En liten önskelista till Hnoll

Denna avdelning är för diskussioner om person- och godsvagnar i alla skalor, byggtips, bilder och frågor.
UAF6Y

En liten önskelista till Hnoll

Inlägg av UAF6Y »

Eftersom Hnoll's specialitet är personvagnar som gick i trafik från 1980 och framåt så skulle jag rösta på att följande modeller togs fram.

SJ A3/B3
SJ BC2
SJ R3 (eller faller denna för åldersträcket)

SJ BF1
SJ WL3
SJ WL5

SJ TGOJ A3
SJ TGOJ B1/B3

Jag vet att det är många som rycker och sliter i dig. Kanske har du tänkt i samma banor som mig. Vill i sådan fall peppa dig lite att följa dina tankar. Fler modeller är strategiska för att få fram ett förebildsriktigt tågset till banor med lite mindre trafik. Ofta är det lättare att få till ett sådant koncept på banan där hemma. 50-talsvagnarna har ingen hittills vågat ge ut som modell. Ändå var de i trafik under hela 80-talet. TGOJ-s vagnar finns hos museiföreningen i Grängesberg så det borde finnas intresse kring dessa modeller. Kanske kan man hänga dem efter ett grönt Ma. Många har känt sig manade till göra uppgraderade versioner A3/B3-vagnar men aldrig kommit till skott. De vagnar av littera A3/B3 som finns att få tag på andrahandsmarknaden är mer att likna vid marackas som bäst gör sig i vitrinen. För oss hemmarallare ber jag dig också tänka ett varv på att även göra modellerna i längdskala 1:93,5. Har köpt Roco-vagnar på Tradera där försäljaren förklarade sitt agerande med att vagnarna var för långa för respektives hemma-bana. 80-talsvagnarna vill jag dock inte uppmuntra dig till att ta fram i 1:93,5 då de kan komma från Märklin i denna tappning (vissa utvalda vagnar).

Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:

Återgå till "Person & godsvagnar"