SJ A7F 5270 1kl Sittvagn Roco 44725

Kommentarer och bilder från unboxing av div. nya mj-produkter.

H0: ÅNGLOK DIESELLOK ELLOK MOTORVAGN PERSONVAGN GODSVAGN FORDON TILLBEHÖR
H0e: ÅNGLOK
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3692
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

SJ A7F 5270 1kl Sittvagn Roco 44725

Inlägg av jonas_sth »

Sittvagn A7F 5270 1kl Statens Järnvägar

Artikelnummer:44725
Längd över buffert:mm
Vikt:g
Koppel:Koppelkuliss med NEM-ficka, Standard bygelkoppel
Tidsperiod:
Tillbehör:
KATEGORIH0PERSONVAGN

OBS! Alla levererade vagnar av 44725/44726 saknar en av fyra ventiler i godispåsen så kontakta din återförsäljare om en extra.

Övriga 80tals vagnar som har kommit är följande.
Roco 44726 SJ B7M 2:a klass 5505
roco_44725.jpg
En miss är den gula linjen som har blivit dubbel på 1:a klass vagnen.
roco_44725_1.jpg
roco_44725_2.jpg
roco_44725_3.jpg
Inför 2009års nyheter så annonserade Roco om att man igen skulle komma ut med artikel nummer 44725 och 44726. Direkt personligen så blev man förundrad om det var kopior av tidigare versioner som skulle komma ut igen. Vid ett tidigt stadium så skicka jag en fråga om vagnarna skulle bli det samma och nämnde då också att det måste ge vagnarna nya individuella nummer om jag personligen skulle köpa fler. Svaret blev att man hade för avsikt att ändra vagnsnumren till något annat och det tillfredställde mig som kund.

Till slut kom vagnarna till butikerna och jag var själv på besök hos min handlare och hämta båda. Efter några dagar efter hemkomst från Tyskland så beslöt jag mig för att montera på delarna från godispåsen och till min förvåning så saknas en av det fyra takventilerna till båda vagnarna.
missing_parts.jpg
När jag nu läst att flera sakna dessa så börja man ju fundera på orsaken och en sak kom upp om man jämför vagnen med original är att det bara skall vara två ventiler på ena vagnens taksida. Nu börja man fundera att tre ventiler måste vara en i reserv och taket är inte det rätta för A7F och B7M.

Frågan gick igen till Roco om man inte hade gjort ett fel med att använda det tak som har fyra ventiler då deras katalog bilder visar endast två.
6c8bbc34ce.jpg
Och svaret blev att man inte gjort fel då man hade följt den bild som man bifogat där originalet har fyra ventiler.
prints002.jpg
Vet inte hur det har läst av denna bild men det kanske tror att det ser vagnen från olika sidor.

Jag editerar bilden med ringar som visar att det saknas på ena sidan av vagnen och fråga varför man inte använde den äldre gjutformen för taket.
old_and_new.jpg
Man kom igen med svar att man gjort ett misstag med taket och ventilerna men att man inte kunde ändra på något i efterhand förutom att skicka ut den extra ventilen.


SLUTOMDÖME 17 AV 20 MÖJLIGA.

Detaljer:
Målning:
Tekniken:
Kvalitén:
SLUTSUMMERING:En konstruktion som hängt med ett tag men håller en teknisk bra nivå men spårat ur med detaljerna. Synd bara att det ofta saknas grejer i medföljande godispåse.