Ryckig gång och missljud på analoga märklinlok

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Stefan56
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 27 dec 2022, 20:18

Ryckig gång och missljud på analoga märklinlok

Inlägg av Stefan56 »

Hej!

Jag har plockat fram mina gamla analoga märklinlok. Har gått igenom dem och smort med mycket små mängder olja av rekommenderad typ på ställen som ska smörjas enligt smörjschemat. Loken går jämnt och fint upp till ungefär halva trasformatorpådraget men om man ökar på därefter så kommer missljud och ryckig gång. Öppnade då motorn och gjorde rent med tops och isopropanol på insidan av motorkåpan. Polerade upp kollektorns yta och rensade spåren med tandpetare varefter allt monterades ihop igen. Nytt kol och borste sattes in. Smorde lite till på smörjpunkterna. Resultatet blev tilfälligt bättre men efter en stund kom ryckigheterna occ missljuden tillbaka. Problemen gäller flera lok.

Tacksam om någon har tips om vad problemet kan vara och lämplig åtgärd.
sintra
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 08:36

Re: Ryckig gång och missljud på analoga märklinlok

Inlägg av sintra »

Har du likadant problem med alla lok? Man kan nämligen läsa ditt inlägg på sådant sätt.
I så fall kan man ju börja misstänka ett fel på transformatorn.
Stefan56
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 27 dec 2022, 20:18

Re: Ryckig gång och missljud på analoga märklinlok

Inlägg av Stefan56 »

Tack för svar! Problemet är löst nu och det var så att jag varit alldeles för försiktig med smörjningen vid hopsätningen. Aningen mer smörjning av motorns ankarlager löste problemen och nu går de fint.
Skriv svar