okunnig boendestödjare

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.
Boendestödjare

okunnig boendestödjare

Inlägg av Boendestödjare »

Hej jag hoppas jag skriver under rätt tråd nu.

jag jobbar som boendestödjare åt en man som har ett stort intresse för modelltåg och önskar att köpa nya hela tiden. Dock så har mannen inte ekonomi för detta då ett tåg kostar ganska så mycket.

vi personal delar heller inte detta intresse så jag har försökt lära mig så mycket jag kan så vi inte köper något tokigt. Mannen är mycket bestämd på vilken typ / märke han vill ha och det verkar vara äldre diesel tåg som t.ex. Roco ST44 Cargo. märken Roco, Piko och fleischmann är bra. mannen gillar även Märkelin men jag har förstått det som att det märket inte samarbetar med andra märken så vi undviker det. Kan även tillägga att skalan vi talar om är H0.

Mannen har i dagslägen ett " Roco Polish Diesel locomotive ST44 of the PKP Cargo " och ett " Diesellok H0 Piko H0 (52806) Analog DC gränssnitt "
han äger också flera spår delar av märket fleischmann men har ingen motor till det.

ett till hinder vi har bortsett från våran okunskap är att Mannen ej talar svenska mer än enstaka ord. VI har försökt med tolkning stöd men då mannen har en funktions nedsättning har han ingen större insikt i det tekniska delarna utan tycker mer att tågen är fina och vill att de ska åka på ett spel.

så nu till anledningen att jag skriver. Jag söker information om bra hemsidor att köpa saker ifrån, Jag undrar även om det han har passar ihop med varande och jag undrar även vilket typ av motor man bör ha, för mannen vill såklart att tågen ska kunna åka på spåren. Han vill dock bara att det ska gå rakt.

jag vill be er tänka på att mannens ekonomi inte är den bästa så han kan inte lägga flera tusen på delar. man kan säga att taket ligger på 3000 kr men att man då måste spara en längre tid för att ha råd med det.

har ni mer information jag bör känna till tar jag tacksamt emot det.

UAF6Y

Re: okunnig boendestödjare

Inlägg av UAF6Y »

Låter som det är läge för en startsats. Då får man allt man behöver, lok, vagnar, räls, transformator och körreglage. Det verkar vara polskt som gäller. Kanske inte det lättaste att kombinera med en startstas. Billigt skall det vara. Tänker på något sätt på märket Piko. Det har en viss anknytning till Öststater och ger nog bra prestanda för pengarna.

https://modellcentralen.se/

Här är en länk till en butik som har vissa kontakter med Piko. Har mest svenskt men kan kanske hjälpa till när det gäller startsatser.

Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

Funderade lite på det här med automatisk drift. Det kräver mera av både handhavare och utrustning (dyrare). En startsats erbjuder ju bara en rundbana där tåget går runt runt. Kanske kan man ha ett mötesspår där ett tåg alltid står inne och startar när det andra tåget kommer in på bredvidliggande mötesspår. Men redan det börjar bli mer avancerat.

Något jag tycker ni skall fundera på är om det går att ordna så att ni kommer iväg på besök till någon av de uppvisningsbanor som finns i Sverige. Uppsalatraketen, Södermalm (Stockholm), Ljungby, Kungsör, Hässleholm, Hallsberg är några av de ställen där de har permanenta anläggningar uppbyggda och under förevisningar kör olika trafikspel. Inga förkunskaper krävs av besökaren.

UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

https://www.piko-shop.de/en/warengruppe ... s-358.html

Länken till digitala startsatser på PIKO's hemsida. Det finns även analoga startsatser. Är man två eller flera som skall manövrera sina lok individuellt är digitalt nog alltid att föredra. Med digitaldrift kan man göra saker mer avancerat och det är lättare att köra automatiserade upplägg. Vill man köra analogt och vill köra fler än ett tåg samtidigt måste man dela in banan i sektorer. Har man till exempel ett dubbelspår är vardera spåret en egen sektor. Man kan då köra två tåg oberoende av varandra men det kräver att man matar ström från två olika reglerbara transformatorer. Blir lätt mycket kabeldragning.

Något man bör tänka på är att med 2R (likström, DC/DCC) är rundbanor att föredra. Vill man bygga en vändslinga måste man ta till specialkopplingar.

UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

En liten kommentar. I Märklingruppen ingår likströmsmärket (2 räls) Trix. I skala H0 för de ofta samma lokmodeller men med olika elektrisk framdrift. Både Märklin och Trix kan betraktas som medelexclusiva märken med en högre prisnivå som följd. De båda märkena för dock ett lågpriskoncept med företrädesvis ellok till då ett lägre pris. Startsatserna från Trix och Märklin kan dock betraktas som prisvärda.

Något man skall tänka på när det gäller moderna personvagnar är att de i verkligheten är förhållandevis långa. Olika modellmärken hanterar detta på olika sätt. Skala H0 står för skala 1:87. Alla likströmsmärken utom Trix för också dessa vagnar i längdskala 1:87. Sedan har man ett lågpriskoncept där man saluför motsvarande vagnar i längdskala 1:100. Man har helt enkelt skala ner längden för att personvagnarna skall passa bättre på en mindre hemma-anläggning. Kort och gott, håll kollen på längdskalan, Är förebilden konstruerad efter 1960, välj längdskala 1:100. Går det inte så är nog rekommendationen: köp en annan vagn/fabrikat. Märklin och Trix har gått en medelväg och saluför moderna personvagnar i längdskala 1:93,5. Motsvarande resonemang gäller nog även moderna Motorvagnar också.

Boendestödjare

Inlägg av Boendestödjare »

tack för all information ni givit mig.

ska börja kolla runt på länkarna jag fick.

ja det stämmer att mannen är mest intresserad av tåg ifrån t.ex. polen då jag fått uppfattningen om att det är sådan tåg han sett som liten i Irak. Han brukar säga "polen bra, Irak bra, Frankrike bra"

ska börja kolla på olika start kit då det verkar vara det bästa iaf att utgå ifrån till en början. det verkar ju uppenbarligen vara lite svårare att bygga eget så att säga, även om han nu inte vill att det ska gå runt så kanske det är så det får bli till en början då vi personal och han själv inte är så insatt i detta.

och det är ju jätte bra att jag fick informationen om skalorna på personal vagnarna då jag hade lite kolla på H0, G osv men ingen aning om vad "1:100" egentligen betydde.

ska nu försöka lägga upp någon plan på vad som vi ska köpa och när och hoppas att mannen accepterar det då han egentligen vill ha allt nu.

tack igen

Skriv svar

Återgå till "Lok & motorvagnar"