Vad tror du Märklin kommer med 2022

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
UAF6Y

Vad tror du Märklin kommer med 2022

Inlägg av UAF6Y »

Om jag har förstått kommer Märklin att presentera den 1:a insidermodellen för 2022 när mässan Intermodellbau öppnar den 17:e november. Av tradition är 1:a insidermodellen för året inte ett ånglok.

Ägghuvudskonseptet är väl uttjatat just för tillfället.

Jag hoppas på en elmotorvagn av äldre snitt och då närmare bestämt BR 425, 432 eller 455. Alla elmotorvagnar med moderniserad front.

Men jag är inte den som är den. En BR 614 eller 610 (dieselmotorvagnar, den senare med lutningsteknik) i längdskala 1:93,5 skull sitta fin. Båda har getts ut av Fleischman med eller utan samarbete med Märklin i längdskala 1:100. Liliput har nyligen gett ut BR 614 i längdskala 1:87 men har man valt att inrikta sig på längdskala 1:93,5 så har man.

När det gäller Altbau-ellok så finns det ett stort hål att fylla genom att ge ut BR E16 (BR 116), ett bayerskt snälltågslokomotiv i tidig tappning.

Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
UAF6Y

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2022

Inlägg av UAF6Y »

Funderade lite på om det inte skulle vara dags för ett godståg. Problemet är att det inte riktigt finns några lok som skulle vara aktuella att föräras att vara insidermodell. Kanske en nyutgåva av BR 150, men det måste ända vara för lågt. Bättre då med en nykonstruktion av BR 151 men det ligger lite väl nära nykonstruktionen av BR 194. En BR V65/265 skulle vara rätt. Ånglok är förmodligen satta på undantag eftersom det är årets första insidermodell.

Kanske dags för ett stort Östtyskt el-lok eller något felströmslok typ BR 181.2.

Calle W

Inlägg av Calle W »

Hej.
Jag hoppas lite på att Märklin kommer med den nya versionen av Tunnelrettungzug som DB använder idag. En containervagn med maxilåda för Coca Cola skulle vara trevligt eftersom Märklin har rättigheter att tillverka modeller med det varumärket.

Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin

Inlägg av jonas_sth »

Rätt intressant när det gäller rättigheter för kan tänka mig att flesta bolagen ser mellan fingrarna när deras varumärke exploateras för modelltåg som kanske räknas lite förlåtande Stig Helmer verksamhet.

Men skulle jag vart ansvarig för GC verksamhet så skulle man nog haft lite invändningar bla Roco 63497 och vem vet någon kanske drar ögonen till sig och förbjuder... out of topic :tyst:

Man hoppas väl få slippa se mer malmprylar och Nohab dieslar så hoppas det har ett ess i rockärmen nytt Rc-lok som är förändrings bar för hela serien.

Klart Rc-lok känns också rätt överetablerad på MJ marknaden men det måste till nya vagnar i rätt längd för att det skall bli 100.

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.3.1 (8) / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

Och så bidde det ett Ånglok till slut. Märklin satsar offensivt och ger ut DRG BR 06 som 2022 års fösta insidermodell. Man kunde ana att något epok 2 skulle dyka upp för det har varit ganska sparsmakat på den fronten. Ja man skall inte glömma Muséumsloket BR 17 som kom i simultan epok 2 och 6 utförande. Ett användbart lok i många sammanhang. BR 06 är mer hon dansade en sommar. Utrangerad 1949 om jag förstått saken rätt och nedkomsten låg nära i tiden till krigsutbrottet. Insiderloket är daterat till utförande 1940, har sedvanliga ljudfunktioner plus lite till och är försedd med dynamisk rök. Tydligt att man passar på att klämma ut alla stora ånglok man kan komma på nu när MJ-konjunkturen står på topp.

Till loket kommer ett femvagnarsset med gädd-vagnar (vagngrupp 23). Även de med tidstypiska loggor. Men om vi går direkt på det tekniska är vagnarna försedda med fabriksmonterad innerbelysning som man via dekoder kan styra ljusstyrkan på. Belysningen stöttas även av kondensatorer så att ljuset inte flämtar vid korta avbrott i strömmatningen. Detta introducerades med det belysningskitt, som kom i sommarnyheterna, för inmontering i skrammeldosor. Då var reaktionen att den gamla lösningen för innerbelysning till skrammeldosor var mycket blinkbenägen. Nu kommer finessen på ordinära boggivagnar. Detta visar vägen för vad man kan förvänta sig när Märklin kommer att leverera personvagnsset med fabriksmonterad innerbelysning, i alla fall på de lite mer påkostade vagnsseten.

Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"