SJ - Statens Järnvägar litt Of3 med träkorg

Användarens profilbild
Sweden
Inlägg: 2018
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Of3 med träkorg

Inlägg av Sweden »

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Of3 med träkorg - Endast lokkorgar:

Kåpor - Ellok SJ litt Of3 med träkorg loknummer 56-67, 82-87 (valfritt) Teak, mörkgrå & svart
Omålade kåpor av resin-plast.
Kompletteras med ett chassi och drivning, PKB eller MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor från Entec
samt detaljer från Perlmodell eller alternativt någon annan tillverkare.
Tidsperiod: Från 1953-1955 till 1960-1961 beroende på individnummer.
Förpackning: Okänt.
Dokumentation: Okänt.
Från 2010?.
Pris vid releasen 2010?: Okänt.
Tillgänglighet: Kontakta Alsum Modeller alias Alf Sundvall.
Etsmodeller hade en chassi-plåt i mässing för de som ville bygga egna drivningar till dessa kåpor.

Alfs noteringar

Drivhjulen ska vara 17,5 mm i diameter, men man bör fila eller svarva ner hjul-flänsarna något, då de
annars tar i varandra. Drivhjul 16,8 mm i diameter passar utmärkt och man slipper fila eller svarva ner
hjul-flänsarna. Alf har också blindhjul och blindhjulskåpor i resin-plast. Till koppel rekommenderar Alf
Symoba eller liknande. Underreden samt koppelstänger på bilden kommer från Etsmodeller.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Oe/Of2 med trä- och stålkorg

SJ - Statens Järnvägar litt Oe loknummer 56-77 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
AB Motala Verkstad, Motala, Sverige 1922-1923.
Tidsperiod: Från 1922-1923 till 1937-1944. Leveransutförande.
PKB strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 56-67, 70-71 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda av AB Motala Verkstad, Motala och AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun, Sverige 1937-1944.
Tidsperiod: Från 1937-1944 till 1953-1955, 1941-1952.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
+
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 68-69, 74-77 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda av AB Motala Verkstad, Motala och AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun, Sverige 1937-1944.
Tidsperiod: Från 1937-1944 till 1972. Slopade 1972. Skrotade i Notviken 1972.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
+
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 72-73 med svetsade stålkorgar Brun, mörkgrå & svart
Ombyggda av AB Motala Verkstad, Motala, Sverige 1944.
Tidsperiod: 1944-1972. Slopade 1972. Skrotade i Notviken 1973.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 70-71 med nitade stålkorgar Brun, mörkgrå & svart
Ombyggda 1952.
Tidsperiod: 1952-1965. Brann i Gällivare 24/7-1965. Skrotade 1965.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
+
SJ - Statens Järnvägar litt Of3 loknummer 56-67 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda 1953-1955.
Tidsperiod: Från 1953-1955 till 1960-1961.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 56-67 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda 1960-1961.
Tidsperiod: Från 1960-1961 till 1964-1972. Slopade 1964-1972. Skrotade i Notviken 1964-1972.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
Inga lok kom att bevaras då samtliga efter slopning kom att skrotas i Notviken och Vislanda.

Svenska-lok.se>SJ ellok>SJ Littera Of (II) 56-77
https://www.svenska-lok.se/motor.php?s= ... f&typenr=2
Information och bilder på förebilderna.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Of/Of2 med trä- och stålkorg

SJ - Statens Järnvägar litt Of loknummer 78-87, 91-100 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget, Västerås, Sverige 1924-1928.
Tidsperiod: Från 1924-1928 till 1955-1958. Leveransutförande.
PKB strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of3 loknummer 82-87 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda 1955.
Tidsperiod: 1955-1960.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 82-87 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda 1960.
Tidsperiod: Från 1960 till 1965-1972. Slopade 1965-1972. Skrotade i Vislanda och Notviken 1966-1972.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
+
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 78-81, 91-100 med träkorgar Teak, mörkgrå & svart
Ombyggda 1956-1958.
Tidsperiod: Från 1956-1958 till 1964-1972. Slopade 1964-1972. Skrotade i Notviken, Vislanda och Gällivare
1964-1972.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
+
SJ - Statens Järnvägar litt Of loknummer 80-81 med träkorg/nitad stålkorg Brun, mörkgrå & svart
Of individnummer 81 ombyggd 195?.
Tidsperiod: 195?-1958.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 80-81 med träkorg/nitad stålkorg Brun, mörkgrå & svart
Omlittrade 1958.
Tidsperiod: 1958-1972, 1971. Slopade 1972, 1971. Skrotade i Notviken 1972.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
+
SJ - Statens Järnvägar litt Of loknummer 93-94 med nitade stålkorgar Brun, mörkgrå & svart
Ombyggda 194?.
Tidsperiod: 194?-1956.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.
->
SJ - Statens Järnvägar litt Of2 loknummer 93-94 med nitade stålkorgar Brun, mörkgrå & svart
Omlittrade 1956.
Tidsperiod: 1956-1964, 1968. Slopade 1964, 1968. Skrotade i Notviken och Vislanda 1964, 1969.
MK2 strömavtagare med trisolatorbryggor.

Svenska-lok.se>SJ ellok>SJ Littera Of (I) 78-87, 91-100
https://www.svenska-lok.se/motor.php?s= ... f&typenr=2
Information och bilder på förebilderna.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modellhistorik SJ litt Of3 med träkorg

RS-Modell alias René Sjöstrand tog redan så tidigt som under 1998 fram etsplåtar med kåpor för de rallare
och samlare som ville bygga Of-loken men någon drivning ingick dock "inte". Han tog fram etsplåtar för Of
och Of2 med träkorgar, Of med nitade stålkorgar och Of2 med endera nitade och/eller svetsade stålkorgar.
Dessa etsplåtar är dock idag slutsålda och var ingenting för den omedelbare nybörjaren eller de som nu har
tummen mitt i handen då dessa krävde att man var en mer rutinerad modellbyggare med större erfarenhet.

RS-Modell Lok & Motorvagnar - Normalspår
http://www.modelltag.se/viewforum.php?f=181
René Sjöstrands etsplåtar kommer i framtiden upp i denna avdelning.

Etsmodeller alias Bengt Eriksson tog under 2009 fram två något olika chassiplåtar för just René Sjöstrands
etsplåtar av Of-loken. Skillnaden mellan dessa var att de hade något olika axelavstånd beroende på vilken
diameter på drivhjulen som självbyggarna använde. Dessa torde också gå att kunna använda till de korgar
som Alsum Modeller tog fram om kanske än med en viss modifiering av självbyggande rallare och samlare.
Tyvärr så kom dock Etsmodeller alias Bengt Eriksson att lägga ner sin verksamhet under 2012.

Etsmodellers chassiplåtar kommer i framtiden upp i Modelldatabasen.

Baserade på kapade, ihopsatta och konverterade UGJ-korgar så tog Alsum Modeller alias Alf Sundvall under
2010 fram färdiga kåpor för Of-loken. Inte för att RS-modell var så där speciellt dyra på sina etsplåtar men
men dessa kåpor var en aningen billigare och just "färdiga". En del "finputsning" behövdes dock göras och
även i detta fall så ingick det tyvärr inte någon drivning som rallare och samlare helt själva fick ombesörja.

Viktig information om den så kallade resin-plasten

Resin-plast som består av komponent och härdare samt gjuts i silikonformar, likt de olika gips-figurer som
en del av er kan ha fått göra i skolan åtminstone på 1970-talet, kan för en del rallare och samlare "kanske"
vara ett relativt okänt material. Just "denna typ" av plast har dock i många årtionden varit rätt så vanligt
förekommande inom "hela" modellhobbyn särskilt vad det gäller Sciencefictionobjekt, figurer samt detaljer
och konverteringssatser till bilar etcetera. Denna typ av plast och tillverkningsmetod som är ljusår mycket
billigare än injektionsgjutna modeller som tillverkas i stålformar är dock "inte" sämre för det. Resin-plast
kan ta upp detaljer bättre ur silikongjutformarna än injektionsgjuten sådan ur stålgjutformar och det går
dessutom att gjuta "något" mer komplicerade former och detaljer. Någonting som är värt att notera är att
resin-plast är "lite" sprödare än injektionsgjuten plast varför den inte är lika stryktålig och lätthandterbar.

Det kan dock vara ett litet problem med modeller i resin-plast beroende på hur tillverkarna gjuter den och
det finns tre olika metoder. Den allra billigaste och enkla metoden är "On the rocks" där man bara häller i
resin-plasten i silikonformen men då är det risk att luftbubblor fastnar varpå plasten inte fyller formen till
100%. Den andra och tredje metoden är med hjälp av "endera" en centrifug eller vakuumkammare som då
tvingar "fångad luft" att lämna gjutformen och stiga till ytan varpå formen fylls ut till 100%. Men tyvärr så
handlar det också om kvaliteten på både resin-plasten och silikonet och "snålar" tillverkaren på kostnaden
för dessa så kan det bli kacka-baja i alla fall och det händer att tillverkare tyvärr gör det. Någonting som
man ska ha klart för sig är att slipdamm från resin-plast är giftigt och att man inte ska inhalera denna då
hälsan sedan inte lär vara speciellt bra så använd "alltid" damm- och partikelmask vid slipning av resinet.

Modell kontra förebild: SJ litt Of3 med träkorg

Vad det gäller en småskalig produktion som Alsum Modeller så får man vara bered på lite putsning av dessa
kåpor och modeller då de är en småskalig entusiastproduktion under rätt så enkla tillverkningsförhållanden.
Har man bara lite "tålamod" med denna typ av produkter så kan man få modeller till ett lägre pris som med
allra största säkerhet aldrig någonsin kommer som just storserietillverkade eller massproducerade sådana.
Och SJ litt Of3 med träkorg är just en sådan förebild bland många andra som just storserietillverkare eller
massproducenter inte skulle nappa på att ta fram så Alsum Modeller alias Alf Sundvall är ensam med denna.

Alsum Modeller "experimenterade" lite med en drivning till denna men då sådana kan vara en komplicerad
och kostsam historia så stannade detta dock på just experimentstadiet och rallare och samlare fick själva
komplettera kåporna med en drivning. Under 2009 så tog dock "Etsmodeller" alias Bengt Eriksson fram två
något olika chassiplåtar för René Sjöstrands etsplåtar av Of-loken som självbyggarna borde kunna använda.
Observera dock att chassiplåtarna inte är konstruerade för modelltågskoppel och att det inte framkommer
om dessa passar till de kåpor som Alsum Modeller har tagit fram men dessa "torde" dock vara kompatibla.

Mer "kanske" kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-3001.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Alsum Modeller Lok & Motorvagnar"