Presentation av HNJ Verkstad av Göran Nilsson från 2007

Användarens profilbild
Sweden

Presentation av HNJ Verkstad av Göran Nilsson från 2007

Inlägg av Sweden »

__________________________________________________________________________________________

HNJ Verkstad

HNJ Verkstad tillverkar modeller av svenska järnvägsfordon från främst enskilda järnvägar från tiden före
sekelskiftet fram till förstatligandet i mitten på fyrtiotalet. Arbetet sker helt som fritidssysselsättning med
mitt eget byggande av HNJ-fordon som bas.

Jag koncentrerar mig nu på fordon från följande områden:

1. GDG komplexet inklusive SWB.

2. Halland/Småland; främst HNJ, NOJ, KJ och CWJ.

3. Skåne; Ystadbanorna, CHJ/ÖSJ, MSJ och MTJ.

4. Standardvagnar som rullade på dessa banor som t.ex. NN3,N1 m.fl.

Ambitionen är att ha ett "komplett" litet sortiment av person- och godsvagnar från respektive område
ovan. Även en del dragfordon kommer att ingå.

Modellerna är i allmänhet inte helt kompletta. Gjutdetaljer som axelboxar, hjul, buffertar, takdetaljer
ingår ej. Jag har valt att inte ta fram dessa då de redan finns på marknaden (från t.ex. Perlmodell)
vilket annars skulle innebära en onödig konkurrens på en begränsad marknad. Vissa modeller är dock
kompletta vilket framgår av prislistan.

Jag ritar och konstruerar inte modellerna själv. Jag samarbetar med ett antal personer som designar och
konstruerar modellerna enligt mina anvisningar.

Jag tycker att det är viktigt att det finns ett stort utbud av modeller, man skall bygga det man gillar, inte
det som finns att få! Jag kommer därför att utöka sortimentet kraftigt vilket kan innebära att modeller
inte finns på lager vid beställningstillfället. Det tar dock som längst ett par veckor att få plåtar levererade
från etsarna.

Etsade modeller

Huvuddelen av mina modeller är etsplåtar. De har mycket hög detaljeringsgrad och innehåller i princip allt
som går att etsa, golv, balkar, innerväggar och fjädrar med mera. Trots detaljeringsgraden är de relativt
lättbyggda då passformen är mycket hög. Jag vill dock påpeka att etsplåtarna är avsedda som scratch-aid
kits, delvis att byggaren själv kan anpassa till sin standard, eller till den individ han önskar bygga. Därför
så innehåller många etsplåtar alternativa detaljer så att olika varianter kan byggas. De modeller som nu
lanseras hoppas jag kunna hålla på marknaden under en tid framåt. Modellerna är i allmänhet "inte" helt
kompletta. Gjutdetaljer som axelboxar, hjul, buffertar och takdetaljer ingår ej. Jag har valt att inte ta
fram dessa då de redan finns på marknaden från t.ex. Perlmodell vilket annars skulle innebära en onödig
konkurrens på en begränsad marknad. Vissa modeller är dock kompletta vilket framgår av prislistan.

Modeller gjutna i resin

Jag har ett antal modeller med en gjuten korg och ett etsat underrede. Dessa modeller kommer att göras
i engångsserier om 25 alternativt 50 stycken exemplar. Detta sortiment kommer inte att utökas utöver vad
jag nu har aviserat. Jag kommer istället att satsa på ett antal modeller som blir helt gjutna i resin-plast
och som kommer att bli helt kompletta och mycket lättbyggda!

Modeller i kombination etsat/gjuten mässing

Jag gör nu min första lokmodell där jag kombinerar gjutning och etsning. Jag har även kontakt med en
firma som gör fantastiska växellådor och som är integrerade direkt i fordonets ramverk. De gör även
etsmodeller. Detta kan resultera i några mindre dragfordon som görs helt kompletta med drivning och
motor. Även dessa modeller kommer att göras i engångsserier.

Byggdetaljer och dekaler

I sortimentet finns byggdetaljer, främst etsade, för den som bygger själv, eller vill uppgradera byggsatser.

Jag har dekaler dels till specifika vagnar, dels större ark som täcker vidare områden, bland annat så finns
Jon Fasts 3 olika dekalark.

Illustrationer

Alla modeller innehåller en ritning och foton. Behöver du mer information så får du gärna höra av dig.

Försäljningsvillkor

Beställning görs via e-post, telefon eller brev. Varorna sändes mot faktura. Betalning sker sedan kunden har
godkänt leveransen till mitt svenska bankkonto eller med svensk valuta i brev. Jag emotser betalning inom
10 dagar. Vid insättning på mitt bankkonto måste fakturanummer uppges. Om detta inte är möjligt önskar
jag ett mejl med uppgifter om att betalning skett.

Frakt tillkommer. För enstaka etsplåtar max 25,00 kronor. Frakten jag debiterar är 50,00 kronor inklusive
emballage för ordern.

Jag kommer i fortsättningen inte att lämna förhandsbeställningsrabatt då jag i allmänhet inte kommer att
avisera modeller förrän de är leveransklara.

Goran.nilsson1(at)btopenworld.com

Tel: 00442087483505

49 Ferry road

London SW13 9 PP

Göran Nilsson

Eder skribents notering

Publiceras under "fair use" som ett stycke svensk modelltågshistoria. Jag vill dock påpeka att jag "något"
har redigerat originalet grammatiskt sett. Denna företagspresentation är i mitt fall från den 4 mars 2007.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse "Sweden" Olsson 2012-3001.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "HNJ Verkstad"