Modelldatabasen - September 2021

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarens profilbild
Sweden

Modelldatabasen - September 2021

Inlägg av Sweden »

Ny månad och hösten smyger sig försiktigt på

Ja då är vi inne i september månad och undertecknad har stora som små uppdateringar av Modelldatabasen
på lut men jag ska säga som det är och det är att jag är rätt slut i kropp och själ. Vi lever alla i "konstiga"
tider med pågående pandemi men så har ju undertecknad ett privatliv som är rätt hårt ansatt på grund av
sjukdom och ohälsa, oron för min kära moder och ett samhälle i förfall. Och då särskilt "mitt" boende i den
kommunala så kallade allmännyttan som jag skrivit om i "Sweden report". Skit som man fan i mig inte alls
ska behöva slösa en enda sekund på men så lever vi som sagt i "konstiga" tider och folk måste vara döva,
stumma och blinda samt lida av grav kognitiv dissonans för att missa allt det påtagliga som pågår just nu.

Projektet med Modelldatabasen som Jonas och jag samarbetar med är i särklass det allra största och det
allra längsta projekt som "jag" pysslat med under mina nu 53 år i dårhuset världen. Och jag har tidigare
pysslat med "liknande" projekt inom olika former av hobby och intressen som de allra flesta av er inte har
en enda susning om. I övrigt så har jag levt ett rätt så innehållsrikt liv som de allra flesta av er inte heller
har en susning om vilket jag på äldre dagar blivit varse om då folk tycker jag borde skriva böcker. En rätt
intressant tanke som jag själv av och till har haft men så vill man ibland "bara vara" och filosofera kring
det ena, det andra eller det tredje etcetera. Kan kanske tyckas märkligt då "vissa" tycker jag är "störig".

Modelldatabasen är ett sätt för undertecknad att bara vara. Ser man på antalet visningar av alla de hittills
upplagda produktbeskrivningar som finns i denna men framförallt det totala antalet visningar i den så kan
man lugnt säga att Modelldatabasen måste vara en av MJ-Sveriges allra största succéer. Superlativer samt
ryggdunkningar i all ära trippar den självutnämnda svenska MJ-eliten på, undertecknad gör det dock inte,
men när så otroligt många följer och läser Jonas och mitt projekt då "är" det otroligt roligt att genomföra
detta projekt. Alla uppdateringar kanske inte är så himla roliga och intressanta men ser man till kontexten
så förstår följare och läsare vad slutmålet är och vad undertecknad har för ambition som ansvarig för den.

Mycket av all den information som faktarutorna för modellerna innehåller hittar ni inte ens hos tillverkarna
själva då den varken finns på deras eventuella hemsidor eller i deras eventuella kataloger. Ambitionen att
göra "någonting annorlunda" än vad Jan-Erik Heikefelt gjorde i "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001"
finns där med mer information om modellerna och den korta historiken med intressanta detaljer om alla de
förebilder som finns. Modellhistorik, kortare eller längre recensioner av modellerna är "en annan ambition"
vare sig följare och läsare är av exakt samma åsikt som Jonas och undertecknad. En del rallar och samlar
på 2-räls och andra på 3-räls, undertecknad fåtöljrallar och samlar på 2-räls, och Jonas på diverse 3-räls.

Undertecknad vet att det genom åren har tjafsats mellan rallare och samlare om 2- eller 3-räls men jag vill
påpeka att jag lägger ner lika mycket omtanke på modeller för 3-räls Märklin vilket man kan se i några av
de produktbeskrivningar som finns i bland annat några av Märklin-avdelningarna. Vad det nu gäller det som
undertecknad har ambitionen att skriva om så saknas det information lite här och där om modellerna, den
korta historiken finns än så länge inte om alla förebilder eller är inte komplett, lika så med modellhistorik
och det finns inte recensioner på allt. Det finns sanslöst mycket kvar att göra i Modelldatabasen och en del
kan förbättras och beroende på "vad som händer" så kanske det aldrig blir klart men förhoppningen finns.

Undertecknad har som tidigare sagt tyvärr lite "skit" att stå i men mer uppdateringar om vad som är nytt,
ändrat och eventuellt förbättrat är på gång. En hel del är redan klart och undertecknad ska bara gå igenom
detta så får följare och läsare veta vad som har hänt och vad som är nytt. Jag vill avslutningsvis "påpeka"
att av det som undertecknad vill skriva om så hittar jag oftast bara små, små fragment av det åt gången
när tillverkarna som sagt "inte" har det på hemsidor eller i kataloger. Den korta historiken kan också vara
lite "knivig" när undertecknad saknar vissa källor och referenser som litteratur men framförallt när ingen
alls sitter på den informationen. Aja. Nu "natta-mat" så hörs och ses vi inom kort i denna avdelning. :tummeupp:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
Användarens profilbild
Sweden

Re: Modelldatabasen - September 2021

Inlägg av Sweden »

Märklin Lok & Motorvagnar

På tal om Märklin 3-räls så kommer här en uppdatering speciellt för dessa inbitna entusiaster. :o

När jag tidigare ändå pulade med de andra tillverkarnas modeller av littera TMY så tog jag en titt på dessa.

TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt TMY

Följande är tillagt/uppdaterat i faktarutorna för modellerna:

Typ av digitalplugg och typ av dekoder. Endast artikelnummer 26583.

Typ av motor, drivning på antal axlar och slirskydd.

Modellernas längdskala samt förebildernas längd i skala 1:87/H0.

Tidsperioden för förebilderna är omformulerad/uppdaterad.

Märkning som modellerna har.

Att modellerna inte har en godispåse.

Minimiradie för modellerna.

Formulerat om vilken typ av förpackning som modellerna kom i.

Expanderat vilken dokumentation som följde med.

Pris i Euro. Endast artikelnummer 37668. Ungefärligt pris 2001 från en utländsk butik.

Formulerat om informationen om dekodrarna något.

Notering om de fyra vagnarna i artikelnummer 26583:

Jag blir inte klok på dessa vagnar då detta inte är någonting som jag själv äger eller skulle köpa då jag på
Internet hittar motsägelsefulla uppgifter om littera och vagnsnummer. Eftersom jag inte hittar några "bra"
bilder på dessa med närbilder på just littera och nummer så är det tyvärr oklara uppgifter jag sitter på nu.

Övrigt som är tillagt/uppdaterat:

Kort historik om förebilderna som finns/fanns är uppdaterad samt nu med länkar till sidor med bilder.
När andra tillverkare har tagit fram samma förebild i modell så är den densamma i hos alla.

Modellhistorik om fler tillverkare har gjort samma förebild(er) i modell.

Längre recension under modell kontra förebild.
När andra tillverkare har tagit fram samma förebild(er) i modell så är den densamma i hos alla.

STR - Strukton Rail litt TMY

Följande är tillagt/uppdaterat i faktarutan för modellen:

Typ av motor, drivning på antal axlar och slirskydd.

Modellens längdskala samt förebildens längd i skala 1:87/H0.

Modellens vikt.

Tidsperioden för förebilden är omformulerad/uppdaterad.

Märkning som modellen har.

Att modellen inte har en godispåse.

Minimiradie för modellen.

Formulerat om vilken typ av förpackning som modellen kom i.

Expanderat vilken dokumentation som följde med.

Angett årtal för prisuppgift.

Lagt till Jonas video på YouTube där han testar modellens ljusfunktioner.

Uppdaterat och formulerat om informationen om dekodern nu med adress och namn.

Övrigt som är tillagt/uppdaterat:

Kort historik om förebilden som finns/fanns är uppdaterad samt nu med länkar till sidor med bilder.
När andra tillverkare har tagit fram samma förebild i modell så är den densamma i hos alla.

Kortare recensionen under modell kontra förebild är expanderad. Faktafelet är dessutom borttaget.

Märklin med viss reservation

Nu är inte undertecknad så rackarns påläst om Märklin och "specifika detaljer" om deras modeller men jag
försöker i alla fall. Det kan ibland vara förbannat knivigt när man hittar två motsägelsefulla uppgifter men
jag korrigerar alltid fel om någon påpekar det eller om jag själv upptäcker det. :tummeupp:

Intellektuella amöbor

Efter att ha behövt stå ut en bra stund på telefon med någon som "tyvärr" visade sig vara en intellektuell
amöba så är undertecknad rätt slut i pallet. Kanske eller "lär väl" återkomma till detta i min "reality blogg",
Gud im himmel vad jag skyr dessa YouTubers unt influensers i kalsong-teori och allt förbannat, så nu blir
det värktabletter och natta-mat. Jodå "D" och jag skapat kaos och oreda idag, vad annars, och jag har
servat min ömma moder. En produktiv dag men nu ska undertecknad in i dimman med rosa skimmer, lite
skära elefanter och lila enhörningar med sadlar i regnbågens kapade färger. :shock:

Lasse alias Sweden.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Undertecknad kör en "Märklin-special" till för alla rallare och samlare av Märklin 3-räls AC växelström. :o

SJ - Statens Järnvägar litt Da

Här har det hänt grejer ser ni. Produktbeskrivningen är omarbetad och uppdaterad så det ryker om det. :shock:

Vad som är uppdaterat generellt sett samt ett par specifika noteringar enligt nedan förteckning.

Ett versionsnummer är tillagt som till exempel (.1) och så vidare. Dessa är dock inte officiella från Märklin
utan mitt eget påfund för att förtydliga och särskilja de olika utgåvorna.

Förebildens längd i skala 1:87/H0 är tillagd.

Koppel är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Förpackning är tillagt där det saknades och/eller beskrivningen har blivit omformulerad.
Se speciell notering om förpackningar i slutet på denna uppdatering.

Dokumentation är tillagt där det saknades.

Prisuppgift från releaseåret på tågset med artikelnummer 3118.
Se speciell notering om priser i slutet på denna uppdatering.

Speciell notering om Tågset innehållande artikelnummer 3030 utgåva 3. Länkar till bilder på båda versioner
av detta tågset är tillagt till respektive version.

Den korta historiken är expanderad och uppdaterad så gott det nu går enligt den speciella noteringen som
finns i början på denna. Länkar till mina favoritsidor med eventuella bilder är tillagda.

Modell kontra förebild är uppdaterad med en länk till en artikel och sista stycket är helt och hållet nytt.

Samt en massa andra större och mindre justeringar här och där som dock bara har med upplägget att göra.

Uppdateringar av vagnar i tågseten kommer i nedan separata förteckning då den också berör de separata
utgåvorna av vagnarna.

Märklin Personvagnar

Och så ytterligare en "Märklin-special" till för alla rallare och samlare av Märklin 3-räls AC växelström. :o

SJ art. nr. 4020, SJ, art. nr. 4021, SJ litt BCo2/ABo24/AB8K och SJ litt BFo4/BF1

Här har det också hänt grejer ser ni. Produktbeskrivningarna är omarbetade och uppdaterade en hel del. :shock:

Även här vad som är uppdaterat generellt sett samt ett par specifika noteringar enligt nedan förteckning.

Det finns två varianter av artikelnummer 4020 och 4021 och båda finns nu med i produktbeskrivningarna.

Ett versionsnummer är tillagt som till exempel (.1) och så vidare. Dessa är dock inte officiella från Märklin

Modellernas längd för artikelnummer 4020 och 4021 är tillagd.

Två faktafel för BCo2/ABo24/AB8K och BFo4/BF1 för både modeller och förebilder är korrigerade.
Förebildernas längd var 23,5 meter. Det blir i skala 1:87/H0 27,01 cm. Modellerna är ungefär
i skala 1:102 på längden. Måtten på modeller i exakt skala 1:87/H0 var därför också helt fel
under modell kontra förebild. Detta är nu alltså korrigerat.

Koppel är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Någon dokumentation följde inte med 40301 SJ litt ABo24 och inte heller någon av de andra modellerna.

Prisuppgifter för BCo2/ABo24/AB8K och BFo4/BF1 från 1960 är tillagda.

Modell kontra förebild för artikelnummer 4020 och 4021 är omarbetade och uppdaterade.

Notering om den korta historiken för både BCo2/ABo24/AB8K och BFo4/BF1 är tillagda.

Putsat "lite" på den korta historiken för BCo2/ABo24/AB8K men ingenting speciellt värt att nämna.

Nytt intro om vilken vagnsgeneration BFo4/BF1 tillhör.

Den korta historiken av BFo4/BF1 är uppdaterad med fler exempel samt boggityper som just dessa hade
när de var i drift. Nya förteckningar om vagnarna från 1982 med hjälp av Ulf Diehl och Lennart Nilssons
"Svenska personvagnar 1982" är tillagda i historiken och även dessa innehåller boggityper.

Modell kontra förebild för BFo4/BF1 är omformulerad då den innehöll ett faktafel som undertecknad en
gång i tiden lade till. NMJ aviserade officiellt aldrig en modell av BFo4/BF1. Men med tanke på vad och
hur de skrev 2006 så var det dock öppet för tolkning.

Samt en massa andra större och mindre justeringar här och där som dock bara har med upplägget att göra.

Uppdateringar av loken i tågseten finns i ovan separata förteckning där vagnarna har samma uppdateringar.

Dessa är mina paradnummer vad det gäller Märklin

Jag är inget större fan av skryt och dravel som en del roar sig med, ni kan säkert alla historien om det där
lilla gäddynglet på 20 cm som vart en gammal surbarksgädda på 2 meter, men jag "måste bara" få briljera
lite så där små-ödmjukt som bara jag kan (då det stör mina antagonister som bara fan). :mrgreen:

2-räls DC likström eller 3-räls AC växelström doesn't mean shit to me som Snake Plissken skulle ha sagt. :shock:

Förvisso ett citat från filmberättandets förlovade fantasiland med en karaktär spelad av mannen, myten,
legenden och sköningen Kurt Russell men det går att applicera i verkligheten. Undertecknad kan med sin
nattsvarta humor och sjuka ironi själv uttrycka det med "Att vi sitter i samma skit allihop so get over it"
för att uttrycka det lite så där "Frankt". Ja du vet vem du är. :lol:

Skämt och sido från The God of Mischief. :oops:

En del rallar och samlar som sagt på 2-räls DC likström och en del på 3-räls AC växelström. Då just "denna"
Modelldatabas avhandlar svenska modelltåg i skala 1:87/H0 så ingår "båda" system i ämnet och för att de
sistnämnda ska kunna känna sig som en del av familjen här på "Modelltåg" så får Märklin också kärlek av
undertecknad. Jag är rätt nöjd över de produktbeskrivningar som denna och kommande uppdateringar nu
kommer att avhandla då de nästan är färdigställda. Det kommer att bli ännu bättre den dag jag delar upp
produktbeskrivningar på flera poster men det ligger längre in i framtiden. Eventuella fel eller information
som saknas korrigeras när det upptäcks och läggs till när den hittas. :tummeupp:

Angående förpackningar och priser

Förpackningar är en mycket stor del av MJ-hobbyn och samlarmarknaden för väldigt många men för en del
är det mindre viktigt. Att undertecknad skriver om förpackningar beror på två faktorer. Den första är att
det just är viktigt för väldigt många. Den andra är att det säljs modeller i "helt fel" förpackningar särskilt
när en modell finns i olika variationer med samma artikelnummer. Detta är "tyvärr" vanligt förekommande
oavsett om modellerna packas upp för vitrinskåpet eller sätts på modelljärnvägen för att brukas för att till
slut säljas och så visslar det till och de läggs tillbaka i fel förpackning. För alla de som nu är noga med att
modeller ska ha den originalförpackning de levererades i så kan Modelldatabasen ge en ledtråd om detta.

Men. Och det finns "alltid" ett men. :roll:

Vi kan ta Märklins modell av SJ litt Da som ett exempel då den illustrerar detta perfekt. Modellen finns inte
bara i ett antal variationer där någonting har förändrats för varje upplaga som har tagits fram genom alla
år som nu har gått. Förpackningarna har genom åren också förändrats och om man tycker att variationerna
av modeller var klurigt så får man en överraskning när man ska rota i ämnet förpackningar. Jag känner till
Märklins olika typer av förpackningar men dessvärre inte "exakt" hur variationerna av modeller fördelades
när förpackningar bytte form, färg och what not. Jag har nu i skrivande stund varken "Kolls eller Mikados"
Märklin-biblar så jag vet inte om de avhandlar förpackningar detaljerat och det finns inga hemsidor om det.

Noteringen om typ av förpackning i faktarutor för modeller i detta fall ska därför inte tas som 100% exakt
vetenskap eller gospel förutom första och sista utgåvan av SJ litt Da. Allt däremellan är oklart för moi. :shock:

I de fall som undertecknad har kunnat ange priser på modeller så är de alltid från "releaseåret" och det gör
jag som "kuriosa" för att visa prisutvecklingen på grund av "påhittet som kallas inflation" och som en kul
grej för de som vill "nostalgi-trippa" över svunna tider. Vad är samlarvärdet på modeller efterlyser ni och
önskar en låt hos "Skivor från Vetlanda". Jodå. Den himuliske och odryglige Sweden har haft det i tankarna
sedan en lång tid tillbaka men vi är inte där ännu. Det är ett "astronomiskt stort" projekt att genomföra,
och ni kan ge er fan på att jag skulle klara av det, men om jag skulle genomföra detta lovar jag dock inte.

Mina recensioner av modellerna

Jag baserar mina recensioner på vad som är skalmodeller och 3-dimensionella avbildningar av verkligheten
och att jag vet hur nära man kan komma verkligheten "då som nu". Visst kan och visst tar jag hänsyn till
vad som var en inofficiell standard då som nu men redan som liten tavring så hade jag vad man kan kalla
för ett detaljsinne. Då som nu så blev undertecknad oftast besviken på diverse modeller som inte var så
speciellt skalenliga eller detaljerade samt leksaksbetonade. Åtminstone för "mig" så är det en rätt tydlig
skillnad mellan leksakståg och modelltåg. Om nu någon älskar det jag sågar så ta det för Guds skull inte
så personligt utan enbart som olika tycke och smak. Detta hände på forumet "Modellrallaren" runt 2006
när det tog hus i helvete efter att jag "yppat" vad jag tyckte om Märklins modell av SJ litt D med träkorg.

Den farsen och lättkränkta vuxna män? får räcka resten av livet så tack på förhand för förståelsen. :tummeupp:

What else is new?

I onsdags så blev jag bjuden på stryk på Biltemas parkering i Birsta norr om Sundsvall. Anledningen kanske
jag återkommer till i min "reality blogg". För femhundrasjuttioelfte gången på 53 år. Min vapendragare och
polare "D" var med. Han bara stod och asgarvade så ni, kära följare och läsarvänner, kan förstå att ryktet
om "svenskens död" är vida överdrivet. :lol:

Ingen brist på underhållning i denna minst sagt skumma existens med riktigt skumma medmänniskor. :tyst:

Lasse alias Sweden - In the Twilight Zone of reality.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Undertecknad kör ännu en "Märklin-special" till för alla rallare och samlare av Märklin 3-räls AC växelström.

SJ - Statens Järnvägar litt D med träkorg

Vad som är uppdaterat generellt sett samt en specifik notering enligt nedan förteckning.

Helt ny rubrikindelning av modellerna.

Modellens "rätta" längd och förebildens längd i skala 1:87/H0 är tillagd.

Tidsperiod om man går på modellens litteraskylt är tillagd.

Koppel är tillagt.

Godispåse är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Förpackning är tillagt där det saknades och/eller beskrivningen har blivit omformulerad.
Se speciell notering om förpackningar och priser i föregående uppdatering.

Dokumentation är tillagt.

Separat specifikation av detaljer efter varje faktaruta för varje utgåva av modellen.

Förtydligat att artikelnummer 2870(.1) kan innehålla 3170.6 eller 3170.7.

Den korta historiken är expanderad och uppdaterad så gott det nu går enligt den speciella noteringen som
finns i början på denna. Länkar till mina favoritsidor med eventuella bilder är tillagda.

Modell kontra förebild är uppdaterad med ett sista stycke som är helt och hållet nytt.
Se speciell notering om recensioner i föregående uppdatering.

Uppdateringar av vagnar i tågseten kommer i nedan separata förteckning.

Märklin Personvagnar

Och så ytterligare en "Märklin-special" till för alla rallare och samlare av Märklin 3-räls AC växelström.

SJ litt BCo3, SJ litt Co5, SJ litt CDo5, SJ litt Co5a och SJ litt DFo1

Vad som är uppdaterat generellt sett enligt nedan förteckning.

Introt "Vilken vagnsgeneration?" är helt och hållet nytt.

Takfärg, logotyp och märkning är helt och hållet nytt.

Vikt är tillagt.

Koppel är expanderat.

Minimiradie är tillagt.

Modell kontra förebild är helt och hållet nytt. Observera att denna är identisk för alla fem.

Uppdateringar av loken i tågseten finns i ovan separata förteckning där vagnarna har samma uppdateringar.

What happened to Solange?

Something really, really bad. Under tiden som undertecknad har korrekturläst och lagt sista handen på ovan
produktbeskrivningar samt skrivit denna uppdatering så har hans kära och älskvärda grannarna gått apskit
för femhundrasjuttionelfte gången. Något pucko längre upp i kåken har spikat och hamrat samt slirat med
borrmaskin i betongen och det låter som ett plåtslageri. Värt att notera är att det har pågått i 5 timmar nu
så de har verkligen en psykotisk episod. Trodde det var min kära granne ovanför men det var det inte då
hon började att hoppa jämfota i golvet, slog i väggar samt rörledningar och element då hon tydligen vart
störd av att smaka på sin egen medicin. Samtidigt så hörde man spikande och hamrande från en annan
lägenhet så det finns alltså två hushåll som har mekanisk verkstad och snickeri i sina lägenheter. :roll:

Och vad gör den kommunala hyresvärden Mitthem och Hyresgästföreningen åt denna stora galenskap och
vansinne? För 20:e året på raken så gör de noll, nada, zip, zero men håva in degen på ett landsomfattande
bedrägeri kan de. Oh yeah. Och från Kiruna i norr till Malmö i söder så tar svenska medborgare detta rakt
upp i *censur* så tack kära och älskvärda medmänniskor för ert undersköna bidrag till kaos och elände ni
får handhjärtan och allt det där fåniga och urbota korkade. Kära följare och läsarvänner. Ni måste ändå
smått beundra undertecknad som mitt upp i denna galenskap och vansinne lyckades med den enormt stora
bedriften att krysta ut dagens andra uppdatering. Donationer och Swish skickas till "Sweden@is fooked.se"
för hans otroliga tålamod med intellektuella amöbor. :mrgreen:

På den sjunde dagen så vilade Herren. På den sjunde dagen fick Zvenne-banan en psykotisk episod. :tyst:

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Ännu en "Märklin-special" från undertecknad till alla rallare och samlare av Märklin 3-räls AC växelström. :o

SJ - Statens Järnvägar litt S/Sa

Vad som är omarbetat och uppdaterat generellt sett samt specifika noteringar enligt nedan förteckning.

Förebildernas längd i skala 1:87/H0 är tillagd.

Modellernas vikt är tillagd.

Tidsperioden för förebilderna är justerad.

Märkning som modellerna har är tillagd.

Koppel för artikelnummer 28702, 28703 och 37134 är tillagt.

Godispåse för artikelnummer 28702, 28703 och 37134 är tillagd.

Minimiradie är tillagd.

Dokumentation för artikelnummer 28702, 28703 och 37134 är tillagt.

Speciella noteringar är omformulerade och nu under egen rubrik med fet stil.

Den korta historiken är omarbetad och uppdaterad så gott det nu går enligt den speciella notering som

Modell kontra förebild är uppdaterad med en länk till likströmsversionen av tågsetet som gavs ut av Trix.

Artikelnummer 37134. Information om dekoderadress, namn och funktioner är helt och hållet nytt.

Märklin Personvagnar

En till "Märklin-special" från undertecknad för alla rallare och samlare av Märklin 3-räls AC växelström. :o

SJ litt C3d, SJ litt CD3 och SJ litt F5

Vad som är omarbetat och uppdaterat generellt sett samt specifika noteringar enligt nedan förteckning.

Takfärg, logotyp och märkning är helt och hållet nytt.

Tidsperioden för förebilderna är justerad.

Godispåse är tillagd.

Minimiradie är tillagd.

Speciella noteringar är omformulerade och nu under egen rubrik med fet stil.

Förpackning för artikelnummer 42702 har blivit omformulerad.

Dokumentation för artikelnummer 42702 är helt och hållet ny.

Trix Lok & Motorvagnar

Och en uppdatering här med för likströmsrallare av ett rätt så uppenbart skäl som ni kan räkna ut nedan. 8-)

SJ - Statens Järnvägar litt S/Sa

Exakt detsamma är omarbetat och uppdaterat för likströmsversionen som för växelströmsversionen med
den enda skillnaden att vissa detaljer är specifika för just likström samt att undertecknad ännu inte har
listat personvagnarna i en egen produktavdelning.

Of unknown origin

Var ut, sorterade och slängde sopor och hör ett jävla liv i sopkärlen. Våra jättelika "fyrfota" vänner är nu
tillbaka i den kommunala hyresvärden Mitthems område trots gift (där barnen leker) och fällor. De är fan
inte dumma de där djuren och vilka överlevare de är. Till skillnad från en annan dum art på två fötter. :tyst:

Abaddon

Inlägg av Abaddon »

Hej jag är ny här :), jag undrar Var finns databasen?

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Abaddon

Den finns här på forumet.

Svenska Modelltåg H0 1:87
http://www.modelltag.se/viewforum.php?f=45
Informationsdatabas om (fabriksbyggda) modeller av svensk förebild.

På förstasidan/välkomstsidan av forumet i kategorin "Redaktionen" avdelning nummer tre i denna.

Tillverkare i alfabetisk ordning samt uppdelat efter lok, personvagnar och godsvagnar samt olika tillbehör.

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Undertecknad kör vidare som på M-skenor. :shock:

SJ - Statens Järnvägar litt G/Ga/G2

Vad som är uppdaterat/omarbetat generellt sett samt specifika noteringar.

Justerat rubriker (G/Ga/G2).

Digitalplugg är tillagd.

Märkning är tillagd.

Koppel är tillagt.

Godispåsens vara eller inte vara är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Förpackning är tillagd.

Speciell notering om rökgenerator är tillagd med kursiv stil.

Information om dekoder och funktioner är helt och hållet nytt.

Den korta historiken är expanderad och uppdaterad. Inleds med en kort notering.
Identisk med Trix utgåva.

Modellhistoriken är helt och hållet ny.

Modell kontra förebild är också helt och hållet ny.

Samt mycket mer som dock bara har med själva upplägget att göra.

Märklin Personvagnar

Så går vi från M- till K-skenor. :o

SJ litt A5 och SJ litt B8

Introt "Vilken vagnsgeneration?" är helt och hållet omarbetat.

Tidsperiod är uppdaterad till någonting vettigt.

Koppel är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Förpackning är omformulerad.

Dokumentationens vara eller inte vara är tillagt.

Modell kontra förebild är något omformulerad.

Angående kort historik för dessa personvagnar

Någon sådan har undertecknad "inte" skrivit till denna uppdatering av den enkla anledningen att de nitade
1930-talspersonvagnarna är ett fruktansvärt stort ämne att rota i. Särskilt om jag åtminstone ska försöka
att få fram en vettig historik med alla littera, märkning och ombyggnationer som gjorts genom åren men
det kommer i framtiden för förebildsentusiasterna. Om bara allt kommer att "flyta på" med livet och allt.

Trix Lok & Motorvagnar

Jaså undertecknad bytte till 2-räls nu och skippade C-skenorna. :oops:

SJ - Statens Järnvägar litt G/Ga/G2

Exakt detsamma är gjort med Trix utgåva av Märklins modell för DC likström förutom detaljer specifika för
just 2-rälssystemet. Några speciella noteringar dock.

Den korta historiken är expanderad och uppdaterad. Inleds med en kort notering.
Identisk med Märklins utgåva.

Modellhistoriken är helt och hållet ny.

Modell kontra förebild är också helt och hållet ny.

Varför identiska punkter på flera ställen i Modelldatabasen?

För att det går att säga samma sak om "vissa" modeller helt enkelt och för att det är förbannat trist samt
tråkigt att formulera om samma information 666 gånger. Vidare så är det för att oavsett vart följare och
läsare börjar att botanisera i Modelldatabasen ska få all information på en gång. Jag har dock detta under
övervägande och har idéer om det men det tar vi i framtiden "om allt går väl" som "Dave Bowman" sade.

Träspritsexpressen AB (läs: Bussbolaget Nobina)

På senare tid så tittar jag förbi min ömma moder varje dag för att se att allt är väl med henne och just det
innebär att jag åker med lokaltrafiken då jag inte slösar pengar på någon härk. När skolan började i augusti
2014 så tog bussbolaget "Nobina" över lokaltrafiken i Sundsvall då de vann upphandlingarna om att få köra i
Sundsvall i hela 7 år. Aldrig i Sundsvalls hela jävla historia har ett bussbolag skött busstrafiken så förbannat
dåligt, totalt uruselt och inkompetent som just "Nobina". Undertecknad "kan" skriva en hel bok i "bara" detta
ämne. Vad sägs om rökfyllda bussar, bussar "utan" fjädring, chaufförer som kör som dårar med mera? Ja jag
har till och med suttit på möten med oansvariga idioter på Sundsvalls Kommun om detta och taxibranschen.

P***a bort sitt liv och tid på sådan dynga bara för att 99,999999% av Sveriges befolkning inte bryr sig ett skit.

Men nu till kräääm de la kräääm. Klev på den kommunala sopcontainern tidigare idag för att hälsa på samt
titta till min ömma moder. En del på bussen så jag satte mig i "handikapputrymmet" där jag haltandes nu
för tiden kvalar in med bravur. Sätter mig framför en yngre kille i motsittningen med ryggen mot chauffören
och granskar folket i bussen. Trots ansiktsmask, ja ingen av er är immun mot Covid-19 oavsett om ni har
vaxxxat er eller inte, så känner jag att hela jävla bussen doftar "Systembolaget AB". En "herre" till vänster
om mig som jag känner igen sedan tidigare och tittar på mig och säger "Arrrrrr, garrrrrr, harrrrrr". What the
fook? Tittar och konstaterar att gubben är drängfull så in i H-vete men killen mitt emot mig var lugn och fin.

Kollar demonstrativt bakåt i bussen och vad får jag se förutom alla odödliga galningar och Corona-immuna?
Två "herrar" till i bakre halvan av bussen som är lika packade de med. Bussen fullkomligen stinker brännvin
och chauffören från Långt-borti-stan har släppt dem ombord. Resten av passagerarna sitter helt apatiska i
bussen och blir brännvinsmarinerade a la carté. Oboj. Sverige har blivit ett utopiskt paradis. För galningar.

Annars är det bra med mig och morsan. Det är lika för alla. Och så är det rättvist. Hur var er lördag? :lol:

Användarens profilbild
Sweden

Inlägg av Sweden »

Stor uppdatering med betoning på SJ litt Rc1 som har tagit tid att genomföra. :o

SJ - Statens Järnvägar litt Rc/Rc1

Upplägget av innehållet i produktbeskrivningen är helt och hållet omarbetat.

Tidsperioden för förebilderna är "något" justerad.

Märkning som modellerna har är tillagd.

Koppel är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Se speciell notering om förpackningar och priser i en föregående uppdatering.

Artikelnummer 30430. Typ av motor, drivning på antal axlar och slirskydd är tillagt.

Artikelnummer 30430. Prisuppgift är tillagd.

Artikelnummer 30430. Tillgängligheten är korrigerad till "slutsåld" då den har varit det ett bra tag nu.

Artikelnummer 30430. Information om dekoderadress och namn är helt och hållet nytt.

Artikelnummer 26726. Drivning på antal axlar och slirskydd är tillagt.

Speciella noteringar om modellernas detaljer är omformulerade och nu under egen rubrik med fet stil.

Modell(er) kontra förebild(er) är uppdaterad med ett stycke om SJ litt Rc/Rc1 nummer 1018.
Se speciell notering om recensioner i en föregående uppdatering.

Märklin Personvagnar

Stor uppdatering med betoning på SJ:s 1960-talspersonvagnar som också har tagit tid att genomföra. :o

SJ litt Bo1/B1, RBo2/R2/R1, Ao2/A2, ABo3/AB3, Bo5/B5, S11 och S6

Upplägget av innehållet i produktbeskrivningen är helt och hållet omarbetat.

Takfärg, logotyp och märkning som modellerna har är "något" justerad.

Tidsperioden för förebilderna är "något" justerad.

Koppel är tillagt.

Minimiradie är tillagt.

Se speciell notering om förpackningar och priser i en föregående uppdatering.

Speciella noteringar om modellernas detaljer är helt och hållet nytt under egen rubrik med fet stil.

Tillbehör till modellerna är helt och hållet nytt under egen rubrik med fet stil.

Endast kort historik för SJ litt RBo2/R2/R1 och SJ litt S11. För resten av vagnarna kommer i framtiden.
Av den enkla anledningen att den redan fanns i Modelldatabasen fast för andra tillverkare av dessa.

Modellhistorik SJ 1960-talspersonvagnar är helt och hållet ny.
Dock identisk för samtliga modeller av denna vagnsgeneration.

Modeller kontra förebilder: SJ 1960-talspersonvagnar är också helt och hållet ny.
Även denna är identisk för samtliga modeller av denna vagnsgeneration.

Mitt andra paradnummer vad det gäller Märklin

Om mitt första paradnummer vad det gäller Märklin var Da-loket och de gamla plåtvagnarna så är Rc-loket
och 1960-talspersonvagnarna mitt andra. Informationsmässigt om modellerna produktbeskrivningarna alltså
även om nu dessa inte är 100% kompletta och färdiga. Just ovan nämnda artiklar påbörjade jag en rätt stor
uppdatering av för några år sedan men ibland är det bäst att lägga det åt sidan när man kör fast och komma
tillbaka till det när man kan se på det med nya ögon som man brukar säga. Jag är rätt nöjd med denna rätt
så stora uppdatering och i framtiden när dessa delas upp på flera poster så kommer det att bli ännu bättre.

Etablerad media kontra fysiska verkligheten

Precis som så många andra människor så har undertecknad en spårsänd... Ahum mobiltelefon vilket ibland
kan vara bra att ha om det är något akut. Min spår... Ahum mobiltelefon har bland annat en nyhets-app
som när jag slår på wifi eller mobila Internet skickar nyhetsrubriker från etablerad ski... Ahum media som
oftast handlar om död, våld, elände och misär från dessa ho... Ahum till journalister. :shock:

Nyhetsrubrikerna om "Donnie" i staterna är rätt intressanta men de om "Korvid-666" är de allra bästa att
läsa med "Pandemi! Fara för mänskligheten! Död! Elände! Vaxxet räddar er! Nu, nu, nu!". När sedan jag
knallar runt i verkligheten för att "jag måste" så bryr sig ingen och alla skiter i allt. Särskilt i Korvid-666.

Men Sporten, Ullared, Mellon, Böda Camping, ABBA, sill och potatis samt nubben har man full koll på. :tyst:

Alla pratar om den. Alla tror på den. Korvid-666. Död och elände. Slutet för mänskligheten. Mirakelkurer.
Frälsningen och Messias. Flickebarnet "Gesus" Thunberg. Ett folk i masspsykos i ett land som är ett enda
stort Stockholmssyndrom. :?

Men annars så är det bra med mig och den ömma modern. Det är lika för alla och så är det rättvist. :mrgreen:

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"