Märklin modelltåg

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.

Denna kategoris återkomst är begränsad och endast för aktiva medlemmar!
Mikj1981
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 17 nov 2022, 18:22

Märklin modelltåg

Inlägg av Mikj1981 »

Hej
Jag har ärvt en Märklin modelltågbana av min farfar med lok och två vagnar samt räls och tunnlar och något mera saker.
Har ingen kunskap samt vet inte hur man kollar årtal eller liknande samt värde, kan man få hjälp med detta vore jag så tacksam.

Tack på förhand
Mikael
Mikj1981
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 17 nov 2022, 18:22

Re: Märklin modelltåg

Inlägg av Mikj1981 »

Ingen som kan hjälpa?
Deleted User 1959

Re: Märklin modelltåg

Inlägg av Deleted User 1959 »

Svårt utan bilder.
Generellt kan man säga att det finns mängder av gammalt analogt Märklin som är arvegods på marknaden, många som tror de är värda mycket.
Är det nyare digitala saker och speciellt Svenska förebilder så är det värt lite pengar oftast.

Bästa sättet att värdera är att kolla på Tradera över avslutade annonser. Eller helt lägga upp sakerna på Tradea för försäljning, då brukar markanden sätta priset. Om man lägger tid på annonserna, bra bilder från flera håll och inte bara en enda annons så får man mer, men är det "skräp" man har så kanske det är enklare klupa ihop allt i en annons.
Alternativt går man till en handlare och säljer allt till denne som sedan kommer säja det dyrare ut till nästa kund (såklart, de måste ju leva på sitt arbete) men då kanske man blir av med det fort.
Skriv svar