Notering om artikelnummer 43629 är tillagd.

Notering om artikelnummer 78479 är tillagd.

Observera dock att noteringarna för DC- och AC-versionerna nästan är identiska.

Den korta historiken för "Silverfemman" är uppdaterad och det tycks ha funnits hela 4 varianter av märkning
som förebilden hade. Eder skribent har sett tre av dem på bild.

Modellhistorik för just "Silverfemman" är helt och hållet nytillagd.

Besviken på crack-partyt i trappen bredvid

Jag är mycket besviken på Meta & Co. Klockan 22.30 igår kväll så lade de helt av med fylla, tjack, falsksång
och brunstvrål. Endera följde de hitta-på-regeln att det ska vara tyst efter 22.00, hyreslagen säger dock att
det ska vara lugn och ro dygnet runt då de som arbetar skift har rätt att sova dagtid, eller så bussade någon
"jouren" på dem. Kan dock inte se från mitt råttbo på baksidan vad som händer på framsidan. :evil:

Malle ovanför vill att jag kommer på "fest"

Igår kväll klockan 22.40 efter fiaskot med Metas crack-party så öppnades min brevlåda och en lapp landade
på golvet. Det var toka ovanför som skulle ha en liten soaré i augusti och undrade om jag ville komma. Så
hör jag att hon öppnar porten och förstår att hon kollar om det lyser hos mig för några sekunder senare så
knackar hon på min dörr. :shock:

Vet inte vad hon är ute efter för något men något är det. Jag fruktar att hon vill ha "korv-fest" men jag kan
inte påstå att det direkt är speciellt lockande i så fall. Det var tur att min tjejkompis "CK" var mottaglig för
jag behövde få gråta ut. Sade att jag inte orkar mer och frågade om hon kunde skjuta mig för en 500-ing
men det tyckte hon var lite snålt så det fetsket sig radikalt. :o

Jag behöver en lång, lugn semester och det utan rosa skimmer, skära elefanter och lila enhörningar. :lol:

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"